Berta Sándor
Két szervezet verseng az autók adatszabványáért
Bármelyik fejlesztés győzedelmeskedik is, a biztonság és az adatvédelem garantálása egyaránt kiemelt szempont lesz.
A korszerű járművekben egyre szorosabban vannak összekötve egymással az elektronikai rendszerek és növekvő adatmennyiséget kell továbbítaniuk rövid időn belül. Ez különösen igaz a szenzorok és a nagy felbontású képernyők esetében, ezért egyre nagyobbak a követelmények a meglévő CAN/FD-n, illetve Etherneten alapuló adatinfrastruktúrákkal szemben. A fejlesztések fő irányvonalát az egyes chipek közötti közvetlen adatkábelek és kapcsolók (SerDes) jelentik. Ezen a területen verseng egymással az MIPI Alliance és az Automotive SerDes Alliance (ASA), amely egyaránt a saját szabványát akarja uralkodóvá tenni. Az új szabványok lehetővé tehetik a fejlesztési idő lerövidítését.
Az MIPI Alliance szerint az MIPI Automotive SerDes Standard (MASS) nevű kommunikációs környezet lehet az alapja egy szabványosított ökorendszernek a (képi) szenzorok és a kijelzők integrációjának területén. Ezzel szemben az ASA az MIPI-ből vált ki és a szabványjavaslata az ASA Motion Link 1.0, amely adatbiztonsági javaslatokat tartalmaz és lehetővé teszi a különböző adatesemények rendkívül precíz időbélyegzővel való ellátását.
Néhány cég mind a két szervezetben tag, köztük vannak a félvezetőgyártók és a BMW is. A MIPI Alliance tagjai között megtalálható a Bosch, a Denso, az Intel, a Microsoft, a Qualcomm, a Panasonic, a Toyota és a ZF, míg az ASA tagjai közül kiemelhető a Continental, a Ford, a Fraunhofer Társaság, a Hyundai és a Volvo. A MIPI Alliance van lépéselőnyben és átfogóbb ökorendszert kínálhat, amely a kamerákat, a kijelzőket és a beágyazott rendszereket egyaránt támogatja. De az ASA sem alszik és egyre nagyobb az érdeklődés a szabvány iránt, különösen a Ford próbálja erősíteni az együttműködést.
A korszerű járművekben egyre szorosabban vannak összekötve egymással az elektronikai rendszerek és növekvő adatmennyiséget kell továbbítaniuk rövid időn belül. Ez különösen igaz a szenzorok és a nagy felbontású képernyők esetében, ezért egyre nagyobbak a követelmények a meglévő CAN/FD-n, illetve Etherneten alapuló adatinfrastruktúrákkal szemben. A fejlesztések fő irányvonalát az egyes chipek közötti közvetlen adatkábelek és kapcsolók (SerDes) jelentik. Ezen a területen verseng egymással az MIPI Alliance és az Automotive SerDes Alliance (ASA), amely egyaránt a saját szabványát akarja uralkodóvá tenni. Az új szabványok lehetővé tehetik a fejlesztési idő lerövidítését.
Az MIPI Alliance szerint az MIPI Automotive SerDes Standard (MASS) nevű kommunikációs környezet lehet az alapja egy szabványosított ökorendszernek a (képi) szenzorok és a kijelzők integrációjának területén. Ezzel szemben az ASA az MIPI-ből vált ki és a szabványjavaslata az ASA Motion Link 1.0, amely adatbiztonsági javaslatokat tartalmaz és lehetővé teszi a különböző adatesemények rendkívül precíz időbélyegzővel való ellátását.
Néhány cég mind a két szervezetben tag, köztük vannak a félvezetőgyártók és a BMW is. A MIPI Alliance tagjai között megtalálható a Bosch, a Denso, az Intel, a Microsoft, a Qualcomm, a Panasonic, a Toyota és a ZF, míg az ASA tagjai közül kiemelhető a Continental, a Ford, a Fraunhofer Társaság, a Hyundai és a Volvo. A MIPI Alliance van lépéselőnyben és átfogóbb ökorendszert kínálhat, amely a kamerákat, a kijelzőket és a beágyazott rendszereket egyaránt támogatja. De az ASA sem alszik és egyre nagyobb az érdeklődés a szabvány iránt, különösen a Ford próbálja erősíteni az együttműködést.