Berta Sándor
Kvantumszámítógéppel vezérelné a forgalmat a Volkswagen
A német autógyártó komoly előrelépéseket ért el a kvantumszámítógépek területén.
A Volkswagen szakértőinek először sikerült egy kvantumszámítógépen forgalomvezérlő programot futtatniuk. A szoftver a precíz számításainak köszönhetően képes előrejelzéseket adni a városi forgalommal kapcsolatban, s ennek segítségével a közlekedési és a taxitársaságok, valamint a különböző szolgáltatók hatékonyabban alkalmazhatják a járműflottáikat, miközben minimálisra csökkenthetik az utasaik várakozási idejét. A megoldást a lisszaboni WebSummit technológiai konferencián mutatta be a Volkswagen és a D-Wave nevű cég.
A Volkswagen szakértői az új forgalomvezérlő rendszerhez okostelefonokról és autóktól származó adatokat használtak fel. Az első lépés az volt, hogy a lehetséges utasokat felderítsék. A második lépés a kvantumalgoritmus által végzett optimalizálás lesz, amellyel meg lehet majd állapítani a járművek pontos számát és egyúttal azokat hozzá lehet rendelni a különböző célállomásokhoz, hogy így biztosítsanak minden várakozó személy számára közlekedési lehetőséget. Ezáltal kizárhatók lennének az üresjáratok, a taxik, a buszok és a villamosok is akkor közlekedhetnének, amikor igény van rá.
A kvantumszámítógépek a hagyományos modellekkel szemben sokkal gyorsabban tudják megoldani az olyan bonyolult feladatokat, mint a közlekedésoptimalizálás. A német konszern ebben a jövőbeli IT-technológiában nagy potenciált lát nem csupán az alkalmazások, hanem az új üzleti modellek szempontjából is. Florian Neukart, a Volkswagen San Franciscóban lévő CODE laboratóriumának vezető tudósa közölte, hogy a társaság bátorítja a kvantumszámítógépeken végzett alkalmazásközeli kutatásokat és ezzel fontos különleges tudást biztosít magának. Meg akarják érteni, hogy miként lehet vállalati szinten észszerű módon alkalmazni a technológiát.
Bo Ewald, a D-Wave elnöke szerint a kvantumszámítógépek korszakában a következő nagy lépés a kompatibilis alkalmazások kifejlesztése lesz, és ők arra összpontosítanak, hogy ezt lehetővé tegyék. A Volkswagen kutatómunkáját kiváló példának látja arra, hogy miként lehet ezeknek a készülékeknek a teljesítményét új területeken is kihasználni és ezzel párhuzamosan az emberek mindennapi életén is javítani. Az új rendszert Barcelonában akarja először kipróbálni a német gyártó, de persze a kifejlesztett algoritmus gyakorlatilag bármely város esetében használható. A projektben a két partnere az Orange és a Teralytics lesz.
A Volkswagen szakértőinek először sikerült egy kvantumszámítógépen forgalomvezérlő programot futtatniuk. A szoftver a precíz számításainak köszönhetően képes előrejelzéseket adni a városi forgalommal kapcsolatban, s ennek segítségével a közlekedési és a taxitársaságok, valamint a különböző szolgáltatók hatékonyabban alkalmazhatják a járműflottáikat, miközben minimálisra csökkenthetik az utasaik várakozási idejét. A megoldást a lisszaboni WebSummit technológiai konferencián mutatta be a Volkswagen és a D-Wave nevű cég.
A Volkswagen szakértői az új forgalomvezérlő rendszerhez okostelefonokról és autóktól származó adatokat használtak fel. Az első lépés az volt, hogy a lehetséges utasokat felderítsék. A második lépés a kvantumalgoritmus által végzett optimalizálás lesz, amellyel meg lehet majd állapítani a járművek pontos számát és egyúttal azokat hozzá lehet rendelni a különböző célállomásokhoz, hogy így biztosítsanak minden várakozó személy számára közlekedési lehetőséget. Ezáltal kizárhatók lennének az üresjáratok, a taxik, a buszok és a villamosok is akkor közlekedhetnének, amikor igény van rá.
A kvantumszámítógépek a hagyományos modellekkel szemben sokkal gyorsabban tudják megoldani az olyan bonyolult feladatokat, mint a közlekedésoptimalizálás. A német konszern ebben a jövőbeli IT-technológiában nagy potenciált lát nem csupán az alkalmazások, hanem az új üzleti modellek szempontjából is. Florian Neukart, a Volkswagen San Franciscóban lévő CODE laboratóriumának vezető tudósa közölte, hogy a társaság bátorítja a kvantumszámítógépeken végzett alkalmazásközeli kutatásokat és ezzel fontos különleges tudást biztosít magának. Meg akarják érteni, hogy miként lehet vállalati szinten észszerű módon alkalmazni a technológiát.
Bo Ewald, a D-Wave elnöke szerint a kvantumszámítógépek korszakában a következő nagy lépés a kompatibilis alkalmazások kifejlesztése lesz, és ők arra összpontosítanak, hogy ezt lehetővé tegyék. A Volkswagen kutatómunkáját kiváló példának látja arra, hogy miként lehet ezeknek a készülékeknek a teljesítményét új területeken is kihasználni és ezzel párhuzamosan az emberek mindennapi életén is javítani. Az új rendszert Barcelonában akarja először kipróbálni a német gyártó, de persze a kifejlesztett algoritmus gyakorlatilag bármely város esetében használható. A projektben a két partnere az Orange és a Teralytics lesz.