Berta Sándor

Komoly megtakarításokat eredményez­hetnek a robotautók

Svájci tudósok úgy számoltak, hogy az önállóan közlekedő gépkocsik komoly költségcsökkentést eredményezhetnek.

A St. Gallen-i Egyetem munkatársai szerint az autonóm járművek elterjedése miatt csökkenhet az üzemanyag- és áramfogyasztás, valamint a balesetek száma. Az embereknek több idejük is lesz, hiszen az eddig vezetésre használt időt más dolgokra fordíthatják. Az elérhető megtakarítás akár több ezermilliárd euró is lehet évente.

Andreas Herrmann, az intézmény kutatója kijelentette, hogy az üzemanyag- vagy az áramfogyasztás 30 százalékkal, a balesetek száma 90 százalékkal mérséklődhet. Herrmann rámutatott, hogy az autonóm vezetés rendkívüli mértékben megváltoztatja majd a mindennapi életünket és drámai mértékben lecsökkenthetők lesznek a társadalmi költségek. Világszerte 1,2 milliárd autó közlekedik az utakon, mindegyik nagyjából naponta 1 órán át vesz részt a forgalomban. A városi forgalom egyharmadát a parkolóhely keresése teszi ki. A hálózatba kötött, önállóan közlekedő gépkocsiknak ugyanakkor nem kell majd parkolóhelyet keresniük, szorosabban parkolhatnak egymás mellett és az eddiginél kisebb távolságban követhetik egymást.

A közlekedési balesetekben évente 1,2 millió ember hal meg, az ok többnyire emberi hiba. Napjainkban az autósok körülbelül 400 milliárd órát töltenek vezetéssel, ez az idő jórészt felszabadulna. Amennyiben csak óránként 10 euróval számolunk, akkor évente 4000 milliárd eurót lehetne megtakarítani. Ráadásul, amíg ma körülbelül 40 eurócentbe kerül egy kilométer autóút megtétele, addig egy robottaxi esetében csak 3 eurócentbe, míg ha a szolgáltató egy reklámszponzorral is együttműködne akkor adott esetben akár semennyibe.

Mindehhez az autógyártóknak fokozatosan szoftvercégekké kell átalakulniuk, hogy eredményesebben vehessék fel a harcot a nagy IT-óriásokkal. Herrmann úgy vélte, hogy az Audi, a BMW, a Mercedes, a Volvo és a kínai gyártók jó pozícióban vannak, de a Renault és a Fiat nem.

Peter Fuss, az Ernst & Young (EY) képviselője arra hívta fel a figyelmet, hogy a szoftverfrissítések önmagukban nem lesznek elegendők, ugyanis - a PC-khez és az okostelefonokhoz hasonlóan - a hardverek elavulhatnak. Egyre összetettebbek lesznek a rendszerek, s egyre nagyobbak a keletkező és továbbított adatmennyiségek, ezek pedig előbb vagy utóbb térdre kényszerítik a hardvereket. Éppen ezért nem szabadna korlátozni a gépkocsik lehetőségeit.

Herrmann szerint komolyan szembe kell nézni viszont azzal, hogy az önállóan közlekedő járművek lehetnek a hackertámadások célpontjai. A másik problémát az jelentheti, hogy amíg az Amerikai Egyesült Államokban és Ázsiában már hamarosan közlekedhetnek az autonóm autók, addig Európában még szükség van megfelelő törvényi háttérre és közös szabványokra, amelyek lehetővé teszik a gépkocsik egymás közötti, valamint a környezettel és az infrastruktúrával való kommunikációját.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • bigjoe #32
    Valaki megkérdezte már az embereket, hogy akarnak-e robotautót?
  • NEXUS6 #31
    Abszolút igaz, amit írsz!
    "A klasszikus gépkocsigyártókra komoly nyomás nehezedik. Csupán a fogyasztók 45 százaléka választaná egy ilyen cég autonóm modelljét. Németországban, az Amerikai Egyesült Államokban és Japánban nagyobb az arány, de Kínában csak 28 százalék, míg Délkelet-Ázsiában 13 százalék."
    Jelenleg Kína a legnagyobb piac, csak jelzem.
  • paragic #30
    Abból indulsz ki amiből akarsz, csak senkit nem érdekel. A világ nem arra megy, amerre neked szimpatikusabb, hanem amerre profitot lát, ezért felesleges hisztizni.
  • NEXUS6 #29
    És miért nem BP-ből induljunk ki, én ebből indulok ki és lexarom L.A.-t. De akkor már miért ne indulnánk ki Shanghajból, vagy a tervezetten 1 év alatt felhúzott 10 milliós kínai városokból?

    Hány amcsi van az 5 legnagyobb gyártó között, melyik a legnagyobb autó piac a világon, ott hogy érvényesülnek az amcsik?

    Az hogy a Szilikon-völgyi cég közelében milyen környezet van marhára nem érdekel, főleg ha nálunk az ónosesőben inkább átadja nekem a kormányt a robi és dühöngök, hogy miért nem metróval mentem inkább.
  • paragic #28
    Nem Budapestből kellene kiindulni, az amerikai településszerkezet egészen más. Egy olyan város mint Los Angeles 1200-1300 km2-en terül el, olykor egy-egy hegylánc is elválasztja egymástól a városrészeket.. Ilyen irdatlan méretű kertvárosokat nem fogsz tudni lefedni metró és villamoshálózattal, főleg nem annyi idő alatt, amennyi az önvezető taxiflották megjelenéséig hátravan (egyszámjegyű év).
    A kérdésre a válasz: nem lenne célszerű, mert hamarabb redundánssá válna, mint ahogy elkészülne. Mindazonáltal a robottaxik mellett is hasznos lenne egy jó tömegközlekedési gerinchálózat kiépítése, de ez nem fogja kiváltani az autókat - már csak mentalitásbeli okokból sem.
  • NEXUS6 #27
    Környezetvédelmi szempontból melyik a jobb? Építeni még 6 metróvonalat, villamost, meg busz vonalakat, vagy milliószám személygépkocsikat, igaz villanyost üzemeltetni.

    Ugyan az a kérdés máshonnan, ha az állam támogatja a villanykocsikat, akkor nem lenne célszerűbb inkább a tömegközlekedés támogatása, fejlesztése?
  • fonak #26
    Hát nekem más a tapasztalatom, csak extrém esetben igaz ez, egyébként még dugóban is kb. azonos idő tömegközlekedéssel és autóval célba érni. A parkolás az, ami miatt nem éri meg autóval menni a belvárosba. Hacsak nem arról van szó, hogy max. fél-egy órát maradsz, nem fél napot, mert akkor még gyorsabb is lehet, mint bkv-val odamenni, a parkolási díj pedig ilyenkor még elviselhető. A bringával meg az van, hogy hiába tekersz el az álló kocsisor mellett, ha az megindul, visszaelőz, max. átlag seb-ben tudod felvenni a versenyt. Ha viszont Budán laksz, és hegynek fel kell tekerni akár csak enyhe emelkedőkön is, de hosszan, akkor nem árt a jó kondi. :) Tekerj fel mondjuk a Hegyalján, persze lehet kerülni is, de az meg idő.
  • fonak #25
    Önvezető autóra miért is lenne magas biztosítás, ha egyszer biztonságos? Magánautó is lehet önvezető.
  • paragic #24
    Ez szép meg jó, csak Észak-Amerikában elég gyér a tömegközlekedés. Los Angelesben van pl. 6 db metróvonal.
  • M2 #23
    "kíváncsi lennék rá, hogy aki megengedheti magának a saját autót, az mikor fogja feladni azt a "luxust", hogy bármikor rendelkezésére áll az autó és nem fingják le a belsejét."

    Soha. Kérdés, hogy mit jelent a "megengedheti magának". Ha az akkori legolcsóbb autó mai áron 24 millió forintról indulna és az éves biztosítási díjából több évnyi közösségi közlekedés kijön, akkor szerinted hány magánautó lesz?