Berta Sándor

Autógyártók - kockázatos befektetések az autonóm modellek

A vállalatoknak kemény konkurenciaharccal és csekély nyereséggel kell számolniuk.

A Deloitte tanulmánya szerint az első önállóan közlekedő gépkocsikkal kapcsolatos verseny egy olyan pókerjátékra hasonlít, amelyben hatalmas tétek forognak és mindenki beszáll, de csak kevesen nyerhetnek. A cég 17 országban 22 000 fogyasztót kérdezett meg és kiderült, hogy sokan közülük nem lennének hajlandók többet fizetni egy önállóan közlekedő járműért. Ezzel szemben a nagyvállalatok az elmúlt három évben legalább 80 milliárd dollárt fektettek be a területen lévő technológiákba, aminek valahogy meg is kellene térülnie.

Az egyesült államokbeli és a japán felhasználók egyharmada, sőt, a németek fele nem akarna mélyebben a zsebébe nyúlni csak azért, hogy robotautót vásároljon. A hagyományos gépkocsik már most is nagyon drágák, így sokan a járműmegosztó szolgáltatásokat vesznek igénybe saját autó üzemeltetése helyett. Ez a trend még jobban felgyorsulhat az önállóan közlekedő gépkocsik megjelenésével és elterjedésével. Még a hagyományosan járműbarát USA-ban is a megkérdezettek 23 százaléka azt nyilatkozta, hogy legalább hetente egyszer osztozik másokkal egy autón, míg további 22 százalékuk néha ugyanezt teszi. A helyi válaszolók fele még azt a kérdést is feltette magának, hogy szüksége van-e a jövőben saját gépkocsira. Az olyan jövőbeli nagy piacoknak számító országokban, mint India jelenleg az emberek 85 százaléka használ valamilyen megosztott mobilitás-szolgáltatást és a 61 százalékuk vonta kétségbe azt, hogy szükségük lenne egy saját járműre.

Jó jel, hogy a robotautókat egyre többen tartják biztonságosnak. Az ezt az álláspontot képviselők aránya 2017-hez képest 59 százalékra nőtt. Németországban még nagyobb volt a növekedés és a tavalyi 45 helyett már elérte a 72 százalékot. Matthias Kunsch, a Deloitte igazgatója kijelentette, hogy mindez elsősorban a széles körben elérhető információknak és a gyártók, valamint a sajtóorgánumok tájékoztatásának köszönhető.

A klasszikus gépkocsigyártókra komoly nyomás nehezedik. Csupán a fogyasztók 45 százaléka választaná egy ilyen cég autonóm modelljét. Németországban, az Amerikai Egyesült Államokban és Japánban nagyobb az arány, de Kínában csak 28 százalék, míg Délkelet-Ázsiában 13 százalék. Az ok egyértelműen arra vezethető vissza, hogy a felhasználók nem kötődnek olyan mértékben a helyi márkákhoz. A többség vagy abban bízik, hogy megjelenik egy új innovatív járműgyártó vagy abban, hogy a techvállalatok rukkolnak elő valami nagy dologgal.

A Deloitte elemzése alapján szükség lesz új üzleti modellekre, de a technológiába befektetők közül nem mindenki fog nyerni. A fejlesztőknek ráadásul a szabályozást végző testületekre és a politikára is ügyelniük kell, mert előbb vagy utóbb új szabványok jelenhetnek meg. Arra sem lehet számítani, hogy túl gyorsan menne végbe a váltás, hiszen Észak-Amerikában több mint 325 millió, Európában 390 millió, míg Kínában 165 millió hagyományos autó közlekedik az utakon. E modellek élettartama 10-15 év, ami a használt gépkocsiként való továbbértékesítés miatt tovább nőhet. Így a teljes átállási folyamat akár több évtizedig is eltarthat.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Ender Wiggin #12
    Lehet, hogy nem lesz erről cikk az SG-n, de Tempében az önvetező halálra gázolt egy nőt a zebrán. Még hogy az önvezetővel nem lesz többet halálos baleset.
  • NEXUS6 #11
    Az a gáz, hogy olyan szinten fel van pörgetve a médiában ez az egész, hogy egyre több gyártó inkább bevállalja, hogy az embereken élesben tesztelje az új technológiát, miközben szabályozói háttér nincs, csak nehogy lemaradjon.

    Szóval miközben egy ilyen gép nyíl egyenes úton pislantás nélkül levezet 5000 km-t, amire valszeg ember képtelen lenne, erről egyesek azt gondolják, hogy a kocsi Bangkok belvárosának káoszában is ugyan így képes lenne elközlekedni monszún idején, ami viszont nem valószínű.
  • NEXUS6 #10
    Nem azt mondom, hogy ezek a kocsik nem mennek el annyit, hanem, hogy 300-ig nagy valószínűséggel előjön olyan szerviz probléma, aminek javíttatása felveti a kocsicserét/ esetleg gazdasági totálkárt.

    Simán előfordul, hogy a gyártó nem csinál visszahívást, nem ismeri el a konstrukciós hibát, miközben pl, az adott motorban gyak beépített önmegsemmisítő van rendszeres márkaszervizes karbantartás mellett is. De általában ezeken a dónszájzing papírvastag hengerfalú csodamotorokon nem sok kopó vastagság van.
  • Ender Wiggin #9
    Az összes tesztelő cég óvatos duhajként használja az autóit, nem reális környezetben és feltételekkel, hogy minimalizálják a kockázatot. A Tesla a jelenlegi mérce, mert az ő járműveik élesben közlekednek. És láthatjuk, hogy nem csak, hogy néha álló helyzetben is képesek karambolozni, de néha menet közben sem adnak esélyt a sofőrnek, hogy megakadályozza az ütközést. Arra is kíváncsi leszek, hogy hogy képzelik majd a jövőben a jogosítványt...
  • Cat #8
    "Egy a jelenlegivel megegyezző maximális futástáljesítmény (max 300 ezer km)"

    Szerintem a rendőrautók vagy a taxik jellemzően bőven félmillió km felett futnak. A rendszeres karbantartás a lényeg, amit nem szabad lespórolni, és a megosztott szolgáltatásban ez teljesülni fog, mert az autót tulajdonló cég alapvető érdeke lesz.
  • NEXUS6 #7
    Amíg nem lesz a önvezérlő szolgáltatás egy tempomat árkategória, addig kevesen fogják csak megvenni a kocsijukba, akár elektromos, akár belsőégésű meghajtású.

    Az anyagi helyzet eleve polarizálja a piacot, hiszen a belsőégésű és nem önvezérlő autók még sokáig abban az árfekvésben lesznek, ami a legtöbb embernek még elfogadható. Az önvezérlés még évtizedekig olyan extra lesz valszeg, mint ma a tempomat, automata fék stb.

    Az is jó kérdés, hogy vajon mekkora futásteljesítményre vannak/lesznek méretezve az elektromos/önvezérlő autók. Egy a jelenlegivel megegyezző maximális futástáljesítmény (max 300 eze km) nem biztos hogy elégséges egy megosztott önvezérlő kocsinál.

    Szóval lehet itt nagyon hurráoptimistáskodni, de amíg az évi milliós tízmilliós nagyságrend áll szemben az évi pár 10 ezer db-bal egy egy piacon hagyományos/tisztán elektromos autóknál, addig mindez csak sci-fi.
  • kvp #6
    Ket temakor van amit kevernek az emberek. A robotautok es az elektromos autok. Szerintem mindkettot kulon kellene vizsgalni, mert mashol jarnak az elterjedesben. Elektromos autoja szerintem tobb embernek lehet mint robbanomotoros, mert ha kis teljesitmenyure keszitjuk akkor olcsobb tud lenni. Ezek nem alkalmasak taxinak mert tobbet toltenek mint amennyit mennek, de azt legalabb olcson teszik. Aztan ott vannak a nagyteljesitmenyu villany es hibrid autok, ezek jok taxinak es megosztott robotautonak is.

    Aki eddig taxizott, nekik jo a megosztott robotauto, aki inkabb sajat autoval jart az vagy tart majd sajat robotautot vagy ha megeri atvalthat robottaxira, de csak ha tenyleg megeri anyagilag es kenyelemben.

    A kozossegi robotauto megosztas annyira nem eri meg, mert csak taxiaron eri meg a vele jaro nyug, mint pl. a takaritas es az hogy dragabb autot kell venni hogy ne a tolton uljon egesz nap, tehat megoszthato legyen. Itt inkabb a vallalkozok altal mukodtetett robottaxik lennenek inkabb piaci elonyben.

    Roviden tobb eltero problemat kevernek az emberek es az ujsagcikkek es raadasul ezek nem egyszerre hanem fokozatosan fognak megoldodni, tehat mas-mas modon es mertekben terjed el az adott technika. Sot szerintem lesz foldrajzi elteres is, lesz ahol mindenki sajat autot tart majd, lesz ahol csak a taxik maradnak es a ketto kozott minden.
  • CsZ #5
    "Jó jel, hogy a robotautókat egyre többen tartják biztonságosnak."
    Már megint (nem) kis csúsztatást érzek az eredeti szöveghez képest: "Percentage of consumers who think fully self-driving vehilcles WILL not be safe"
    A különbség, hogy nem most "tartják biztonságosnak", hanem úgy gondoljuk, hogy egyszer majd biztonságosak LESZnek azok. Még pontosabban nem gondoljuk úgy, hogy nem lesznek majd biztonságos önvezetők. De ez már csak kicsi rásegítés, mert ugye ha nem valaki nem gondol a dologról semmit, akkor tulajdonképp nem gondolja, hogy nem lesz majd biztonságos önvezető autó, így szinte már támogatja a megoldást.

    Már azt hittem a maradi kisebbség része vagyok :-)
  • duke #4
    Magam is kivancsian varom, milyen tarsadalmi, gazdasagi, muszaki valtozasokat fog hozni az onvezeto autozas. Nem tudnam megmondani, milyen egyensulyba all be a vegen. Mindenkinek sajat onvezeto autoja lesz ? Vagy nagy cegektol fogjak alkalomszeruen, esetleg hosszabb tavra berelni ? Vagy valami ingyenes alllami szolgaltatas lesz a vegen ?
    Sacc per kb, most az valoszinusitheto, hogy valamilyen vegyes rendszer lesz, amiben olyan megoldasok is lesznek amit most elkepzelni sem tudunk. Peldaul az emberek felenek lesz sajat autoja, a masik fele, harmada, pedig tolluk berli idonkent. Tehat peldaul Jozsi kolcson adja az autojat hetente 3 orara fix idopontban a szomszedjanak 20 dollarert. Es ezt a helyzetet fogjak megvarialni, a megvaltozott munkakorulmenyek, robotizacio, tavmunka, egyebb most meg ismeretlen tarsadalmi allapotok. Ki gondolta volna 20 eve, hogy a mobiltelefont majd ugy hasznaljak az emberek, hogy fosbukozas kozben, nekimennek az oszlopnak, meg leesnek lepcson. Szoval lesznek meglepo dolgok.
    Utoljára szerkesztette: duke, 2018.03.11. 17:30:47
  • bundasjezus #3
    Én is nagyon szeretek vezetni, de valljuk be, egyre inkább kisebbségben vagyunk ezzel a véleményünkkel. Ma már olyan hétköznapi feladatot is, mint a fűnyírás, automatizál a társadalom és egyre elérhetőbb áron kaphatók a robotfűnyírók.

    A csúcsforgalommal meg szerintem az lesz a helyzet, hogy megoldódik magától, mert a robotizáció, az automatizálás egy rakás munkahely megszűnésével jár majd, az újonnan létrejövő szakmák, állások esetében pedig nem lesz szükség a klasszikus "bejárós" munkahelyekre.

    Egyébként nagyon érdekes, hogy hosszú évtizedekig az autó volt a szabadság szimbóluma. Ha volt saját autód, akkor oda mentél ahova akartál és akkor, amikor akartál, senki sem korlátozott. Ma az autó helyébe az okostelefon lépett. Az okostelefon lett a szabadság új szimbóluma. Egy kattintással elintézhetsz bármit, a segítségével oda mész az interneten ahova akarsz és akkor, amikor akarsz, nem korlátoz senki. Egy kattintás és már bérelhetsz is autót, vagy igénybe vehetsz egy autómegosztó szolgáltatást. Továbbá az okostelefon lett a státuszszimbólum és az önkifejezés eszköze is.