Berta Sándor

Autonóm buszokat tesztelnek Berlinben

A jövőben önállóan közlekedő buszok róhatják majd a német főváros két kórházkomplexumának belső útvonalait.

A Charité Egyetemi Klinika és a Berlini Közlekedési Vállalat (BVG) közösen fogja tesztelni a jövő év elejétől a Navya francia gyártó és az Easy Mile összesen négy robotbuszát, amelyek két klinika területén közlekednek majd Berlin-Mitte és Berlin-Wedding kerületrészekben. A két járatnak egyaránt 7-9 megállója lesz, a buszok sebességét 20 kilométer/órára korlátozzák. A két klinika területe nem tartozik a közúthálózathoz, de vannak kereszteződések, járóutak, valamint gyalogosok, kerékpárosok, buszok, személy- és tehergépkocsik. Különleges kihívást jelenthetnek a két tesztelt modell számára a mentőautók.

Henrik Haenecke, a BVG pénzügyekért, digitalizálásért és értékesítésért felelős vezetője kifejtette: meggyőződésük, hogy a jövő kisbuszai autonóm módon fognak közlekedni Berlinen keresztül. Michael Müller berlini polgármester hozzátette, hogy a projekt "látványos és szenzációs". Ugyanakkor a városvezető és Ramona Pop gazdasági vezető is csalódott volt amiatt, hogy a német ipar nem képes ilyen innovatív szállítójárműveket gyártani.


Az első utakon lesz személyzet is a buszokon és felvilágosítja az utasokat a különböző funkciókról. Később a járművek teljesen önállóan fognak közlekedni, de a tervek között szerepel a távfelügyeleti funkció alkalmazása. Ennek keretében nem lesz lehetőség beavatkozni a buszok irányításába, viszont a jármű megállítására igen. Mindkét modellt ellátták lézerszkennerekkel és kamerákkal, továbbá GPS-egységgel. Az Easy Mile EZ-10-be hét LiDAR-t is beépítettek (egyet-egyet a tetőre, az elülső és a hátulsó részbe, valamint a járműtest négy sarkába), melyek segítségével az EZ-10 végig tud haladni egy útvonalon. A modellt a Ligier gyártja, az ára körülbelül 220 000 euró. Clément Delbouys menedzser elmondta, hogy az összeg felét teszik ki az akkumulátorok és a LiDAR-egységek.

Haenecke hangsúlyozta, hogy Hamburggal közösen szeretnének beszerezni elektromos buszokat és idővel meg is vásárolnák azokat. Berlinben évek óta tesztelnek elektromos buszokat. A helyi álláspont az, hogy az autonóm közlekedés most még nem valóság, de néhány esztendőn belül az lehet, ezért akarja a BVG időben tesztelni és kutatni ezeket a járműveket. A lényeg ugyanakkor nem csupán a műszaki megvalósítás, hanem az új technika elfogadtatása is a lakossággal.


2015 novembere óta Hollandia Gelderland régiójában a Wageningen és Ede közötti 7 kilométeres távolságot önállóan közlekedő minibuszokkal tehetik meg a helyi lakosok. A Navya modelljei közlekednek a svájci Wallis kantonban található Sittenben, míg a Local Motors nevű gyártó Olli típusú robotbuszai szállítják majd az utasokat a zugi pályaudvar és a helyi technológiai központ között.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • ClassicR #2
    Attól még legalább 10-20 év választ el, hogy tömegesen veszítsék el az emberek a munkájukat az önállóan közlekedő járművek miatt, de tény, hogy ma a fiataloknak már nem érdemes életpályát alapozni sofőrködésre, mert mire egy ma 18 éves eléri az 50 éves kort, addigra biztos, hogy csak nagyon kevés ember vezette szállítójármű lesz.

    Valamennyi biztos lesz, de a metrók után a villamosok, vonatok, majd a buszok is egész biztosan önállóan fognak közlekedni. Az autópályán közlekedő kamionok a jelen állás szerint már 10 éven belül átállhatnak az autonóm közlekedésre.

    Én Finnországban már utaztam önállóan közlekedő autóbusszal, és teljesen működőképes a technika. Persze még egy hosszú tanulási folyamat kell megelőzze a tömeges elterjedést (pl. Ausztráliában még nehezen kezelik az út elé kiugráló kengurukat... bár nem nehezebben, mint az ember vezette járművek), de sokkal nagyobb élvezet is autonóm járművel utazni, mert ellentétben az ember vezette járművekkel, sokkal kiszámíthatóbban, egyenletesebben közlekedik.
  • AgentKis #1
    Jaaaaj, ha így fejlődik ez, akkor mi lesz a sok kinti magyar buszsofőrrel? Jöhetnek vissza a volánhoz 140-é? XD