30
-
Caro #30 Azt már elemezték nálunk is, hogy az elektromos autók megjelenése mit okoz a hálózatnak.
Ha okosan csinálják, akkor semmit!
Mert tölteni nyilván akkor érdemes, amikor olcsó az áram. Ez régen éjjel volt, amikor a fogyasztás is alacsony, tehát simán fel lehet tölteni akkor az akksikat, mert a hálózat egyébként is kis kihasználtsággal működik.
A tömeges naperőművek megjelenése persze ezen némileg alakít, de azok pedig jó esetben elosztva helyezkednek el, és így a termelő és a fogyasztó közel van, szintén nem kell jelentős hálózatfejlesztés.
Arra pedig igen ritkán van szükség, hogy valaki 5 perc alatt töltse az autóját. Mivel az elektromos autó minden este feltölthető, ez csak akkor kell amikor tényleg hosszabb útra mész. Ennek el is fogják kérni az árát, már most is van, ahol 100 Ft/kWh-ért lehet tölteni. Azt a néhány embert meg, aki így fog tölteni, szintén elbírja a hálózat. -
#29 Hmmm. Vegyes érzéseim vannak ezzel kapcsolatban.
Egyik oldalon ott az EVE Energy amely fantasztikusan jó és olcsó LiFePO4 prizmatikus cellákat gyárt. Nálam is van már tőlük 14.4 kWh.
Az egyik nemzetközi fórumon csak mi regelt userek (akik leírták) rendeltünk több, mint 1,5-2 MWh-nyit (EVE, majd később annak a nyomdokaiba lépett Lishen cellákból).
Ugyanakkor a cikk egy mukkot nem szól arról, hogy mennyi ezeknek az 5 perces töltésű celláknak az élettartama, ciklusszáma. Mert minél gyorsabban van merítve és töltve egy lítium cella, annál jobban degradálódik.
LiFePO4 pl 100->0->100% teljes 1C merítési+töltési ciklussal 3500 ciklus után csökken 80% kapacitásúra.
Ugyanakkor 80->20->80% és 0,4C ciklussal több, mint 10.000 után csökken 80%-ra.
-
M2 #28 Az ugye megvan, hogy az átlagos család félhavonta tankol egy "telit"... -
pakeszke #27 en megneztem a videot is ami kering errol es jelenleg valami olyasmit irnak hogy a szilard test akksi az 200 millio dodo egy autoba, es hogy tutti ezen mar valtoztattak
sot olyan inforol is irtak hogy azert lehet ezt gyorsan tolteni mert a vesztesege az otode kb mint a jelenlegi akksiknak -
pakeszke #26 villanyoszlopot jo kis faintos transzformatorral, csak azert hogyha hazaer a Spanyolorszagi nyaralasbol es tovabbindulna Moszkvaba akkor az 1200 km hatotavval rendelkezo nextgen autojanal ne kelljen otthon meg egy pisalasra se elmennie, hanem 5 perc alatt feltolja -
VolJin #25 Ja, meg villanyoszlopot is hozzá...
Ugye azzal tisztában vagy, hogy egy tankolás egy család félhavi áramfogyasztása... -
M2 #24 " 5 perces villámtöltő nem lesz lakosságiban."
Miért ne lehetne? Csak pénz kérdése, hogy valaki kiépít-e magának egy ilyent a hozzá tartozó akkucsomaggal. Naponta egyszer villámtölthet, de az neki elég. Aztán a hálózatról vagy a tetőjéről visszacsorog a nafta. -
duke #23 Azert nem lesz gond a gyorstoltessel, mert a hetkoznapokban szerintem ritkan lesz ra szukseg. A toltesek 98 %-nal, eleg lesz a 4-6-8 oras normal toltes. Az emberek naponta 30-50 kilometert autoznak es legfeljebb ennyit kell visszatolteni, amihez nem kell gyorstoltes, mert meg lassu toltessel is 1-2 ora alatt visszatolti a napi hasznalatot. Tehat a gyorstoltes, az egy ritkan hasznalt kenyelmi opcio lesz. A telefonom 40 wattos toltojet egyszer hasznaltam, mert a napi hasznalatot gond nelkul visszatolti az usb 500 mA-re. -
duke #22 Es ha porig eg akkor mi van ? Barmi porig eghet. Ha barmilyen elektromos auto porig eg a jovoben, akkor majd megoldjak, hogy ne tortenjen ilyen. -
#21 Lehet félreérthetően fogalmaztam. 5 perces villámtöltő nem lesz lakosságiban. 400V 300A nem telepítenek normál kisfeszültségről. Oda már középfeszültséget kötnek be trafóval. Az már nem lakossági szint. -
Agyturbinikusz #20 A hálózat milyensége, hát igen a kommunista elvtársak anno úgy gondolták, hogy egy Hajdú Bojler, egy mosógép, egy TV még a világítás, ami valaha is létezni fog egy házon belül. A nehéz ipar meg egyből saját trafót kapott.
Vagyis az állapotok amik vannak, az azért van mert az EON hiába öntötte a pénzt hálózat korszerűsítésbe, erre nem gondoltak.
Majd eljön az idő arra is, hogy 1000 ember lakta kisfaluban is legyen töltő pont. Én most költöztem egy ilyen helyre, nálunk minden 2. Háznak saját trafója van. Igaz csak 2X 63A amit adni tudnak, de remélem erezhető a különbség. A fázis feszültség 240V a vonali meg 480V. Ez mindenkinek jár aki kéri.
Vannak helyek, ahol az 50-es években is már 40A volt a minimum bejövő kapacitás 230V feszültség mellett. -
Agyturbinikusz #19 A nagyobb panelházak alagsorában saját transzformátor alállomás tálalható meg 11/22kV bejövő feszültséggel. Ezzel elkéstél nem kicsit, vagy 50 évet. Tudom a föld alatt nem számít, csak amit a kis szemünk lát, hiszen egyből lehet mondókat generálni. -
#18 És hány porig égett BMW, Lamborghini, meg a jó isten tudja mennyi alapból gyulladós fajta járkál az utakon.
De szívjátok csak a jó kis NOx-ot, CO-t, Benzolokat, kormot az utak mellett! Mitől lenne annyi légzőszervi és rákos megbetegedés, ha ez nem lenne? Még örökké élne a sok ember... :) Mint az ólmozott benzintől. Az se ártott mi?
Amúgy éjjel nem süt a nap, de már van radációs sugárzásra is "holdelem", vagy pl a napelemről közvetlen is tölthető a Tesla 800V DC.
wolfking 3x400V nincs lakosságiban???? Jééé akkor nálam sincs 3x25A!!! Vagy tévedek. Lakosságiban. -
#17 Én is töltőállomásban gondolkodom,írtam is.De Éjjel nem lesz napelem,mindent Paksról kell kiszipkázni. Hogyan? Durván emelkedik az elektromos autók száma! Nemsoká ebből áramszünetek lehetnek...Vagy meg lesz tiltva az éjszakai töltés? -
#16 Rosszul közelítitek meg a dolgot. Először is nem egy fázisról töltik, hanem három fázisról. Az alapból 3*400V. De ezt sosem telepítik lakossági felhasználóhoz. Ezek csak töltő pontokon lesznek. Odáig megy 3*22kV-on és ott transzformálják le 3*1000V-ra. Ez csatlakozik közvetlenül az autóba. Ilyen feszültségen 150-200A kell fázisonként. Ez már azért kézben tartható terhelés. Egyébként 5 perc alatt maximum 70%ig tölthető egy LiIon aksi, onnantól már exponenciálisan csökken a töltőáram. 100%-ra leggyorsabban 30-45 perc alatt megy minden körülmények között. -
#15 "Hat kb 3000-3500 A kellene, 230-as halozatbol kiindulva." És ezt szorozd be az egyidőben töltődő autók számával! És meg is érkeztünk a probléma alapjához. Ezt csak töltő állomás képes kiszolgálni! Menyi kell majd ? Mert ilyen terhelés mellett egy állomás nem fog túl sok járművet egyszerre tölteni.
Utoljára szerkesztette: barret, 2021.01.26. 09:49:07 -
t_robert #14 mint ahogy van rengeteg porig égett benzin és dízel jármű.... :)
Dolgoztam olyan cégnél, ahol karácsony szent este égett ki az egyik autónk. A portások már csak azt hallották meg, mikor robbantak fel a gumiabroncsok. Ünnepek után arra jöttünk be, hogy az udvaron a belső parkolóban ott van egy összehajlott kiéget autó roncs. Olyan volt, mint a háborús filmekben az útszéli kiégett autóroncsok. Utána évekig ott volt az aszfalton a ráolvad műagyag folt. Dizel volt és mégis kigyulladt parkolás közben magától. De talán derengenek a sok kiégett BKV busz. -
gosub #13 Szerinted jó ötlet lenne bitang nagy feszültségű hálózatot bevezetni a panelházak, kertesházak közé? Nálunk van egy pár kV-os nagyfesz kábel az utcában, zizegnek rendesen, pedig ez a kisebbek közül való. -
duke #11 Amugy a gyorstoltes is relativ. Ha elege nagy lesz az akkumlatorok kapacitasa, akkor a jelenleg meg gyorsnak szamito toltes mar nem lesz gyorstoltes. Ketszer nagyobb kapacitasu akkunak ugyan az az aram, csak fele akkora terheles lesz. Es elobb utobb a gyorstoltes teljesitmenye eleri azt az szintet, hogy felesleges lesz tovabb fokozni, mig az akkumlatorok kapacitasa valoszinuleg folyamatosan fejlodik tovabb. Mondjuk 50 km/perc (ez kb fel mWh ) toltesi teljesitmenynel valoszinuleg mar nem lesz ertelme tovabb fokozni a toltoaramot. Vagyis kb az 1 mWh-nal nagyobb akkumlatoroknal mar nem is lesz gyorstoltes (legalabbis az akkumlatorok szamara). -
duke #10 "Mert telefonoknál rövidül az élettartam (nem reklámozzák), de ott annyira nem érdekes, "
Egyebbkent az utobbi idoben tenyleg fejlesztettek valamit az akkukon. Az ujabb telefonokban (talan kb egy 1 eve) mar nem a megszokott 4.2 voltos liion akku van, hanem 4.45 voltos. Sacc perc kb az 5000 mAh vagy annal nagyobb cellaval szerelt telefonokban ilyen lehet. A regebbi 4.2 voltos cellak ekkora feszultsegtol 20 toltes alatt tonkre mentek volna. Szoval lehet hogy ezek az ujabb akkuk akkor a gyorstoltest is jol birjak. -
duke #9 Felnek tobb kilovoltos toltokabelt az emberek kezebe adni. Ezert gondolkodtam sima halozati feszultsegen. Persze nyilvan meglehetne azt biztonsagosan oldani, es ket 3 kA-es, szo szerint karvastagsagu kabeleknel biztosan szerencsesebb megoldas lenne. -
kvp #8 A 3000A @ 240V az 1800A @ 400V es mar csak 28.8A 25kV-on. Ez utobbit hasznaljak a nagyvasuton is. Es a 28.8A-en csak mosolyog a vasuti trafoallomas, szoval halozati technologia van es mar 100 eve is megvolt.
A trukk egyebkent csak annyi, hogy tobb elektroda kell. Tehat a nagy feltekert aksik helyett sok kis lapos aksit raknak be egymas melle, parhuzamosan. Ebbe az iranyba fejleszt a Tesla is. Nem no tole a kapacitas, csak sokkal gyorsabban lehet tolteni. (na jo, ok a hasznos feluletet es a parhuzamossagot is fejlesztik egyszerre, szoval par szazalek novekedes kapacitasban es parszoros toltesi sebesseg lett a vege, azonos kemia mellett) -
duke #7 "hogy egy 60 Kilowattórás 400V-os akku 5 perc alatti feltöltéséhez milyen hálózat,és áramerősség kell!"
Hat kb 3000-3500 A kellene, 230-as halozatbol kiindulva. Ez azert nem lehetetlen, de en is kivancsi lennek egy 3000 Amperes toltokabel magneses terere.
Utoljára szerkesztette: duke, 2021.01.25. 23:47:31 -
Sequoyah #6 Itt magat az akkumlatort fejlesztik, nem a toltest, szoval elvaras hogy ne nyirja ki...
Olyan akkumlatort mar most is tudnak csinalni ami 5 perc alatt feltoltheto, csak utana kuka:) -
Myers #5 Valszeg megoldható, de ez mennyire cseszi meg az akksikat? Mert telefonoknál rövidül az élettartam (nem reklámozzák), de ott annyira nem érdekes, mert csak 3 évet kell kibírnia. De itt jó lenne 15-öt.
Mondjuk egy 18650-es 3500mAh-s akkist 3,5A-rel töltve kb 1 óra a töltési idő. A samu ilyen cellájára 1,7A-t ír standardnak (ez esetben 2 óra a töltési idő), 2A-t maximumnak. Találtam egy 4Ah-s 21700-as Sonyt, ott a max 9A-is lehet, ez már derék, elvileg fél órát jelent, és akkor ezt kéne még hatodára venni.
Hasonló 4000-es Samsungnál max 6A-t ír, de gondolt 40 perc helyett 70 percet írnak. -
Sequoyah #4 Igergetik, es szallitjak is. Nemreg 25 perc volt, az ujabb generacios a Tesla Supercharger mar 15 perc alatt feltolt.
10 eve meg egesz ejjel tolteni kellett, szoval nem hogy 100, de kevesebb mint 10 ev alatt sokkal tobbet fejlodott a technologia mint amennyi hatra van az 5 perchez. -
duke #3 Ismet megjegyeznem, hogy mostmar evtizedek ota megy a butasag, hogy az elektromos auto keptelenseg, nem lehetseges, ugyse fog sikerulni. Es ha igen, akkor ugyse lesz hozza eleg akkumlator, vagy aram, vagy tolto, es amugy sem lehet eleg gyorsan tolteni. Ehhez kepest mar 1000 km hatotavnal jarunk, es fel oras toltesnel. Vagyis lassan minden megoldodik, pedig es az elektromos auto meg mindig csak a kezdeteknel tart, az elektromoskorszak, meg csak ez utan fog beindulni.
Persze ha majd 5000 kilometernyi tavolsagot lehet 3 perc alatt tolteni az elektromos autokba, ami tized annyiba kerul mint a benzines, otszoros elettartam mellett akkor majd az lesz a kifogas hogy nem lehet a holdra utazni. -
dyra #2 Napelemről fog működni, a 10-dik generációsokról ami már a Hold fényét is képes árammá alakítani. -
#1 100 éve ígérgetik. Haggyukmá. Valaki számolja már ki nekem,hogy egy 60 Kilowattórás 400V-os akku 5 perc alatti feltöltéséhez milyen hálózat,és áramerősség kell! Én addig megkapaszkodom erősen a szék karfáiba,hogy le ne essek!
Utoljára szerkesztette: barret, 2021.01.25. 20:03:15