Berta Sándor
Vezető nélküli buszok fognak közlekedni egy svájci kisvárosban
A Wallis kantonban található Sitten két vezető nélküli minibuszt helyez üzembe a közeljövőben.
Az elektromos meghajtású járműveket a Navya nevű francia cég gyártja, 4,80 méter hosszúak, 2,05 méter szélesek, míg a magasságuk 2,60 méter. A buszok 11 ülő- és négy állóhellyel rendelkeznek, azonban a gyártó ajánlásai alapján az az ideális, ha a forgalomban másfajta kiosztással, csak nyolc ülőhelyet használnak. Az új közlekedési eszközöket Sitten városa, a Post Auto Schweiz AG és a flottamenedzsment-szoftvereket fejlesztő Best Mile közösen üzemelteti majd.
A tesztek során két busz az utasokat Sitten belvárosában 20 kilométer/órás sebességgel szállította, de egyébként a járművek maximális sebessége 45 kilométer/óra. Az elektromos motor 15 kilowattos. Egy feltöltéssel a közlekedési eszközök 5-7 órán át haladhatnak, a beépített akkumulátor feltöltése körülbelül ugyanennyi időt vesz igénybe. A felhasznált áram kizárólag megújuló energiaforrásokból származik.
A buszok fő tájékozodó egységét a hat LIDAR-szenzor jelenti. Ezek közül kettő a jármű közvetlen környezetét, míg négy a 100-200 méteres körzetét figyeli. Felül és alul négy sztereókamerát helyeztek el, amelyek felismerik a közlekedési lámpákat és táblákat. Az útvonalat elektronikus módon határozták meg és 3D-térképen jelenítik meg. A haladást, a kanyarodást és a fékezést a Navya szoftvere vezérli. Az utastérben elhelyeztek két vészhelyzeti gombot. Marcel Maurer, Sitten vezetője közölte, hogy a belvárosi tesztek után tesztutakat szerveznek a környező Valere és Tourbillon kastélyokhoz is.
Hollandia Gelderland régiójában tavaly novembertől elérhető az a szolgáltatás, amelynek keretében a Wageningen és Ede közötti 7 kilométeres távolságot önállóan közlekedő gépkocsikkal tehetik meg a helyi lakosok. A vezető nélküli és elektromos meghajtású WEpod járművek hat személy számára kínálnak ülőhelyeket. Az egyes járatok alkalmazással rendelhetők meg és a felhasználók megadhatják, hogy a gépkocsi honnan hová vigye el őket.
Az elektromos meghajtású járműveket a Navya nevű francia cég gyártja, 4,80 méter hosszúak, 2,05 méter szélesek, míg a magasságuk 2,60 méter. A buszok 11 ülő- és négy állóhellyel rendelkeznek, azonban a gyártó ajánlásai alapján az az ideális, ha a forgalomban másfajta kiosztással, csak nyolc ülőhelyet használnak. Az új közlekedési eszközöket Sitten városa, a Post Auto Schweiz AG és a flottamenedzsment-szoftvereket fejlesztő Best Mile közösen üzemelteti majd.
A tesztek során két busz az utasokat Sitten belvárosában 20 kilométer/órás sebességgel szállította, de egyébként a járművek maximális sebessége 45 kilométer/óra. Az elektromos motor 15 kilowattos. Egy feltöltéssel a közlekedési eszközök 5-7 órán át haladhatnak, a beépített akkumulátor feltöltése körülbelül ugyanennyi időt vesz igénybe. A felhasznált áram kizárólag megújuló energiaforrásokból származik.
A buszok fő tájékozodó egységét a hat LIDAR-szenzor jelenti. Ezek közül kettő a jármű közvetlen környezetét, míg négy a 100-200 méteres körzetét figyeli. Felül és alul négy sztereókamerát helyeztek el, amelyek felismerik a közlekedési lámpákat és táblákat. Az útvonalat elektronikus módon határozták meg és 3D-térképen jelenítik meg. A haladást, a kanyarodást és a fékezést a Navya szoftvere vezérli. Az utastérben elhelyeztek két vészhelyzeti gombot. Marcel Maurer, Sitten vezetője közölte, hogy a belvárosi tesztek után tesztutakat szerveznek a környező Valere és Tourbillon kastélyokhoz is.
Hollandia Gelderland régiójában tavaly novembertől elérhető az a szolgáltatás, amelynek keretében a Wageningen és Ede közötti 7 kilométeres távolságot önállóan közlekedő gépkocsikkal tehetik meg a helyi lakosok. A vezető nélküli és elektromos meghajtású WEpod járművek hat személy számára kínálnak ülőhelyeket. Az egyes járatok alkalmazással rendelhetők meg és a felhasználók megadhatják, hogy a gépkocsi honnan hová vigye el őket.