Berta Sándor
Először használnak kvantumszámítógépet a közlekedés optimalizálására
A Volkswagen Lisszabonban próbálja ki a módszert.
A német autógyártó a portugál fővárosban indította el a világ első olyan projektjét, amelynek keretében a közlekedés optimalizálásához a D-Wave nevű gyártó egyik kvantumszámítógépét alkalmazzák. A programban kilenc MAN buszt szereltek fel a Volkswagen saját fejlesztésű rendszerével, amely képes szinte valós időben kiszámolni a leggyorsabb útvonalakat az egyes járművek számára. A cél az, hogy a buszok időben felismerjék a dugókat és kikerüljék azokat. Ezáltal a menetidő - még csúcsidőben is - erősen csökkenhet és jelentős mértékben gördülékenyebbé lehet tenni lehet a forgalmon.
A kifejlesztett rendszer két részből áll. Az első az utasprognózisért felel meg, míg a másik az útvonal megtervezéséért. Az előbbihez a szakemberek adatelemzést végeznek és azt kutatják, hogy melyik megállókban milyen időszakban van különösen nagy utasforgalom. Ehhez földrajzi koordinátákat és mozgásfolyamat-adatokat egyaránt felhasználnak. Így pontos közlekedési lehetőségek kínálhatók az embereknek és optimálisan kihasználható a rendelkezésre álló buszflotta. Az útvonaltervező algoritmus ugyanakkor minden egyes busznak saját elterelő útvonalakat javasol dugók esetén.
A megalkotott rendszer előnye, hogy gyakorlatilag bármelyik város és bármekkora buszflotta esetében alkalmazható, a Volkswagen pedig elképzelhetőnek tartja a megoldás kiterjesztését akár a taxitársaságokra is.
A német gyártó munkatársainak tavaly novemberben sikerült először lefuttatniuk egy kvantumszámítógépen a forgalomvezérlő szoftvert. A megoldást már akkor bemutatta Lisszabonban a Volkswagen és a D-Wave.
A német autógyártó a portugál fővárosban indította el a világ első olyan projektjét, amelynek keretében a közlekedés optimalizálásához a D-Wave nevű gyártó egyik kvantumszámítógépét alkalmazzák. A programban kilenc MAN buszt szereltek fel a Volkswagen saját fejlesztésű rendszerével, amely képes szinte valós időben kiszámolni a leggyorsabb útvonalakat az egyes járművek számára. A cél az, hogy a buszok időben felismerjék a dugókat és kikerüljék azokat. Ezáltal a menetidő - még csúcsidőben is - erősen csökkenhet és jelentős mértékben gördülékenyebbé lehet tenni lehet a forgalmon.
A kifejlesztett rendszer két részből áll. Az első az utasprognózisért felel meg, míg a másik az útvonal megtervezéséért. Az előbbihez a szakemberek adatelemzést végeznek és azt kutatják, hogy melyik megállókban milyen időszakban van különösen nagy utasforgalom. Ehhez földrajzi koordinátákat és mozgásfolyamat-adatokat egyaránt felhasználnak. Így pontos közlekedési lehetőségek kínálhatók az embereknek és optimálisan kihasználható a rendelkezésre álló buszflotta. Az útvonaltervező algoritmus ugyanakkor minden egyes busznak saját elterelő útvonalakat javasol dugók esetén.
A megalkotott rendszer előnye, hogy gyakorlatilag bármelyik város és bármekkora buszflotta esetében alkalmazható, a Volkswagen pedig elképzelhetőnek tartja a megoldás kiterjesztését akár a taxitársaságokra is.
A német gyártó munkatársainak tavaly novemberben sikerült először lefuttatniuk egy kvantumszámítógépen a forgalomvezérlő szoftvert. A megoldást már akkor bemutatta Lisszabonban a Volkswagen és a D-Wave.