23
  • Tetsuo
    #23
    Adolf Hitler jó barátjának márpedig igaza volt, ugye. Ezzel egyetértek.
    A robot soha nem lesz olcsó, legalábbis belátható időn belül. Kell egy komoly hardverkörnyezet, gyors, pontos és strapabíró szenzorok, radarok garmadájával, ezt kiértékelő rendszerrel, online eléréssel, szerverháttérrel stb.
    A gyártórobotok is bár talán olcsóbbak, de még mindig és várhatóan nagyon sokáig k*rva drágák. Az anyagot, a karbantartást nem lehet belőlük kispórolni.
  • paragic
    #22
    Taxizni azért drága, mert minden egyes taxinak el kell tartania egy embert/családot.
    Egy robottaxi flottánál viszont sok járműre fog jutni egy alkalmazott.

    Arra meg, hogy mire vágynak az emberek, Henry Ford azt mondta "Ha megkérdeztem volna a vásárlókat, mit akarnak, akkor azt mondták volna, gyorsabb lovakat."
  • Tetsuo
    #21
    Majd meglátjuk. Egyelőre ez egy futurológiai baromság. Nem lehet sokkal drágább egy saját autó, mint egy "robottaxi". Ma sem olcsó dolog taxizni. Kényelemről nem igazán beszélhetünk, ha a népé lesz és mindenki ugyanazt használja.
    Az emberek többsége igényli az egyedi kis környezetet, kevesen vágynak uniformizált, hányásbiztos belsőre, inkább szépre és az mindenkinek relatív, ugye.
    Sofőrök vagy munkás emberek attól is kivannak, ha a kamionjukat vagy a szerszámaikat meg kell osztaniuk másokkal és nem lehet sajátjuk... persze, a kényszer sokmindenre rávisz embereket.
  • paragic
    #20
    Mert olcsóbb lesz robottaxizni, mint saját fenntartású autót használni - a városokban legalább is. Vannak erre különböző számítások, hogy mennyit spórolhat meg így évente egy háztartás. Egy magántulajdonú autó tipikusan az idő 96%-ában áll, egy flottaüzemeltetésű autó akár az idő 40%-át is az úton töltheti, így a kilóméterenkénti költsége máris sokkal kisebb, és akkor még nem beszéltünk arról, hogy flottaszinten milyen megtakarítások érhetőek el az üzemeltetés során. És garázsra sem kell költened.
    A szabályozás is ebbe az irányba hat, mert az emberek nem akarnak parkoló autókat kerülgetni, így a belvárosi parkolást egyre inkább megnehezítik (ez a folyamat már tart egy ideje). Aki a belvárosban lakik, nem fogja tudni hol tárolni az autóját, aki bejár a belvárosba, az legjobb esetben elküldi az önvezető autóját egy külvárosi parkolóba, viszont ennyi erővel már jöhet robottaxival is.
    A harmadik ok a kényelem, nem neked kell szervizelni, lemosni, intézni a biztosítást, adókat, tankolni/tölteni stb. Nem kell aggódnod, hogy mi lesz ha elromlik, meghúzzák az oldalát vagy ellopják.
    Mióta megjelent az Uber, Amerikéban a 30 év alattiak körében már visszaesett a saját tulajdonlás.
    Utoljára szerkesztette: paragic, 2018.03.07. 17:30:26
  • Tetsuo
    #19
    Miért szorulna vissza?
  • paragic
    #18
    Mivel az autó tulajdonlás vissza fog szorulni, ezért a legtöbb usernek nem kell ezzel bajlódnia. Sőt, ez még inkább afelé fogja terelni az embereket, hogy saját autó helyett robottaxikat használjanak. A flottaüzemeltető majd elintézi a frissétéseket, a karbantartást, a biztosítást, mindent.
  • Tetsuo
    #17
    Az a baj, hogy az autószoftver-fejlesztők sem gondolkodnak más koncepcióban, tényleg egy okostelefonként kezelik az autót.
    Szerintem úgy kellene megközelíteni, hogy ne azt tudja, mint egy telefon, hanem annak frissességét, kommunikációját egészítse ki egy atomerős és biztonságos hardverkörnyezettel, amit úgy vezérelhetsz, mint egy okosotthont.
  • gabpapa
    #16
    A beszamolok.com jobb :-).
    De ne csak a legközelebbi kanca, hanem kérdezzen, súly, kor, szem és hajszín stb. szűrjön:-).

  • NEXUS6
    #15
    Jól hangzik, csak kérdés mi az amit megcsinál upgrade-ben és mi az, amire azt mondja a kereskedő, hogy fizetős. Az eddigi gyakorlat azért elég gáz pl. vegyél 100 e Ft-ért GPS-t, vagy tölts le a hacket a netről és lám már működik is - korlátozottan legális, de ugye a képesség eddig is ott volt a kocsiban csak unlockolni kellett.

    Aztán, amikor esetleg komoly, de nem a szerződés által lefedett hw frissítés kéne egyszercsak azt mondja a kereskedő, hogy tekintve, hogy a hw fissítés ára ennyi-megennyi (lásd fenti árképzést), javasolják kedvezményes konstrukcióban új autó vásárlását, a régit természetesen beszámítják. Valóban egy 1000 $-os alkatrészt kell cserélni,csak az kicsit túl van árazva, a gyártó a töredékéből előállítja. Ez sem üt el a jelenlegi gyakorlattól, csak az autó IT rendszerei új lehetőséget kínálnak a gyártónak/forgalmazónak a júzer további xopatására.
    Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2018.03.06. 10:27:59
  • Skylake
    #14
    "Az autot megvehetjuk de a rajta futo szoftvert csak licenszeljuk a gyartotol amit az barmikor visszavonhat" - nos, ez az igazi kiszolgáltatottság. Az összes szoftver és SaaS fejlesztésnek pontosan ez az egyik célja, tök mindegy hogy autógyártásról, vagy akármi másról van szó. És egyben ennek az egész informatikai paradigmának a zsákutcája is.

    Biztosra veszem, hogy lesznek a jövőben olyan "rendszerkritikus" eszközöket és azokra szoftvereket gyártó vállalkozások, amelyek explicit fogják zsarolni azzal a felhasználóikat, hogy nem fizetsz újabbért, ha nem fizetsz licencdíjat, ha túl öreg az adott hardver, és hasonlók. Mindegy: a lényeg az, hogy a felhasználó kiszolgáltatott legyen a gyártók felé. Ez úgy oldható meg, ha az eszközöktől nagyon függ az életünk, a jólétünk, az egészségünk. Gondolok itt olyan jövőbeli eszközökre, mint emberi testbe integrált informatikai rendszerek. Ezért mondom azt, hogy az állítólagos technológiai szingularitás egyben az emberek infromatikai rendszerektől való totális kiszolgáltatottsága lesz. Olyan módon, hogy ezek működése emberi lényünk alapjainál fogja ezt a hatalmat gyakorolni.

    Minden olyan eszköz, amely működési elvét teknitve hardverre és szoftverre bontható, egyben azt is jelenti, hogy azon eszközök rendelkezésre állásával, vagy a rendelkezésre állás csökkentésével / megvonásával többször lehet azt értékesíteni, illetve kényszeríteni a felhasználókat, hogy többször fizessenek érte, ha akarják, ha nem. Ennek ma még minimális a kényszerítési potenciálja, de mondjuk ha veszünk egy neurális, agykéreghez integrált számítógépet, amely segítségével (ha fizetsz) szuperhumán képességekre teszünk szert, ugyanezen technológia segítségével remekül lehet kényszert is gyakorolni. Minél jobban kötődik, életünkhöz, jólétünkhöz, egészségünkhöz, testünkhöz egy adott hardver és szoftver, annál inkább.
  • esztyopa
    #13
    De még cifrább,ha a feleségeddel autózva felkiálltasz,hogy...a p*csába...
    és erre megfordul az autód.és elindul a kupi felé...
    Nem tudom eldönteni,hogy ez rémálom,vagy otromba vicc.
  • kvp
    #12
    Az autok szoftverfrissitese megoldhato viszonylag konnyen, lasd Tesla over the air frissitesek. A hardver frissitese is megoldhato, szol hogy vidd el markaszervizbe hardver cserere. Erre van egy idokeret, majd ha nem kap uj kozponti egyseget akkor eloszor letiltja a kenyelmi funkciokat, mint pl. klima, navigacio, okos asszisztens, stb. Ha pedig teljesen elavul a hardver, akkor tegla es majd treleren elviszik frissiteni. Ha benne van a licenszfeltetelek kozott, akkor ez teljesen legalis. (az autot megvehetjuk de a rajta futo szoftvert csak licenszeljuk a gyartotol amit az barmikor visszavonhat)
  • arty
    #11
    itt/ma az a difi, hogy ráadásul a régebbi méginkább fossátörhető (hack)

    szal minden szempontból a legszarabbat kapod :D
  • Bazsalusz
    #10
    Tütü<3
  • NEXUS6
    #9
    Múltkor volt egy cikk, hogy miben jobb egy 30 éves számítógép akár egy mai csúcs gámer pc-nél is?
    Hiába a GHz hegyek, ha a billentyűzeten leütsz egy betűt a 30 évvel ezelőtti gépnél előbb megjelenik a kijelzőn, mint a mai gépnél! :D

    Egy 15 éves autó cél HW-e lehet, hogy jobban megfelel egy kocsi informatikai követelményeinek, igaz nem futtatja a legutóbbi Androidot, de cserében meg sem lehet igazán hekkelni.
  • MerlinW
    #8
    K.I.T.T. pajti!
    Utoljára szerkesztette: MerlinW, 2018.03.05. 19:47:06
  • barret
    #7
    " A folyamatos frissítést a Tesla már megoldotta" hiába a frissítés,ha a hardver már elavult... Szép számmal közlekednek még 10-15 éves autók,gondolj bele egy ennyi idős számítógépbe...
  • Cefet
    #6
    :) A Szamár jut eszembe a Shrek-ből: Nem az a csoda, hogy beszél, hanem ha hallgat...

    Cat: A folyamatos frissítést a Tesla már megoldotta.
  • Cat #5
    Szerintem ez egy rémálom az autós cégeknek. Egy járműbe épített szoftver mindig is borzasztó elavult lesz az okostelefonos megoldásokhoz képest, gondoljunk csak bele abba, hogy egy típust 6 évre terveznek, és félúton, 3 évnél van ráncfelvarrás (apróbb módosítások). Namost a hat éve csúcskategóriás telefon ma ingyen sem kell senkinek, annyira elavult, de a három éves is a legolcsóbbakkal van pariban.

    Szóval amíg meg nem oldják az autógyártók a rendszeres letöltéses szoftverfrissítést, és ezzel együtt, hogy kinek a szoftverét használják (mert ők ilyet ugye nem fejlesztenek!), addig lassú mamutokként tekint rájuk mindenki. És a legfontosabb kérdés, hogy kié az adat, amely a használat során keletkezik?
  • Whysper
    #4
    Elkepzelem mikor a felesegem munkabol hazaer . Teljesen kiborulva ,mert osszeveszett az autjaval es lelkileg romokban az elete. 8)
  • VolJin
    #3
    Elég annyit mondani, hogy tele van a faszom, máris foglal a rosszlanyok.hu-n egy időpontot a legközelebbi kurvánál...
  • Palinko
    #2
    Ha összeveszünk vele akkor majd lekoccol valami drága autót hogy fizethessük. Na szép
  • Neocortex
    #1
    ok csak legyen rajta kikapcsoló gomb, legjobb haverom a windows is folyton hátba szúr az updatejeivel pedig számtalanszor megkértem hogy légyszi nemá