Berta Sándor
Kiterjesztik a Tesla Autopilot-vizsgálatot
Az illetékes hatóság tüzetesen megvizsgálja az összes esetet. Komoly biztonsági aggályok merültek fel az önvezető funkciót illetően, túl sok a halálos áldozat. Valószínűleg nem a szoftver a hibás, hanem a sofőrök viselkedése, de ettől még a Teslának lépnie kell.
Bírósági dokumentumoknak köszönhetően vált ismertté, hogy 2019 decemberében Los Angeles egyik elővárosában egy Tesla Model S vezetője bekapcsolt Autopilot rendszer mellett áthajtott egy piros lámpán és balesetet okozott, amelyben egy szemben közlekedő Honda Civic gépkocsi két utasa életét veszítette. Minden bizonnyal ez az első olyan eset, amelyben egy sofőrt bűncselekmény elkövetésével vádolnak meg és felelősségre vonnak egy olyan balesetért, amelyben az Autopilot aktív volt. Az utóbbit a National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), azaz az amerikai közlekedésbiztonsági hivatal eljárása derítette ki. Az NHTSA összesen 30 olyan balesettel kapcsolatban vezetett be vizsgálatokat, amelyekben az Autopilot aktiválva volt, eddig összesen 10 haláleset történt.
A hatóság most bejelentette, hogy alaposabban átnézi a Tesla Motors Autopilot rendszerét és további baleseteket tanulmányoz. A hatóság tavaly augusztus óta folytat eljárást és azóta hat további ügyre derült fény. Az esetek közös jellemzője, hogy az adott Tesla modellek bekapcsolt Autopilot mellett az utca szélén parkoló rendőr-, mentő- vagy tűzoltóautókba rohantak. Az utóbbiak megkülönböztető fény- és hangjelzései minden esetben be voltak kapcsolva. A legutolsó ilyen baleset januárban következett be.
A hivatal további adatok elemzésével akarja kiterjeszteni a vizsgálatot és összesen 100 olyan Autopilot-balesetet fog megvizsgálni, amelyekben nem voltak érintve rendőr-, mentő- vagy tűzoltóautók. A szakértők azt is tanulmányozzák majd, hogy a rendszer milyen mértékben erősíti fel az emberi hibákat. Az NHTSA úgy véli, hogy vannak arra utaló jelek, hogy 50 vizsgált balesetben a sofőrök nem megfelelő módon reagáltak az adott közlekedési helyzetre, a vezetők veszélyes módon használják a funkciót. A mostani eljárás becslések alapján négy aktuális modellt és 830 000 járművet érint, amelyek mindegyikét 2014 és 2022 között gyártották. Február óta egyébként az amerikai hatóság váratlan fékezéseket is tanulmányoz, mert 9 hónap alatt 354 ilyen panasz is érkezett hozzá. A kiváltó ok szintén az Autopilot volt, amely aktiválta a fékezési funkciót.
Sok éve bírálják a Teslát és vezérigazgatóját, Elon Muskot az "Autopilot" és a "Full Self-Driving" elnevezések miatt, melyek azt sugallják, hogy a jármű képes magától közlekedni emberi közreműködés nélkül. Elon Musk rendszeresen azt kommunikálja, hogy az autonóm vezetés "megoldott probléma”, és azt jósolta, hogy a sofőrök hamarosan aludni fognak, miközben az autójuk viszi őket munkába.
A cégnek nagy valószínűséggel minimum át kell majd neveznie rendszerét. A General Motors és a Ford Motor által kifejlesztett konkurens szoftverek infravörös kamerákat használnak, amelyek szorosan követik a vezető tekintetét, és figyelmeztető hangjelzést adnak, ha a vezető két-három másodpercnél tovább lenéz az útról. A Tesla kezdetben nem szerelt be ilyen vezetőfigyelő rendszert autóiba, később pedig csak egy szabványos kamerát szerelt fel, amelyek a szemkövetést sokkal kevésbé precízen végzik. A Tesla azt mondja a sofőröknek, hogy csak autópályán használják az Autopilotot, de a rendszer bármely olyan utcában aktiválható, ahol vonalak vannak középen. A GM és a Ford rendszerei - Super Cruise és BlueCruise néven - csak autópályákon aktiválhatók.
Bírósági dokumentumoknak köszönhetően vált ismertté, hogy 2019 decemberében Los Angeles egyik elővárosában egy Tesla Model S vezetője bekapcsolt Autopilot rendszer mellett áthajtott egy piros lámpán és balesetet okozott, amelyben egy szemben közlekedő Honda Civic gépkocsi két utasa életét veszítette. Minden bizonnyal ez az első olyan eset, amelyben egy sofőrt bűncselekmény elkövetésével vádolnak meg és felelősségre vonnak egy olyan balesetért, amelyben az Autopilot aktív volt. Az utóbbit a National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), azaz az amerikai közlekedésbiztonsági hivatal eljárása derítette ki. Az NHTSA összesen 30 olyan balesettel kapcsolatban vezetett be vizsgálatokat, amelyekben az Autopilot aktiválva volt, eddig összesen 10 haláleset történt.
A hatóság most bejelentette, hogy alaposabban átnézi a Tesla Motors Autopilot rendszerét és további baleseteket tanulmányoz. A hatóság tavaly augusztus óta folytat eljárást és azóta hat további ügyre derült fény. Az esetek közös jellemzője, hogy az adott Tesla modellek bekapcsolt Autopilot mellett az utca szélén parkoló rendőr-, mentő- vagy tűzoltóautókba rohantak. Az utóbbiak megkülönböztető fény- és hangjelzései minden esetben be voltak kapcsolva. A legutolsó ilyen baleset januárban következett be.
A hivatal további adatok elemzésével akarja kiterjeszteni a vizsgálatot és összesen 100 olyan Autopilot-balesetet fog megvizsgálni, amelyekben nem voltak érintve rendőr-, mentő- vagy tűzoltóautók. A szakértők azt is tanulmányozzák majd, hogy a rendszer milyen mértékben erősíti fel az emberi hibákat. Az NHTSA úgy véli, hogy vannak arra utaló jelek, hogy 50 vizsgált balesetben a sofőrök nem megfelelő módon reagáltak az adott közlekedési helyzetre, a vezetők veszélyes módon használják a funkciót. A mostani eljárás becslések alapján négy aktuális modellt és 830 000 járművet érint, amelyek mindegyikét 2014 és 2022 között gyártották. Február óta egyébként az amerikai hatóság váratlan fékezéseket is tanulmányoz, mert 9 hónap alatt 354 ilyen panasz is érkezett hozzá. A kiváltó ok szintén az Autopilot volt, amely aktiválta a fékezési funkciót.
Sok éve bírálják a Teslát és vezérigazgatóját, Elon Muskot az "Autopilot" és a "Full Self-Driving" elnevezések miatt, melyek azt sugallják, hogy a jármű képes magától közlekedni emberi közreműködés nélkül. Elon Musk rendszeresen azt kommunikálja, hogy az autonóm vezetés "megoldott probléma”, és azt jósolta, hogy a sofőrök hamarosan aludni fognak, miközben az autójuk viszi őket munkába.
A cégnek nagy valószínűséggel minimum át kell majd neveznie rendszerét. A General Motors és a Ford Motor által kifejlesztett konkurens szoftverek infravörös kamerákat használnak, amelyek szorosan követik a vezető tekintetét, és figyelmeztető hangjelzést adnak, ha a vezető két-három másodpercnél tovább lenéz az útról. A Tesla kezdetben nem szerelt be ilyen vezetőfigyelő rendszert autóiba, később pedig csak egy szabványos kamerát szerelt fel, amelyek a szemkövetést sokkal kevésbé precízen végzik. A Tesla azt mondja a sofőröknek, hogy csak autópályán használják az Autopilotot, de a rendszer bármely olyan utcában aktiválható, ahol vonalak vannak középen. A GM és a Ford rendszerei - Super Cruise és BlueCruise néven - csak autópályákon aktiválhatók.