Berta Sándor
Indonéziából vásárol nikkelt a Tesla
A gyártó öt esztendőre biztosította magának a rendkívül fontos anyagot.
Az ukrán-orosz háború és az azzal kapcsolatos szankciók miatt a nikkel ára a háromszorosára emelkedett. Március elején egy tonna nikkel ára több mint 50 százalékkal nőtt és időlegesen meghaladta a 100 000 dollárt. A nikkel a lítiumion-akkumulátorok miatt elengedhetetlen az elektromos autók, az okostelefonok és a laptopok gyártáshoz, ráadásul komoly problémát jelent, hogy nem nagyon helyettesíthető más nyersanyaggal. Most a Tesla Motors több mint 5 milliárd amerikai dollár értékű nikkelszállításról állapodott meg az indonéz kormánnyal a következő 5 évben. A délkelet-ázsiai állam emellett azt reméli, hogy a vállalat gyárat épít az országban.
Indonézia régóta korlátozza a nikkelérc exportját, és nemrégiben kiviteli vámokat vezetett be rá annak érdekében, hogy az akkumulátorok gyártásától az elektromos járművek gyártásáig tartó értéklánc minél nagyobb részét a saját területére hozza. Döntés született arról is, hogy 2025-re az államban gyártott autók 20 százalékának elektromos meghajtásúnak kell lennie. A Tesla Motors céget nagyon szívesen látnák a régió legerősebb gazdaságában, ezért erősen lobbiznak nála.
A kínai acélgyártók, valamint a dél-koreai LG és Hyundai vállalatok már befektettek Indonéziában, de eddig csak az akkumulátorok és acélfinomító termékek, például a nikkel nyersvas és a ferronikkel gyártásába. A CnEVPost rámutatott, hogy július végén két kínai társaság, a Zhejiang Huayou Cobalt és a CNGR Advanced Material Co bejelentette, hogy akkumulátor-alapanyagokat szállít a Teslának. Mindkét piaci szereplő nikkelolvasztót üzemeltet Indonéziában.
A Tesla beszállítói megállapodásának egyik lehetséges oka az amerikai kormány Kínával szembeni embargópolitikája lehet. Az amerikai kormány Inflation Reduction Act nevű beruházási programja - amelyet augusztus 7-én szavazott meg az amerikai szenátus - 7500 dollár összegű elektromosautó-támogatást tartalmaz. Ennek feltétele, hogy az elektromos autó ne tartalmazzon Kínából származó anyagokat vagy munkaerőt. A mostani szerződést tekintve az is feltételezhető, hogy a lítium-vas-foszfát akkumulátorok nem kapnak prioritást, annak ellenére, hogy a nikkel ára még mindig mintegy 30 000 euró/tonna és az úgynevezett "811" lítiumion-akkumulátorok katódjainak nikkeltartalma megnövekedett.
Az ukrán-orosz háború és az azzal kapcsolatos szankciók miatt a nikkel ára a háromszorosára emelkedett. Március elején egy tonna nikkel ára több mint 50 százalékkal nőtt és időlegesen meghaladta a 100 000 dollárt. A nikkel a lítiumion-akkumulátorok miatt elengedhetetlen az elektromos autók, az okostelefonok és a laptopok gyártáshoz, ráadásul komoly problémát jelent, hogy nem nagyon helyettesíthető más nyersanyaggal. Most a Tesla Motors több mint 5 milliárd amerikai dollár értékű nikkelszállításról állapodott meg az indonéz kormánnyal a következő 5 évben. A délkelet-ázsiai állam emellett azt reméli, hogy a vállalat gyárat épít az országban.
Indonézia régóta korlátozza a nikkelérc exportját, és nemrégiben kiviteli vámokat vezetett be rá annak érdekében, hogy az akkumulátorok gyártásától az elektromos járművek gyártásáig tartó értéklánc minél nagyobb részét a saját területére hozza. Döntés született arról is, hogy 2025-re az államban gyártott autók 20 százalékának elektromos meghajtásúnak kell lennie. A Tesla Motors céget nagyon szívesen látnák a régió legerősebb gazdaságában, ezért erősen lobbiznak nála.
A kínai acélgyártók, valamint a dél-koreai LG és Hyundai vállalatok már befektettek Indonéziában, de eddig csak az akkumulátorok és acélfinomító termékek, például a nikkel nyersvas és a ferronikkel gyártásába. A CnEVPost rámutatott, hogy július végén két kínai társaság, a Zhejiang Huayou Cobalt és a CNGR Advanced Material Co bejelentette, hogy akkumulátor-alapanyagokat szállít a Teslának. Mindkét piaci szereplő nikkelolvasztót üzemeltet Indonéziában.
A Tesla beszállítói megállapodásának egyik lehetséges oka az amerikai kormány Kínával szembeni embargópolitikája lehet. Az amerikai kormány Inflation Reduction Act nevű beruházási programja - amelyet augusztus 7-én szavazott meg az amerikai szenátus - 7500 dollár összegű elektromosautó-támogatást tartalmaz. Ennek feltétele, hogy az elektromos autó ne tartalmazzon Kínából származó anyagokat vagy munkaerőt. A mostani szerződést tekintve az is feltételezhető, hogy a lítium-vas-foszfát akkumulátorok nem kapnak prioritást, annak ellenére, hogy a nikkel ára még mindig mintegy 30 000 euró/tonna és az úgynevezett "811" lítiumion-akkumulátorok katódjainak nikkeltartalma megnövekedett.