Berta Sándor

A barátainkká válhatnak az autók

A benn ülők közötti beszélgetést figyelve hozhatnak döntéseket, változtathatják meg a beállításokat vagy figyelmeztethetnek új dolgokra.

A jövő közúti járművei - köszönhetően a fedélzeti digitális szolgáltatásoknak - alkalmasak lesznek arra, hogy segítsék és figyelmeztessék a sofőröket. Mesterséges intelligenciával személyre szabható lesz az autóvezetés és a gépkocsi idővel nem csupán az útitársunkká, hanem a barátainkká is válik majd. A lehetséges asszisztensfunkciók listája hosszú: az ülés vagy a visszapillantó tükör beállítása, a vezető hangulatának megfelelő zene lejátszása, az adott telefonhívások fogadása és a telefonszám kiválasztása, az üzenetek felolvasása és a válaszok elküldése, az online naptárba útleírások és közlekedési információk integrálása, a jeges utakra való figyelmeztetés, egy asztal lefoglalása egy étteremben vagy az okosotthon vezérlése.

Az alapot a vezetők ugyanilyen vagy hasonló helyzetekben hozott korábbi döntései jelenthetik, a mesterséges intelligencia ezen adatokra támaszkodva azonosíthat bizonyos mintákat és levonja a megfelelő következtetéseket, vagyis tanul. Az Accenture tanácsadócég munkatársa, Gabriel Seiberth szerint az emberek az okostelefonok esetében megszokták a digitális asszisztenseket és szolgáltatásokat, s ugyanezt várják el a járműveik esetében például a navigáció területén is. Gyakran felmerül mindenkiben a kérdés, hogy miért tud valamit a mobiltelefonjuk és miért nem tudja ugyanazt az autójuk. Az okostelefon ma még gyorsabban tanul és ez részben a beszédvezérlésen alapuló megoldásoknak (Siri, Bixby, Alexa stb.) köszönhető.


A Continental leányvállalatának számító Elektrobit, amely a gépkocsikban használható szoftverek fejlesztésére specializálta magát, vezető szerepet akar játszani abban, hogy az Amazon Alexát integrálja a különböző gyártó modelljeinek fedélzeti rendszereibe. Úgy vélik, a közúti járművek lehetnek a guruló Sirik és Alexák; nem csupán azt fogják tudni, hogy merre kell menni, hanem egyre jobban azt is, hogy mit akar a vezető. Amennyiben például az autó érzékeli majd, hogy a csomagtartóban élelmiszerrel teli szatyrok vannak, akkor ennek alapján hozhat döntéseket. A gépkocsikba integrált digitális szolgáltatások összefűzhetők lesznek, akár járműmegosztó ajánlatok vagy önállóan közlekedő taxiflották esetében is.

Elemzők szerint a következő 5-6 évben meg fog valósulni e gépkocsi-fedélzeti asszisztensek áttörése. Egy startup a nyáron be akarja mutatni a szélvédőre szerelhető digitális útitársat, amellyel elsősorban olyan ügyfeleket szólíthatnak meg, akik sokat vezetnek és nem elégedettek a felső kategóriás járművük asszisztensfunkcióival. A digitális asszisztenseknek a szavakon és a mondatokon kívül most már az összefüggéseket és a beszélő szándékait is fel kell ismerniük. Amennyiben például egy sofőr a hőségre panaszkodik, akkor a rendszer egyből arra következtet, hogy le kell hűteni a levegőt az utastérben. Ehhez nincs szükség konkrét utasításra.

A navigációs rendszerrel rendelkező autósok 60 százaléka szívesebben használja az okostelefonját, mert az könnyebben kezelhető. Több évtizedes helyben toporgás után a beszédfelismerés a mesterséges intelligencia segítségével az elmúlt 5 évben jelentős ugrást ért el. Amíg a számítógépek korábban 60-65 százalékos beszédfelismerési arányt produkáltak, addig napjainkban már 90 százalékosat.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tetsuo #23
    Adolf Hitler jó barátjának márpedig igaza volt, ugye. Ezzel egyetértek.
    A robot soha nem lesz olcsó, legalábbis belátható időn belül. Kell egy komoly hardverkörnyezet, gyors, pontos és strapabíró szenzorok, radarok garmadájával, ezt kiértékelő rendszerrel, online eléréssel, szerverháttérrel stb.
    A gyártórobotok is bár talán olcsóbbak, de még mindig és várhatóan nagyon sokáig k*rva drágák. Az anyagot, a karbantartást nem lehet belőlük kispórolni.
  • paragic #22
    Taxizni azért drága, mert minden egyes taxinak el kell tartania egy embert/családot.
    Egy robottaxi flottánál viszont sok járműre fog jutni egy alkalmazott.

    Arra meg, hogy mire vágynak az emberek, Henry Ford azt mondta "Ha megkérdeztem volna a vásárlókat, mit akarnak, akkor azt mondták volna, gyorsabb lovakat."
  • Tetsuo #21
    Majd meglátjuk. Egyelőre ez egy futurológiai baromság. Nem lehet sokkal drágább egy saját autó, mint egy "robottaxi". Ma sem olcsó dolog taxizni. Kényelemről nem igazán beszélhetünk, ha a népé lesz és mindenki ugyanazt használja.
    Az emberek többsége igényli az egyedi kis környezetet, kevesen vágynak uniformizált, hányásbiztos belsőre, inkább szépre és az mindenkinek relatív, ugye.
    Sofőrök vagy munkás emberek attól is kivannak, ha a kamionjukat vagy a szerszámaikat meg kell osztaniuk másokkal és nem lehet sajátjuk... persze, a kényszer sokmindenre rávisz embereket.
  • paragic #20
    Mert olcsóbb lesz robottaxizni, mint saját fenntartású autót használni - a városokban legalább is. Vannak erre különböző számítások, hogy mennyit spórolhat meg így évente egy háztartás. Egy magántulajdonú autó tipikusan az idő 96%-ában áll, egy flottaüzemeltetésű autó akár az idő 40%-át is az úton töltheti, így a kilóméterenkénti költsége máris sokkal kisebb, és akkor még nem beszéltünk arról, hogy flottaszinten milyen megtakarítások érhetőek el az üzemeltetés során. És garázsra sem kell költened.
    A szabályozás is ebbe az irányba hat, mert az emberek nem akarnak parkoló autókat kerülgetni, így a belvárosi parkolást egyre inkább megnehezítik (ez a folyamat már tart egy ideje). Aki a belvárosban lakik, nem fogja tudni hol tárolni az autóját, aki bejár a belvárosba, az legjobb esetben elküldi az önvezető autóját egy külvárosi parkolóba, viszont ennyi erővel már jöhet robottaxival is.
    A harmadik ok a kényelem, nem neked kell szervizelni, lemosni, intézni a biztosítást, adókat, tankolni/tölteni stb. Nem kell aggódnod, hogy mi lesz ha elromlik, meghúzzák az oldalát vagy ellopják.
    Mióta megjelent az Uber, Amerikéban a 30 év alattiak körében már visszaesett a saját tulajdonlás.
    Utoljára szerkesztette: paragic, 2018.03.07. 17:30:26
  • Tetsuo #19
    Miért szorulna vissza?
  • paragic #18
    Mivel az autó tulajdonlás vissza fog szorulni, ezért a legtöbb usernek nem kell ezzel bajlódnia. Sőt, ez még inkább afelé fogja terelni az embereket, hogy saját autó helyett robottaxikat használjanak. A flottaüzemeltető majd elintézi a frissétéseket, a karbantartást, a biztosítást, mindent.
  • Tetsuo #17
    Az a baj, hogy az autószoftver-fejlesztők sem gondolkodnak más koncepcióban, tényleg egy okostelefonként kezelik az autót.
    Szerintem úgy kellene megközelíteni, hogy ne azt tudja, mint egy telefon, hanem annak frissességét, kommunikációját egészítse ki egy atomerős és biztonságos hardverkörnyezettel, amit úgy vezérelhetsz, mint egy okosotthont.
  • gabpapa #16
    A beszamolok.com jobb :-).
    De ne csak a legközelebbi kanca, hanem kérdezzen, súly, kor, szem és hajszín stb. szűrjön:-).

  • NEXUS6 #15
    Jól hangzik, csak kérdés mi az amit megcsinál upgrade-ben és mi az, amire azt mondja a kereskedő, hogy fizetős. Az eddigi gyakorlat azért elég gáz pl. vegyél 100 e Ft-ért GPS-t, vagy tölts le a hacket a netről és lám már működik is - korlátozottan legális, de ugye a képesség eddig is ott volt a kocsiban csak unlockolni kellett.

    Aztán, amikor esetleg komoly, de nem a szerződés által lefedett hw frissítés kéne egyszercsak azt mondja a kereskedő, hogy tekintve, hogy a hw fissítés ára ennyi-megennyi (lásd fenti árképzést), javasolják kedvezményes konstrukcióban új autó vásárlását, a régit természetesen beszámítják. Valóban egy 1000 $-os alkatrészt kell cserélni,csak az kicsit túl van árazva, a gyártó a töredékéből előállítja. Ez sem üt el a jelenlegi gyakorlattól, csak az autó IT rendszerei új lehetőséget kínálnak a gyártónak/forgalmazónak a júzer további xopatására.
    Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2018.03.06. 10:27:59
  • Skylake #14
    "Az autot megvehetjuk de a rajta futo szoftvert csak licenszeljuk a gyartotol amit az barmikor visszavonhat" - nos, ez az igazi kiszolgáltatottság. Az összes szoftver és SaaS fejlesztésnek pontosan ez az egyik célja, tök mindegy hogy autógyártásról, vagy akármi másról van szó. És egyben ennek az egész informatikai paradigmának a zsákutcája is.

    Biztosra veszem, hogy lesznek a jövőben olyan "rendszerkritikus" eszközöket és azokra szoftvereket gyártó vállalkozások, amelyek explicit fogják zsarolni azzal a felhasználóikat, hogy nem fizetsz újabbért, ha nem fizetsz licencdíjat, ha túl öreg az adott hardver, és hasonlók. Mindegy: a lényeg az, hogy a felhasználó kiszolgáltatott legyen a gyártók felé. Ez úgy oldható meg, ha az eszközöktől nagyon függ az életünk, a jólétünk, az egészségünk. Gondolok itt olyan jövőbeli eszközökre, mint emberi testbe integrált informatikai rendszerek. Ezért mondom azt, hogy az állítólagos technológiai szingularitás egyben az emberek infromatikai rendszerektől való totális kiszolgáltatottsága lesz. Olyan módon, hogy ezek működése emberi lényünk alapjainál fogja ezt a hatalmat gyakorolni.

    Minden olyan eszköz, amely működési elvét teknitve hardverre és szoftverre bontható, egyben azt is jelenti, hogy azon eszközök rendelkezésre állásával, vagy a rendelkezésre állás csökkentésével / megvonásával többször lehet azt értékesíteni, illetve kényszeríteni a felhasználókat, hogy többször fizessenek érte, ha akarják, ha nem. Ennek ma még minimális a kényszerítési potenciálja, de mondjuk ha veszünk egy neurális, agykéreghez integrált számítógépet, amely segítségével (ha fizetsz) szuperhumán képességekre teszünk szert, ugyanezen technológia segítségével remekül lehet kényszert is gyakorolni. Minél jobban kötődik, életünkhöz, jólétünkhöz, egészségünkhöz, testünkhöz egy adott hardver és szoftver, annál inkább.