Berta Sándor
Mentési sávra figyelmezteti az autósokat egy új asszisztens
A szolgáltatás könnyebbé teheti a mentőcsapatok munkáját, mivel a segélyszervezetek járművei gyorsabban eljuthatnak a bajba jutottakhoz.
Minden egyes perc, amivel korábban a mentőcsapatok a balesetek vagy a katasztrófák helyszínére érnek, 10 százalékkal növeli a sérültek túlélési esélyeit. Azonban napjainkban a tűzoltók, a rendőrök és a mentősök túl gyakran maradnak a dugókban, mert az úgynevezett mentési sávok nem mindenütt jönnek létre. Csak minden második sofőr van tisztában azzal, hogy miként kell helyesen mentési sávot kialakítani: a széleket elfoglalva a belső részt kell szabadon hagyni a mentők számára.
A Vodafone és a Ford most az eCall Plus nevű baleset-előrejelző rendszert és a digitális mentési sáv asszisztenst teszteli. Amennyiben vészhelyzet következik be, akkor a megoldások automatikusan figyelmeztetnek minden gépkocsit a környezetükben, hogy egy baleset történt nem messze. A riadólánc akár több kilométeres távolságból is működik, így elkerülhetők a tömegkarambolok és a hosszú dugók.
A rendszer tájékoztat minden sofőrt a közelben arról, ha a közelben bevetési jármű halad. A digitális mentési sáv asszisztenst közvetlenül a mentőautó aktiválja és segíti az autósokat egy megfelelő mentési sáv kialakításában, ezáltal elkerülhető a tűzoltók, a mentősök vagy a rendőrök munkájának az akadályozása. A rendszer vészhelyzetben akár egy külön korridort is kialakíthat, amelyen keresztül a segélyszervezetek gépkocsijai gyorsabban eljuthatnak a céljukhoz.
A projektben együttműködő kooperációs partnerek egy tesztpályán, "éles" körülmények között próbálták ki az új asszisztenst. Az első teszteken a Ford átalakított autói valós időben osztották meg egymással a különböző adatokat, hogy így figyelmeztessék kölcsönösen egymást a veszélyekre és könnyítsék meg a mentőcsapatok eljutását a helyszínre. Ahhoz, hogy a gépkocsik valós idejű kommunikációja megvalósuljon, a partnerek a V2X nevű mobiltechnológiát használták, amellyel a járművek közvetlenül, kerülők nélkül cserélhetnek adatokat a hagyományos mobilhálózatokon keresztül.
Minden egyes perc, amivel korábban a mentőcsapatok a balesetek vagy a katasztrófák helyszínére érnek, 10 százalékkal növeli a sérültek túlélési esélyeit. Azonban napjainkban a tűzoltók, a rendőrök és a mentősök túl gyakran maradnak a dugókban, mert az úgynevezett mentési sávok nem mindenütt jönnek létre. Csak minden második sofőr van tisztában azzal, hogy miként kell helyesen mentési sávot kialakítani: a széleket elfoglalva a belső részt kell szabadon hagyni a mentők számára.
A Vodafone és a Ford most az eCall Plus nevű baleset-előrejelző rendszert és a digitális mentési sáv asszisztenst teszteli. Amennyiben vészhelyzet következik be, akkor a megoldások automatikusan figyelmeztetnek minden gépkocsit a környezetükben, hogy egy baleset történt nem messze. A riadólánc akár több kilométeres távolságból is működik, így elkerülhetők a tömegkarambolok és a hosszú dugók.
A rendszer tájékoztat minden sofőrt a közelben arról, ha a közelben bevetési jármű halad. A digitális mentési sáv asszisztenst közvetlenül a mentőautó aktiválja és segíti az autósokat egy megfelelő mentési sáv kialakításában, ezáltal elkerülhető a tűzoltók, a mentősök vagy a rendőrök munkájának az akadályozása. A rendszer vészhelyzetben akár egy külön korridort is kialakíthat, amelyen keresztül a segélyszervezetek gépkocsijai gyorsabban eljuthatnak a céljukhoz.
A projektben együttműködő kooperációs partnerek egy tesztpályán, "éles" körülmények között próbálták ki az új asszisztenst. Az első teszteken a Ford átalakított autói valós időben osztották meg egymással a különböző adatokat, hogy így figyelmeztessék kölcsönösen egymást a veszélyekre és könnyítsék meg a mentőcsapatok eljutását a helyszínre. Ahhoz, hogy a gépkocsik valós idejű kommunikációja megvalósuljon, a partnerek a V2X nevű mobiltechnológiát használták, amellyel a járművek közvetlenül, kerülők nélkül cserélhetnek adatokat a hagyományos mobilhálózatokon keresztül.