Berta Sándor
A barátainkká válhatnak az autók
A benn ülők közötti beszélgetést figyelve hozhatnak döntéseket, változtathatják meg a beállításokat vagy figyelmeztethetnek új dolgokra.
A jövő közúti járművei - köszönhetően a fedélzeti digitális szolgáltatásoknak - alkalmasak lesznek arra, hogy segítsék és figyelmeztessék a sofőröket. Mesterséges intelligenciával személyre szabható lesz az autóvezetés és a gépkocsi idővel nem csupán az útitársunkká, hanem a barátainkká is válik majd. A lehetséges asszisztensfunkciók listája hosszú: az ülés vagy a visszapillantó tükör beállítása, a vezető hangulatának megfelelő zene lejátszása, az adott telefonhívások fogadása és a telefonszám kiválasztása, az üzenetek felolvasása és a válaszok elküldése, az online naptárba útleírások és közlekedési információk integrálása, a jeges utakra való figyelmeztetés, egy asztal lefoglalása egy étteremben vagy az okosotthon vezérlése.
Az alapot a vezetők ugyanilyen vagy hasonló helyzetekben hozott korábbi döntései jelenthetik, a mesterséges intelligencia ezen adatokra támaszkodva azonosíthat bizonyos mintákat és levonja a megfelelő következtetéseket, vagyis tanul. Az Accenture tanácsadócég munkatársa, Gabriel Seiberth szerint az emberek az okostelefonok esetében megszokták a digitális asszisztenseket és szolgáltatásokat, s ugyanezt várják el a járműveik esetében például a navigáció területén is. Gyakran felmerül mindenkiben a kérdés, hogy miért tud valamit a mobiltelefonjuk és miért nem tudja ugyanazt az autójuk. Az okostelefon ma még gyorsabban tanul és ez részben a beszédvezérlésen alapuló megoldásoknak (Siri, Bixby, Alexa stb.) köszönhető.
A Continental leányvállalatának számító Elektrobit, amely a gépkocsikban használható szoftverek fejlesztésére specializálta magát, vezető szerepet akar játszani abban, hogy az Amazon Alexát integrálja a különböző gyártó modelljeinek fedélzeti rendszereibe. Úgy vélik, a közúti járművek lehetnek a guruló Sirik és Alexák; nem csupán azt fogják tudni, hogy merre kell menni, hanem egyre jobban azt is, hogy mit akar a vezető. Amennyiben például az autó érzékeli majd, hogy a csomagtartóban élelmiszerrel teli szatyrok vannak, akkor ennek alapján hozhat döntéseket. A gépkocsikba integrált digitális szolgáltatások összefűzhetők lesznek, akár járműmegosztó ajánlatok vagy önállóan közlekedő taxiflották esetében is.
Elemzők szerint a következő 5-6 évben meg fog valósulni e gépkocsi-fedélzeti asszisztensek áttörése. Egy startup a nyáron be akarja mutatni a szélvédőre szerelhető digitális útitársat, amellyel elsősorban olyan ügyfeleket szólíthatnak meg, akik sokat vezetnek és nem elégedettek a felső kategóriás járművük asszisztensfunkcióival. A digitális asszisztenseknek a szavakon és a mondatokon kívül most már az összefüggéseket és a beszélő szándékait is fel kell ismerniük. Amennyiben például egy sofőr a hőségre panaszkodik, akkor a rendszer egyből arra következtet, hogy le kell hűteni a levegőt az utastérben. Ehhez nincs szükség konkrét utasításra.
A navigációs rendszerrel rendelkező autósok 60 százaléka szívesebben használja az okostelefonját, mert az könnyebben kezelhető. Több évtizedes helyben toporgás után a beszédfelismerés a mesterséges intelligencia segítségével az elmúlt 5 évben jelentős ugrást ért el. Amíg a számítógépek korábban 60-65 százalékos beszédfelismerési arányt produkáltak, addig napjainkban már 90 százalékosat.
A jövő közúti járművei - köszönhetően a fedélzeti digitális szolgáltatásoknak - alkalmasak lesznek arra, hogy segítsék és figyelmeztessék a sofőröket. Mesterséges intelligenciával személyre szabható lesz az autóvezetés és a gépkocsi idővel nem csupán az útitársunkká, hanem a barátainkká is válik majd. A lehetséges asszisztensfunkciók listája hosszú: az ülés vagy a visszapillantó tükör beállítása, a vezető hangulatának megfelelő zene lejátszása, az adott telefonhívások fogadása és a telefonszám kiválasztása, az üzenetek felolvasása és a válaszok elküldése, az online naptárba útleírások és közlekedési információk integrálása, a jeges utakra való figyelmeztetés, egy asztal lefoglalása egy étteremben vagy az okosotthon vezérlése.
Az alapot a vezetők ugyanilyen vagy hasonló helyzetekben hozott korábbi döntései jelenthetik, a mesterséges intelligencia ezen adatokra támaszkodva azonosíthat bizonyos mintákat és levonja a megfelelő következtetéseket, vagyis tanul. Az Accenture tanácsadócég munkatársa, Gabriel Seiberth szerint az emberek az okostelefonok esetében megszokták a digitális asszisztenseket és szolgáltatásokat, s ugyanezt várják el a járműveik esetében például a navigáció területén is. Gyakran felmerül mindenkiben a kérdés, hogy miért tud valamit a mobiltelefonjuk és miért nem tudja ugyanazt az autójuk. Az okostelefon ma még gyorsabban tanul és ez részben a beszédvezérlésen alapuló megoldásoknak (Siri, Bixby, Alexa stb.) köszönhető.
A Continental leányvállalatának számító Elektrobit, amely a gépkocsikban használható szoftverek fejlesztésére specializálta magát, vezető szerepet akar játszani abban, hogy az Amazon Alexát integrálja a különböző gyártó modelljeinek fedélzeti rendszereibe. Úgy vélik, a közúti járművek lehetnek a guruló Sirik és Alexák; nem csupán azt fogják tudni, hogy merre kell menni, hanem egyre jobban azt is, hogy mit akar a vezető. Amennyiben például az autó érzékeli majd, hogy a csomagtartóban élelmiszerrel teli szatyrok vannak, akkor ennek alapján hozhat döntéseket. A gépkocsikba integrált digitális szolgáltatások összefűzhetők lesznek, akár járműmegosztó ajánlatok vagy önállóan közlekedő taxiflották esetében is.
Elemzők szerint a következő 5-6 évben meg fog valósulni e gépkocsi-fedélzeti asszisztensek áttörése. Egy startup a nyáron be akarja mutatni a szélvédőre szerelhető digitális útitársat, amellyel elsősorban olyan ügyfeleket szólíthatnak meg, akik sokat vezetnek és nem elégedettek a felső kategóriás járművük asszisztensfunkcióival. A digitális asszisztenseknek a szavakon és a mondatokon kívül most már az összefüggéseket és a beszélő szándékait is fel kell ismerniük. Amennyiben például egy sofőr a hőségre panaszkodik, akkor a rendszer egyből arra következtet, hogy le kell hűteni a levegőt az utastérben. Ehhez nincs szükség konkrét utasításra.
A navigációs rendszerrel rendelkező autósok 60 százaléka szívesebben használja az okostelefonját, mert az könnyebben kezelhető. Több évtizedes helyben toporgás után a beszédfelismerés a mesterséges intelligencia segítségével az elmúlt 5 évben jelentős ugrást ért el. Amíg a számítógépek korábban 60-65 százalékos beszédfelismerési arányt produkáltak, addig napjainkban már 90 százalékosat.