Berta Sándor
Az Audi is csalószoftvert használhatott
A Bild am Sonntag beszámolója szerint a motorok emissziós értékeinek manipulálására alkalmas szoftverfunkcióra bukkant még a nyár folyamán a kaliforniai CARB környezetvédelmi hivatal az Audinál.
A lap forrásmegadás nélkül közölt információi szerint a V6-os motorral és automata sebességváltóval rendelkező Audi modelleknél a motorvezérlő szoftver a kormány mozgása alapján felismeri, hogy az autó tesztpadon áll-e, vagy sem. Amennyiben a motor beindítása után a kormány nem mozdul, a motorvezérlés alacsony szén-dioxid-kibocsátási értékeket adó "melegítő" üzemmódban működik, amennyiben viszont a kormány több, mint 15 fokkal elmozdul, a vezérlőprogram magasabb üzemanyag fogyasztásra és szén-dioxid-kibocsátásra vált át. A CARB birtokába került belső vállalati dokumentumok szerint az Audi már évek óta alkalmazza dízel- és benzinüzemű autóinál egyaránt a tesztüzemmód felismerésének ezt a módját Európában is. A CARB és az Audi nem kommentálta a hírmagazin beszámolóját.
A Volkswagen hasonló ügye is halad előre, melyben a cég most meglepő döntést hozott.Tavaly szeptemberben derült ki, hogy a gyártó azzal reklámozta a dízelautóit az Amerikai Egyesült Államokban, hogy azok különösen környezetbarát modellek. Azonban ez a jelző csak akkor igaz a gépkocsikra, ha azokat terhelési tesztnek vetik alá és egy szoftver korlátozza a teljesítményüket. Az óriáscég egy program segítségével játszotta ki a kibocsátott gázok értékeinek mérését. Júniusban ismertté vált, hogy a német társaság köteles az érintett dízelautó-tulajdonosoknak, illetve a környezeti károk jóvátétele miatt több mint 15 milliárd dollár büntetést fizetni.
Most kiderült, hogy az Amerikai Egyesült Államok után Európában is napirendre kerülhet az ügy, azonban itt a Volkswagen teljesen más stratégiát alkalmaz, ugyanis ragaszkodik ahhoz, hogy semmi rosszat és törvénytelent nem tett, nem manipulált semmit, semmilyen előírást nem sértett meg, s az alkalmazott szoftver is megfelelt az európai jognak. Az új stratégia persze nem véletlen, hiszen a vállalat így szeretné elkerülni, hogy Németországban és a kontinensen több millió ügyfelének kelljen komoly kártérítést fizetnie. A Volkswagen megerősítette, hogy az érintett járművekbe beépített program az álláspontja alapján nem tartalmaz nem engedélyezett elemet.
A gépjárművekért felelős német szövetségi hivatal (KBA) azt követelte a Volkswagentől, hogy módosítson 2,4 millió gépkocsit, hogy azok nitrogén-oxid kibocsátása jelentős mértékben csökkenjen. A gyártó ugyan jogi szempontból rossznak tartja a döntést, de - a felhasználók érdekeire hivatkozva - már átalakította az érintett autók egy részét. A konszern azonban kártérítések fizetéséről hallani sem akar.
A lap forrásmegadás nélkül közölt információi szerint a V6-os motorral és automata sebességváltóval rendelkező Audi modelleknél a motorvezérlő szoftver a kormány mozgása alapján felismeri, hogy az autó tesztpadon áll-e, vagy sem. Amennyiben a motor beindítása után a kormány nem mozdul, a motorvezérlés alacsony szén-dioxid-kibocsátási értékeket adó "melegítő" üzemmódban működik, amennyiben viszont a kormány több, mint 15 fokkal elmozdul, a vezérlőprogram magasabb üzemanyag fogyasztásra és szén-dioxid-kibocsátásra vált át. A CARB birtokába került belső vállalati dokumentumok szerint az Audi már évek óta alkalmazza dízel- és benzinüzemű autóinál egyaránt a tesztüzemmód felismerésének ezt a módját Európában is. A CARB és az Audi nem kommentálta a hírmagazin beszámolóját.
A Volkswagen hasonló ügye is halad előre, melyben a cég most meglepő döntést hozott.Tavaly szeptemberben derült ki, hogy a gyártó azzal reklámozta a dízelautóit az Amerikai Egyesült Államokban, hogy azok különösen környezetbarát modellek. Azonban ez a jelző csak akkor igaz a gépkocsikra, ha azokat terhelési tesztnek vetik alá és egy szoftver korlátozza a teljesítményüket. Az óriáscég egy program segítségével játszotta ki a kibocsátott gázok értékeinek mérését. Júniusban ismertté vált, hogy a német társaság köteles az érintett dízelautó-tulajdonosoknak, illetve a környezeti károk jóvátétele miatt több mint 15 milliárd dollár büntetést fizetni.
Most kiderült, hogy az Amerikai Egyesült Államok után Európában is napirendre kerülhet az ügy, azonban itt a Volkswagen teljesen más stratégiát alkalmaz, ugyanis ragaszkodik ahhoz, hogy semmi rosszat és törvénytelent nem tett, nem manipulált semmit, semmilyen előírást nem sértett meg, s az alkalmazott szoftver is megfelelt az európai jognak. Az új stratégia persze nem véletlen, hiszen a vállalat így szeretné elkerülni, hogy Németországban és a kontinensen több millió ügyfelének kelljen komoly kártérítést fizetnie. A Volkswagen megerősítette, hogy az érintett járművekbe beépített program az álláspontja alapján nem tartalmaz nem engedélyezett elemet.
A gépjárművekért felelős német szövetségi hivatal (KBA) azt követelte a Volkswagentől, hogy módosítson 2,4 millió gépkocsit, hogy azok nitrogén-oxid kibocsátása jelentős mértékben csökkenjen. A gyártó ugyan jogi szempontból rossznak tartja a döntést, de - a felhasználók érdekeire hivatkozva - már átalakította az érintett autók egy részét. A konszern azonban kártérítések fizetéséről hallani sem akar.