Berta Sándor
70 robotbuszt adhat el idén a Navya
A tömegközlekedés jövőjét nem sofőrök által vezetett járművek jelentik.
A Navya nevű francia gyártó az idén 70 Arma típusú önálló közlekedésre képes kisbuszt akar építeni. Egy jármű 200 000 euróba kerül. Frédéric Sartou, a Navya menedzsere közölte, hogy a 70 buszból 40-et már sikerült is értékesíteniük. Constantin Pitzen, az autoBus projektközösség munkatársa elmondta, hogy a közutakon történő balesetek körülbelül 90 százaléka valamilyen formában emberi hibára vezethető vissza. Az embernek csak két szeme van, míg a technológia minden irányba "lát". Sartou biztos abban, hogy egyre nagyobb kereslet lesz az ilyen buszok iránt, két éven belül ezer darabot akarnak legyártani.
Az Arma modellnél a vezetőt csúcstechnika helyettesíti. GPS-vevő, radar és szenzorok gondoskodnak a jármű vezérléséről. A busz előre meghatározott, beprogramozott útvonalakon halad és 11 ülő-, valamint 4 állóhellyel rendelkezik. Az Arma töltése teljesen automatikusan történik. Amennyiben a töltöttségi szint 10 százalék alá csökken, akkor a jármű azonnal, magától felkeresi a töltőállomást.
Az elektromos meghajtású járművek ugyanakkor még nem közlekedhetnek az utakon, mert az engedélyezési eljárások mindenhol meglehetősen hosszadalmasak. A feltételeket Németországban például csak 2030-ig teremtik meg, így a buszok most is csak parkokban és magánterületen haladhatnak. A kisbuszokat jelenleg Németországban, illetve a Civaux melletti francia atomerőműben tesztelik. A létesítményben hat busz közlekedik 3 perces követési távolsággal, ezek naponta több száz alkalmazottat szállítanak.
Ausztráliában (Perthben) és a svájci Sittenben az idén tesztelik a járműveket, utóbbi város két minibuszt helyez üzembe a közeljövőben. Az új közlekedési eszközöket a város, a Post Auto Schweiz AG és a flottamenedzsment-szoftvereket fejlesztő Best Mile közösen üzemelteti majd. A tesztek során a buszok 20 kilométer/órás sebességgel szállították utasokat a belvárosban, de egyébként a járművek maximális sebessége 45 kilométer/óra. A közlekedési eszközök egy feltöltéssel 5-7 órán át haladhatnak, a beépített akkumulátor feltöltése körülbelül ugyanennyi időt vesz igénybe.
A Navya nevű francia gyártó az idén 70 Arma típusú önálló közlekedésre képes kisbuszt akar építeni. Egy jármű 200 000 euróba kerül. Frédéric Sartou, a Navya menedzsere közölte, hogy a 70 buszból 40-et már sikerült is értékesíteniük. Constantin Pitzen, az autoBus projektközösség munkatársa elmondta, hogy a közutakon történő balesetek körülbelül 90 százaléka valamilyen formában emberi hibára vezethető vissza. Az embernek csak két szeme van, míg a technológia minden irányba "lát". Sartou biztos abban, hogy egyre nagyobb kereslet lesz az ilyen buszok iránt, két éven belül ezer darabot akarnak legyártani.
Az Arma modellnél a vezetőt csúcstechnika helyettesíti. GPS-vevő, radar és szenzorok gondoskodnak a jármű vezérléséről. A busz előre meghatározott, beprogramozott útvonalakon halad és 11 ülő-, valamint 4 állóhellyel rendelkezik. Az Arma töltése teljesen automatikusan történik. Amennyiben a töltöttségi szint 10 százalék alá csökken, akkor a jármű azonnal, magától felkeresi a töltőállomást.
Az elektromos meghajtású járművek ugyanakkor még nem közlekedhetnek az utakon, mert az engedélyezési eljárások mindenhol meglehetősen hosszadalmasak. A feltételeket Németországban például csak 2030-ig teremtik meg, így a buszok most is csak parkokban és magánterületen haladhatnak. A kisbuszokat jelenleg Németországban, illetve a Civaux melletti francia atomerőműben tesztelik. A létesítményben hat busz közlekedik 3 perces követési távolsággal, ezek naponta több száz alkalmazottat szállítanak.
Ausztráliában (Perthben) és a svájci Sittenben az idén tesztelik a járműveket, utóbbi város két minibuszt helyez üzembe a közeljövőben. Az új közlekedési eszközöket a város, a Post Auto Schweiz AG és a flottamenedzsment-szoftvereket fejlesztő Best Mile közösen üzemelteti majd. A tesztek során a buszok 20 kilométer/órás sebességgel szállították utasokat a belvárosban, de egyébként a járművek maximális sebessége 45 kilométer/óra. A közlekedési eszközök egy feltöltéssel 5-7 órán át haladhatnak, a beépített akkumulátor feltöltése körülbelül ugyanennyi időt vesz igénybe.