Berta Sándor
Lemaradásban van az európai autóipar
A Volkswagen első embere úgy vélte, hogy az európai gyártók még utolérhetik a tengerentúli vetélytársaikat.
"Az autóipar nagy struktúraváltás előtt áll. Egyrészt jön az elektromobilitás korszaka, amelynek keretében a belső égésű motorok a háttérbe szorulnak. De még ennél is nagyobb kihívás jelent majd a gépkocsik összekötése az internettel. A jövőbeli járműmodelleket elsősorban az intelligenciájuk fogja megkülönböztetni egymástól. Mindegyik autó egy saját csomópont lesz a hálózatba kötött gépkocsik világában és a szoftverek meghatározó szerepet játszanak majd, mert alapvetően meg fogják határozni a járművek karakterét. De ha nagyon őszinték vagyunk, el kell ismernünk, hogy ezen a területen sokkal jobbak az olyan IT-cégek, mint a Google és az Amazon." - jelentette ki Herbert Diess, a Volkswagen vezetője.
"A digitalizálás korszakában új képességeket kell megalkotni. A szoftverek, az alkalmazások és az autókban lévő különleges szolgáltatások segítségével lehetővé vált, hogy más ágazatok szolgáltatói is megjelenjenek a gépkocsigyártás területén. Ez a jelenség nem új, mindig volt rá példa. A fotóágazatban például csak néhány vállalat élte túl a változásokat és számos új piaci szereplő jelent meg az innovatív technológiáknak köszönhetően. Ebből következik, hogy a járműiparnak meg kell birkóznia a digitális átalakulással, ha túl akarja élni ezt az időszakot." A müncheni születésű menedzser pályafutásának első állomása a Bosch volt, majd 1996-ban a BMW-hez váltott, 2015-ben pedig a Volkswagenhez került. Idén április óta vezeti a gyártót.
Dizájnötletből nincs hiány a cégnél
Diess szerint az elektromobilitás és a digitalizálás közül az utóbbi a fontosabb. Az autók interneteszközzé válnak, amelyek teljesen össze lesznek kötve az okostelefonokkal. A gépkocsik világához fognak tartozni a szoftverfrissítések is, amelyek segítségével szét lehet majd osztani az új funkciókat. Az a világ lezárul, amikor a járműveknek egy frissítés miatt be kellett hajtaniuk a szervizekbe. Ez a számukra sokkal fontosabb változás, mint az, hogy a belső égésű motorokat az elektromos motorok váltják fel. Emellett az ügyfelek még inkább a középpontba kerülnek. Az autógyártóknak jelenleg alig vannak közvetlen kapcsolataik az ügyfeleikkel, a kommunikáció szinte kizárólag a kereskedőkön keresztül zajlik. Ez meg fog változni, például a gyártók által biztosított szoftverfrissítések miatt.
"Az egyértelmű, hogy az ügyfelek döntik majd el, hogy mik történnek az adataikkal. Az mindenesetre az ő érdekük is, hogy a gyártók az információkat felhasználják például a közlekedésbiztonság javítására. Az adatokat is jobban kell kezelni; túl sok vezető van, akik az útjaik során inkább a mobiltelefonjaik információira és nem a gyártók beépített navigációs eszközeire támaszkodnak. Én nem hiszem, hogy ne lehetne a Google, az Apple vagy az Amazon elleni versenyt megnyerni, az viszont biztos, hogy jelenleg sokkal több adattal rendelkeznek. De ez a következő években meg fog változni. A legnagyobb információgyűjtőknek jelenleg az Amerikai Egyesült Államokból a Google és az Apple, míg Kínából a Tencent és az Alibaba számít. A gyártók közül fontos a Tesla, valamint a Nio és a Byton. A gépkocsik hálózatba kötöttségével az internetezésre fordított idő globális viszonylatban a kétszeresére nő majd, ezáltal pedig teljesen új piacok jönnek létre" - ecsetelte a Volkswagen vezetője.
A menedzser kiemelte, hogy a járművek hatalmas adatmennyiséget fognak generálni. A távlati cél természetesen egy önállóan közlekedő autó megalkotása. A gépkocsikból kinyert információkkal nagyon sok dolgot lehet kezdeni. Egyszerűbbé tehető és jobban megszervezhető a parkolóhelyek keresése, ráadásul a környezetvédelmi szempontokat is jobban figyelembe lehet venni. Pontosabbá válhat a dugók előrejelzése vagy a veszélyes helyzetekre való figyelmeztetés. Összességében elmondható, hogy a közlekedést a jövőben jelentősen hatékonyabban lehet majd vezérelni. Ehhez azonban szakemberek kellenek. Wolfsburgban már most körülbelül 10 000 fejlesztő dolgozik, de közülük csak néhány száz foglalkozik a szoftverekkel. Ezért a társaságnak új képességekre kell szert tennie, akár más cégekkel való partneri kapcsolatok, akár felvásárlások útján.
"A járművek fejlesztése és gyártása bonyolult folyamat, amihez idő kell. Kifejlesztettük a saját modellciklusainkat, amelyek több évre nyúlnak el. Viszont ezenkívül átfogó szoftverismeretekre is szükségünk van. A programfrissítések havonta fognak érkezni, ezt a gyakorlatot már ismerjük az okostelefonok világából. E rövid időszakokhoz nekünk is alkalmazkodnunk kell és az is biztos, hogy az autóipar még inkább techágazattá válik majd. Az idő sürget, ennek ellenére biztos vagyok abban, hogy sikerülni fog az átállás. Ez az ágazat nagyon lassan reagál az új dolgokra, ennek hátterében pedig a hosszú termékciklusok állnak. Egy típus modellváltása átlagban hat év, tehát két termékciklus akár 12-15 évet is felölelhet. Ez elegendő időt biztosít arra, hogy a munkavállalóinkat is felkészítsük az új követelményekre. A digitális átalakulás a jövőben felgyorsul majd. Ezért folyamatosan új dolgozókat veszünk fel és szorgalmazzuk , hogy a meglévő munkatársaink folyamatosan képezzék magukat" - szögezte le végül Herbert Diess.
"Az autóipar nagy struktúraváltás előtt áll. Egyrészt jön az elektromobilitás korszaka, amelynek keretében a belső égésű motorok a háttérbe szorulnak. De még ennél is nagyobb kihívás jelent majd a gépkocsik összekötése az internettel. A jövőbeli járműmodelleket elsősorban az intelligenciájuk fogja megkülönböztetni egymástól. Mindegyik autó egy saját csomópont lesz a hálózatba kötött gépkocsik világában és a szoftverek meghatározó szerepet játszanak majd, mert alapvetően meg fogják határozni a járművek karakterét. De ha nagyon őszinték vagyunk, el kell ismernünk, hogy ezen a területen sokkal jobbak az olyan IT-cégek, mint a Google és az Amazon." - jelentette ki Herbert Diess, a Volkswagen vezetője.
"A digitalizálás korszakában új képességeket kell megalkotni. A szoftverek, az alkalmazások és az autókban lévő különleges szolgáltatások segítségével lehetővé vált, hogy más ágazatok szolgáltatói is megjelenjenek a gépkocsigyártás területén. Ez a jelenség nem új, mindig volt rá példa. A fotóágazatban például csak néhány vállalat élte túl a változásokat és számos új piaci szereplő jelent meg az innovatív technológiáknak köszönhetően. Ebből következik, hogy a járműiparnak meg kell birkóznia a digitális átalakulással, ha túl akarja élni ezt az időszakot." A müncheni születésű menedzser pályafutásának első állomása a Bosch volt, majd 1996-ban a BMW-hez váltott, 2015-ben pedig a Volkswagenhez került. Idén április óta vezeti a gyártót.
Dizájnötletből nincs hiány a cégnél
Diess szerint az elektromobilitás és a digitalizálás közül az utóbbi a fontosabb. Az autók interneteszközzé válnak, amelyek teljesen össze lesznek kötve az okostelefonokkal. A gépkocsik világához fognak tartozni a szoftverfrissítések is, amelyek segítségével szét lehet majd osztani az új funkciókat. Az a világ lezárul, amikor a járműveknek egy frissítés miatt be kellett hajtaniuk a szervizekbe. Ez a számukra sokkal fontosabb változás, mint az, hogy a belső égésű motorokat az elektromos motorok váltják fel. Emellett az ügyfelek még inkább a középpontba kerülnek. Az autógyártóknak jelenleg alig vannak közvetlen kapcsolataik az ügyfeleikkel, a kommunikáció szinte kizárólag a kereskedőkön keresztül zajlik. Ez meg fog változni, például a gyártók által biztosított szoftverfrissítések miatt.
"Az egyértelmű, hogy az ügyfelek döntik majd el, hogy mik történnek az adataikkal. Az mindenesetre az ő érdekük is, hogy a gyártók az információkat felhasználják például a közlekedésbiztonság javítására. Az adatokat is jobban kell kezelni; túl sok vezető van, akik az útjaik során inkább a mobiltelefonjaik információira és nem a gyártók beépített navigációs eszközeire támaszkodnak. Én nem hiszem, hogy ne lehetne a Google, az Apple vagy az Amazon elleni versenyt megnyerni, az viszont biztos, hogy jelenleg sokkal több adattal rendelkeznek. De ez a következő években meg fog változni. A legnagyobb információgyűjtőknek jelenleg az Amerikai Egyesült Államokból a Google és az Apple, míg Kínából a Tencent és az Alibaba számít. A gyártók közül fontos a Tesla, valamint a Nio és a Byton. A gépkocsik hálózatba kötöttségével az internetezésre fordított idő globális viszonylatban a kétszeresére nő majd, ezáltal pedig teljesen új piacok jönnek létre" - ecsetelte a Volkswagen vezetője.
A menedzser kiemelte, hogy a járművek hatalmas adatmennyiséget fognak generálni. A távlati cél természetesen egy önállóan közlekedő autó megalkotása. A gépkocsikból kinyert információkkal nagyon sok dolgot lehet kezdeni. Egyszerűbbé tehető és jobban megszervezhető a parkolóhelyek keresése, ráadásul a környezetvédelmi szempontokat is jobban figyelembe lehet venni. Pontosabbá válhat a dugók előrejelzése vagy a veszélyes helyzetekre való figyelmeztetés. Összességében elmondható, hogy a közlekedést a jövőben jelentősen hatékonyabban lehet majd vezérelni. Ehhez azonban szakemberek kellenek. Wolfsburgban már most körülbelül 10 000 fejlesztő dolgozik, de közülük csak néhány száz foglalkozik a szoftverekkel. Ezért a társaságnak új képességekre kell szert tennie, akár más cégekkel való partneri kapcsolatok, akár felvásárlások útján.
"A járművek fejlesztése és gyártása bonyolult folyamat, amihez idő kell. Kifejlesztettük a saját modellciklusainkat, amelyek több évre nyúlnak el. Viszont ezenkívül átfogó szoftverismeretekre is szükségünk van. A programfrissítések havonta fognak érkezni, ezt a gyakorlatot már ismerjük az okostelefonok világából. E rövid időszakokhoz nekünk is alkalmazkodnunk kell és az is biztos, hogy az autóipar még inkább techágazattá válik majd. Az idő sürget, ennek ellenére biztos vagyok abban, hogy sikerülni fog az átállás. Ez az ágazat nagyon lassan reagál az új dolgokra, ennek hátterében pedig a hosszú termékciklusok állnak. Egy típus modellváltása átlagban hat év, tehát két termékciklus akár 12-15 évet is felölelhet. Ez elegendő időt biztosít arra, hogy a munkavállalóinkat is felkészítsük az új követelményekre. A digitális átalakulás a jövőben felgyorsul majd. Ezért folyamatosan új dolgozókat veszünk fel és szorgalmazzuk , hogy a meglévő munkatársaink folyamatosan képezzék magukat" - szögezte le végül Herbert Diess.