Berta Sándor
Határokon átnyúló vezető nélküli autótesztek jönnek
Németország, Franciaország és Luxemburg közösen alakít ki tesztkörnyezetet az autonóm autók számára.
Közös nyilatkozatot adott ki a német közlekedési és digitális infrastruktúra minisztérium, a luxemburgi gazdasági, illetve mobilitási és közmunkaügyi tárca; a Saar-vidék gazdasági, munkaügyi, energiaügyi és közlekedési minisztériuma, valamint a francia közlekedési tárca. A tesztkörnyezet a három államnak azt a közös kívánságát tükrözi vissza, hogy az ipar, a kutatás és a tudomány számára lehetővé tegyék az alkalmazáslehetőségeket és az új technológiák nagy területeken - akár a határokon átnyúlva -, minden úttípuson (autópályán, főutakon, városi utakon stb.) és éles körülmények között való kipróbálását. Az új tesztterület érinti Luxemburg déli részét, a Grand Est francia régió északi részét és a Saar-vidéket.
A bemutatott projektekben ambíciózus célokat tűztek ki. Így például a TERMINAL nevű program esetében egy határokon átnyúló, autonóm szolgáltatást alkotnak meg ingázóknak, míg a TRIICA projekt az autonóm járművek képességeit értékeli abból szempontból, hogy észlelik-e az országonként eltérő forgalmi környezetet. E programok is azt bizonyítják, hogy a hálózatba kötöttség milyen sokféle szolgáltatásokat kínál.
Étienne Schneider luxemburgi miniszterelnök-helyettes és gazdasági miniszter kijelentette, hogy számos neves kutatási-fejlesztési központ található náluk és emiatt stratégiai pozícióban vannak az autóipari beszállítók piacán. Azonban szeretnének az autonóm gépkocsik tesztterepévé és a határokon átnyúló kooperatív, hálózatba kötött és automatizált vezetési csúcstechnológiák államává válni. Rengeteg pénzt fektettek be a nemzeti és a nemzetközi redundáns nagy sebességű kapcsolatokba éppúgy, mint a jövőbe mutató digitális infrastruktúrákba, amelyek a jövőbeli 5G-hálózat döntő elemei lesznek.
François Bausch luxemburgi mobilitási és közmunkaügyi miniszter hozzátette, hogy a közlekedési eszközök digitalizálása és automatizálása csökkentheti a jövőben a káros anyagok kibocsátást, a dugók számát és elősegítheti az új szállítási formák megjelenését. Éppen ezért kötelezte el magát a három ország amellett, hogy létrehozzanak egy az új technológiák tesztelésére és finomítására szolgáló környezetet.
Andreas Scheuer német közlekedési és digitális infrastruktúrákért felelős miniszter kiemelte, hogy a jövő mobilitása most kezdődött el és már benne vagyunk a folyamatban. A digitális teszthelyen kipróbálják, hogy miből lesz a jövőben szabvány. Az automatizált és hálózatba kötött vezetés egy abszolút jövőbeli technológia, amely új lehetőségeket kínál a vidéki régióknak is, valamint jobb közlekedésbiztonságot és klímavédelmet jelent. A kapcsolódó szabadalmak többsége Európából, főleg Németországból származik. A közös céljuk világos: erősíteni akarják a 21. századi járműépítéssel kapcsolatos kompetenciájukat.
Elisabeth Borne francia közlekedési miniszter azt hangsúlyozta, hogy az autonóm és hálózatba kötött vezetés fejlesztése egy kiváló alkalom arra, hogy változatos és biztonságos közlekedési szolgáltatásokat alkossanak meg azáltal, hogy a régiókhoz, különösen a vidéki területekhez igazított megoldásokat helyezzék előtérbe. Ahhoz, hogy ezt elérjék, európai szinten kell együtt dolgozniuk, hogy biztosítani tudják az egyes rendszerek közötti átjárhatóságot és a biztonságot.
Anke Rehlinger, a Saar-vidék gazdasági, munkaügyi, energiaügyi és közlekedési minisztere leszögezte, hogy autóipari helyszínként a jövő gépkocsijait akarják megépíteni. Ehhez bátorság szükséges, hogy új utakon merjenek elindulni, s készek legyenek új technológiákat és fejlesztéseket tesztelni. Az autonóm közlekedés fontos elem a jövő mobilitásában. A határokon átnyúló tesztkörnyezetben úttörő lépéseket tesznek az intelligens mobilitási koncepciók felé. A tapasztalatok segíteni fognak abban, hogy a határokon átnyúló tömegközlekedést jobban az ügyfelek igényeihez igazítsák. Ezzel egy időben megvalósul a tömegközlekedés alternatív meghajtásra való fokozatos átállítása.
Közös nyilatkozatot adott ki a német közlekedési és digitális infrastruktúra minisztérium, a luxemburgi gazdasági, illetve mobilitási és közmunkaügyi tárca; a Saar-vidék gazdasági, munkaügyi, energiaügyi és közlekedési minisztériuma, valamint a francia közlekedési tárca. A tesztkörnyezet a három államnak azt a közös kívánságát tükrözi vissza, hogy az ipar, a kutatás és a tudomány számára lehetővé tegyék az alkalmazáslehetőségeket és az új technológiák nagy területeken - akár a határokon átnyúlva -, minden úttípuson (autópályán, főutakon, városi utakon stb.) és éles körülmények között való kipróbálását. Az új tesztterület érinti Luxemburg déli részét, a Grand Est francia régió északi részét és a Saar-vidéket.
A bemutatott projektekben ambíciózus célokat tűztek ki. Így például a TERMINAL nevű program esetében egy határokon átnyúló, autonóm szolgáltatást alkotnak meg ingázóknak, míg a TRIICA projekt az autonóm járművek képességeit értékeli abból szempontból, hogy észlelik-e az országonként eltérő forgalmi környezetet. E programok is azt bizonyítják, hogy a hálózatba kötöttség milyen sokféle szolgáltatásokat kínál.
Étienne Schneider luxemburgi miniszterelnök-helyettes és gazdasági miniszter kijelentette, hogy számos neves kutatási-fejlesztési központ található náluk és emiatt stratégiai pozícióban vannak az autóipari beszállítók piacán. Azonban szeretnének az autonóm gépkocsik tesztterepévé és a határokon átnyúló kooperatív, hálózatba kötött és automatizált vezetési csúcstechnológiák államává válni. Rengeteg pénzt fektettek be a nemzeti és a nemzetközi redundáns nagy sebességű kapcsolatokba éppúgy, mint a jövőbe mutató digitális infrastruktúrákba, amelyek a jövőbeli 5G-hálózat döntő elemei lesznek.
François Bausch luxemburgi mobilitási és közmunkaügyi miniszter hozzátette, hogy a közlekedési eszközök digitalizálása és automatizálása csökkentheti a jövőben a káros anyagok kibocsátást, a dugók számát és elősegítheti az új szállítási formák megjelenését. Éppen ezért kötelezte el magát a három ország amellett, hogy létrehozzanak egy az új technológiák tesztelésére és finomítására szolgáló környezetet.
Andreas Scheuer német közlekedési és digitális infrastruktúrákért felelős miniszter kiemelte, hogy a jövő mobilitása most kezdődött el és már benne vagyunk a folyamatban. A digitális teszthelyen kipróbálják, hogy miből lesz a jövőben szabvány. Az automatizált és hálózatba kötött vezetés egy abszolút jövőbeli technológia, amely új lehetőségeket kínál a vidéki régióknak is, valamint jobb közlekedésbiztonságot és klímavédelmet jelent. A kapcsolódó szabadalmak többsége Európából, főleg Németországból származik. A közös céljuk világos: erősíteni akarják a 21. századi járműépítéssel kapcsolatos kompetenciájukat.
Elisabeth Borne francia közlekedési miniszter azt hangsúlyozta, hogy az autonóm és hálózatba kötött vezetés fejlesztése egy kiváló alkalom arra, hogy változatos és biztonságos közlekedési szolgáltatásokat alkossanak meg azáltal, hogy a régiókhoz, különösen a vidéki területekhez igazított megoldásokat helyezzék előtérbe. Ahhoz, hogy ezt elérjék, európai szinten kell együtt dolgozniuk, hogy biztosítani tudják az egyes rendszerek közötti átjárhatóságot és a biztonságot.
Anke Rehlinger, a Saar-vidék gazdasági, munkaügyi, energiaügyi és közlekedési minisztere leszögezte, hogy autóipari helyszínként a jövő gépkocsijait akarják megépíteni. Ehhez bátorság szükséges, hogy új utakon merjenek elindulni, s készek legyenek új technológiákat és fejlesztéseket tesztelni. Az autonóm közlekedés fontos elem a jövő mobilitásában. A határokon átnyúló tesztkörnyezetben úttörő lépéseket tesznek az intelligens mobilitási koncepciók felé. A tapasztalatok segíteni fognak abban, hogy a határokon átnyúló tömegközlekedést jobban az ügyfelek igényeihez igazítsák. Ezzel egy időben megvalósul a tömegközlekedés alternatív meghajtásra való fokozatos átállítása.