12
  • Ender Wiggin #12
    Lehet, hogy nem lesz erről cikk az SG-n, de Tempében az önvetező halálra gázolt egy nőt a zebrán. Még hogy az önvezetővel nem lesz többet halálos baleset.
  • NEXUS6
    #11
    Az a gáz, hogy olyan szinten fel van pörgetve a médiában ez az egész, hogy egyre több gyártó inkább bevállalja, hogy az embereken élesben tesztelje az új technológiát, miközben szabályozói háttér nincs, csak nehogy lemaradjon.

    Szóval miközben egy ilyen gép nyíl egyenes úton pislantás nélkül levezet 5000 km-t, amire valszeg ember képtelen lenne, erről egyesek azt gondolják, hogy a kocsi Bangkok belvárosának káoszában is ugyan így képes lenne elközlekedni monszún idején, ami viszont nem valószínű.
  • NEXUS6
    #10
    Nem azt mondom, hogy ezek a kocsik nem mennek el annyit, hanem, hogy 300-ig nagy valószínűséggel előjön olyan szerviz probléma, aminek javíttatása felveti a kocsicserét/ esetleg gazdasági totálkárt.

    Simán előfordul, hogy a gyártó nem csinál visszahívást, nem ismeri el a konstrukciós hibát, miközben pl, az adott motorban gyak beépített önmegsemmisítő van rendszeres márkaszervizes karbantartás mellett is. De általában ezeken a dónszájzing papírvastag hengerfalú csodamotorokon nem sok kopó vastagság van.
  • Ender Wiggin #9
    Az összes tesztelő cég óvatos duhajként használja az autóit, nem reális környezetben és feltételekkel, hogy minimalizálják a kockázatot. A Tesla a jelenlegi mérce, mert az ő járműveik élesben közlekednek. És láthatjuk, hogy nem csak, hogy néha álló helyzetben is képesek karambolozni, de néha menet közben sem adnak esélyt a sofőrnek, hogy megakadályozza az ütközést. Arra is kíváncsi leszek, hogy hogy képzelik majd a jövőben a jogosítványt...
  • Cat #8
    "Egy a jelenlegivel megegyezző maximális futástáljesítmény (max 300 ezer km)"

    Szerintem a rendőrautók vagy a taxik jellemzően bőven félmillió km felett futnak. A rendszeres karbantartás a lényeg, amit nem szabad lespórolni, és a megosztott szolgáltatásban ez teljesülni fog, mert az autót tulajdonló cég alapvető érdeke lesz.
  • NEXUS6
    #7
    Amíg nem lesz a önvezérlő szolgáltatás egy tempomat árkategória, addig kevesen fogják csak megvenni a kocsijukba, akár elektromos, akár belsőégésű meghajtású.

    Az anyagi helyzet eleve polarizálja a piacot, hiszen a belsőégésű és nem önvezérlő autók még sokáig abban az árfekvésben lesznek, ami a legtöbb embernek még elfogadható. Az önvezérlés még évtizedekig olyan extra lesz valszeg, mint ma a tempomat, automata fék stb.

    Az is jó kérdés, hogy vajon mekkora futásteljesítményre vannak/lesznek méretezve az elektromos/önvezérlő autók. Egy a jelenlegivel megegyezző maximális futástáljesítmény (max 300 eze km) nem biztos hogy elégséges egy megosztott önvezérlő kocsinál.

    Szóval lehet itt nagyon hurráoptimistáskodni, de amíg az évi milliós tízmilliós nagyságrend áll szemben az évi pár 10 ezer db-bal egy egy piacon hagyományos/tisztán elektromos autóknál, addig mindez csak sci-fi.
  • kvp
    #6
    Ket temakor van amit kevernek az emberek. A robotautok es az elektromos autok. Szerintem mindkettot kulon kellene vizsgalni, mert mashol jarnak az elterjedesben. Elektromos autoja szerintem tobb embernek lehet mint robbanomotoros, mert ha kis teljesitmenyure keszitjuk akkor olcsobb tud lenni. Ezek nem alkalmasak taxinak mert tobbet toltenek mint amennyit mennek, de azt legalabb olcson teszik. Aztan ott vannak a nagyteljesitmenyu villany es hibrid autok, ezek jok taxinak es megosztott robotautonak is.

    Aki eddig taxizott, nekik jo a megosztott robotauto, aki inkabb sajat autoval jart az vagy tart majd sajat robotautot vagy ha megeri atvalthat robottaxira, de csak ha tenyleg megeri anyagilag es kenyelemben.

    A kozossegi robotauto megosztas annyira nem eri meg, mert csak taxiaron eri meg a vele jaro nyug, mint pl. a takaritas es az hogy dragabb autot kell venni hogy ne a tolton uljon egesz nap, tehat megoszthato legyen. Itt inkabb a vallalkozok altal mukodtetett robottaxik lennenek inkabb piaci elonyben.

    Roviden tobb eltero problemat kevernek az emberek es az ujsagcikkek es raadasul ezek nem egyszerre hanem fokozatosan fognak megoldodni, tehat mas-mas modon es mertekben terjed el az adott technika. Sot szerintem lesz foldrajzi elteres is, lesz ahol mindenki sajat autot tart majd, lesz ahol csak a taxik maradnak es a ketto kozott minden.
  • CsZ
    #5
    "Jó jel, hogy a robotautókat egyre többen tartják biztonságosnak."
    Már megint (nem) kis csúsztatást érzek az eredeti szöveghez képest: "Percentage of consumers who think fully self-driving vehilcles WILL not be safe"
    A különbség, hogy nem most "tartják biztonságosnak", hanem úgy gondoljuk, hogy egyszer majd biztonságosak LESZnek azok. Még pontosabban nem gondoljuk úgy, hogy nem lesznek majd biztonságos önvezetők. De ez már csak kicsi rásegítés, mert ugye ha nem valaki nem gondol a dologról semmit, akkor tulajdonképp nem gondolja, hogy nem lesz majd biztonságos önvezető autó, így szinte már támogatja a megoldást.

    Már azt hittem a maradi kisebbség része vagyok :-)
  • duke
    #4
    Magam is kivancsian varom, milyen tarsadalmi, gazdasagi, muszaki valtozasokat fog hozni az onvezeto autozas. Nem tudnam megmondani, milyen egyensulyba all be a vegen. Mindenkinek sajat onvezeto autoja lesz ? Vagy nagy cegektol fogjak alkalomszeruen, esetleg hosszabb tavra berelni ? Vagy valami ingyenes alllami szolgaltatas lesz a vegen ?
    Sacc per kb, most az valoszinusitheto, hogy valamilyen vegyes rendszer lesz, amiben olyan megoldasok is lesznek amit most elkepzelni sem tudunk. Peldaul az emberek felenek lesz sajat autoja, a masik fele, harmada, pedig tolluk berli idonkent. Tehat peldaul Jozsi kolcson adja az autojat hetente 3 orara fix idopontban a szomszedjanak 20 dollarert. Es ezt a helyzetet fogjak megvarialni, a megvaltozott munkakorulmenyek, robotizacio, tavmunka, egyebb most meg ismeretlen tarsadalmi allapotok. Ki gondolta volna 20 eve, hogy a mobiltelefont majd ugy hasznaljak az emberek, hogy fosbukozas kozben, nekimennek az oszlopnak, meg leesnek lepcson. Szoval lesznek meglepo dolgok.
    Utoljára szerkesztette: duke, 2018.03.11. 17:30:47
  • bundasjezus
    #3
    Én is nagyon szeretek vezetni, de valljuk be, egyre inkább kisebbségben vagyunk ezzel a véleményünkkel. Ma már olyan hétköznapi feladatot is, mint a fűnyírás, automatizál a társadalom és egyre elérhetőbb áron kaphatók a robotfűnyírók.

    A csúcsforgalommal meg szerintem az lesz a helyzet, hogy megoldódik magától, mert a robotizáció, az automatizálás egy rakás munkahely megszűnésével jár majd, az újonnan létrejövő szakmák, állások esetében pedig nem lesz szükség a klasszikus "bejárós" munkahelyekre.

    Egyébként nagyon érdekes, hogy hosszú évtizedekig az autó volt a szabadság szimbóluma. Ha volt saját autód, akkor oda mentél ahova akartál és akkor, amikor akartál, senki sem korlátozott. Ma az autó helyébe az okostelefon lépett. Az okostelefon lett a szabadság új szimbóluma. Egy kattintással elintézhetsz bármit, a segítségével oda mész az interneten ahova akarsz és akkor, amikor akarsz, nem korlátoz senki. Egy kattintás és már bérelhetsz is autót, vagy igénybe vehetsz egy autómegosztó szolgáltatást. Továbbá az okostelefon lett a státuszszimbólum és az önkifejezés eszköze is.
  • fonak
    #2
    Sokan szeretnek vezetni, még forgalomban is, stimulálja az agyat, az érzékeket, vagy csak szeretnek "uralni egy gépet" akár egy kerti traktort is, nem hogy egy személygépkocsit, főleg ha az "fickós", ha odalépnek neki stb. Persze araszolni a csúcsforgalomban senki sem szeret nyilván.
    Lehet, hogy ez a fiatalabb generációnál változik, aki videojátékokon nőtt fel, az abban keresi az élményeket inkább, nem tudom.
    Abban igazad van, hogy az autógyártók nem érdekeltek abban a folyamatban, amit leírsz, bár próbálnak erre is felkészülni. Egyébként amíg az emberek többsége nem otthonról dolgozik majd - vagy egyáltalán nem dolgozik - és nem vezetik be az abszolút rugalmas munkaidőt, addig a csúcsforgalom idején hasonló mennyiségű autóra lenne így is szükség, hiszen aránylag ritka esetben osztozhatna meg több ember ugyanazon a járművön. Vagy akarna.
  • bundasjezus
    #1
    Érdemes végiggondolni a dolgot fogyasztói oldalról.
    A fogyasztók egyre nagyobb hányada szívesen mondana le az autóvezetésről, mert számukra felesleges időtöltést, odafigyelést igényel, ráadásul a közúti forgalomban vezetési élményt keresni értelmetlen dolog. Tehát szükséges rossznak, nyűgnek tartják az autóvezetést.
    Vegyük észre, hogy ettől a gondolattól csupán egyetlen további lépésre van az a gondolat, hogy nem csak autót vezetni nem kívánnak a fogyasztók, hanem saját autót vásárolni/fenntartani sem akarnak. Mert egy autó birtoklása, üzembentartása is rengeteg nyűgöt jelent számukra.
    Ezen a logika mentén végighaladva eljutunk az önvezető, közösségi megosztással működő járművekhez, amelyek mindkét előbb említett nyűgöt egy csapásra megszüntetik.

    Azonban hogyan néz ki ez a gyártói oldalról?
    Az önvezető, közösségi járművek iránti igény megjelenésével kérdésessé válik rengeteg autógyártó/márka jövője. Eleve nem lesz szükség ekkora gyártási darabszámra, hiszen 1 db önvezető, közösségi jármű legalább 20 db hagyományos autót képes kiváltani az optimalizált közlekedésnek köszönhetően. Az átlagfogyasztó számára pedig teljesen mindegy lesz az önvezető jármű design-ja, márkája, egyedisége, hiszen őt csak az fogja érdekelni, hogy olcsón, kulturált körülmények között, kényelmesen és gyorsan eljuthasson A-ból B-be.
    Totálisan meg fognak változni a fogyasztói igények az autózással, utazással kapcsolatban és ez a 120+ éves autóipart valószínűleg térdre kényszeríti majd. Túléli majd néhány gyártó és a tömegközlekedési eszközöket gyártó cégek példája alapján sokkal kisebb kínálatuk lesz a jövőben.
    Utoljára szerkesztette: bundasjezus, 2018.03.11. 13:42:53