Berta Sándor

Utasokat és árucikkeket is szállíthat a ZF robotbusza

A rövidebb helyi szállításra szánt központilag vezérelhető busz 10 órán át tud közlekedni.

Dr. Günther Schuh aacheni professzor, a Streetscooter GmbH társalapítója megnyerte partnernek az e.GO Mobile AG-t és a ZF Friedrichshafen AG-t, amelyekkel közösen alig egy év alatt kifejlesztette az önállóan közlekedő, elektromos meghajtású minibuszt. Az új modell neve e.GO Mover, ezen belül pedig két altípus van People Mover vagy Cargo Mover néven, attól függően, hogy személy- vagy áruszállításra használják. Torsten Gollewski, a ZF Ventures GmbH ügyvezetője kijelentette, hogy 2018-ra elkészül a tesztflottájuk, majd 2019-ben elkezdődhet a jármű sorozatgyártása és az addigra várhatóan már a szükséges forgalmi engedélyekkel is rendelkezni fog.

A prototípust az aacheni Rajnai-Vesztfáliai Műszaki Egyetem (RWTH) campusán mutatták be. A helyszín nem véletlen, hiszen a városban van a buszok tervezésére, gyártására és terjesztésére létrehozott e.GO Moove cég székhelye is. Günther Schuh hozzátette, hogy mérnökök, gyártási és terjesztési szakértők is részt vesznek a munkában, hogy minél előbb megvalósulhasson a busz piacra dobása. Gollewski mindezt azzal egészítette ki, hogy van egy bizonyos "bizalmi akadály" a technológiával szemben, ezért eleinte az önállóan közlekedő gépkocsikon jelen lesz egy "biztonsági sofőr" is, aki vészhelyzetekben beavatkozhat.


A buszokban lévő integrált rendszer lelke a ZF központi számítógépe, mely felhőből frissíthető. Ez az nVidia DRIVE PX2 platformján alapul, melyet saját szenzortechnológiájukkal egészítettek ki. A busz tud kommunikálni mind az útvonalon lévő infrastruktúrával (sorompókkal és lámpákkal), mind más járművekkel, és képes tanulni is.

A busz 9 ülő- és 6 állóhelyet kínál, az elektromos motor 150 kilowattos, az akkumulátor pedig 70 kilowattórás. A maximális üzemidő 10 óra. A jármű mérete 4500 x 1900 x 2500 mm, míg a súlya üresen 2100 kilogramm. A robotbuszok egyaránt szerepet kaphatnak a tömegközlekedésben és akár rugalmas útvonalú járatokon. Az utóbbiak esetében az útvonal attól fog függeni, hogy valaki éppen hova akar majd menni. Stefan Sommer, a ZF Friedrichshafen AG vezetője közölte, hogy az autonóm, hálózatba kötött és ennek köszönhetően rendkívül rugalmas e-járművek az agglomerációban meghatározó szerepet fognak játszani, mint biztonságos, kényelmes, hatékony és környezetbarát közlekedési eszközök.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!