Gyurkity Péter

Elindult a kínai óriásbusz

Az első körben a forgalom kizárásával tesztelték a fejlesztést.

Néhány héttel ezelőtt járta be a sajtót a kínai szuperbuszról szóló érdekes hír, amely szerint augusztusban próbálnák ki a monstrumot. Ez valóban így is történt, bár a limitált tesztnek nem mindenki szerint volt értelme.

A Transit Explore Bus által fejlesztett megoldás tulajdonképpen egy hatalmas jármű, amely az út két szélén futó síneken közlekedik, mégpedig emelt kivitelben, nem zavarva az alatt zajló forgalmat. Az előnyök között említik meg, hogy ötször olcsóbb a metrónál, ezzel egy időben pedig jóval nagyobb kapacitást biztosít, mint a villamosok, hiszen a legfeljebb 60 km/h-s sebességgel közlekedő óriás egyszerre akár 1200 utast is szállíthat – igaz, a most elkészült prototípus mindössze 300 embernek biztosít helyet. Egy-egy szakasz megépítése nagyjából egy évet venne igénybe, itt azonban nyilván nagyobb méretekben kell mindezt megvalósítani, hogy a teherforgalomnak is helyet adjanak, illetve elérjék a koncepcióban szereplő számokat.


A szakemberek egyelőre egy korlátozott tesztet hajtottak végre Csinghuantao városban, hiszen a prototípust a forgalom kizárása mellett, egy erre kijelölt, alig 300 méteres szakaszon próbálták ki. Itt rögtön többen felvetették, hogy ilyen körülmények között nem sok értelme volt a lépésnek, hiszen pont a legtöbbször emlegetett tényezőket és követelményeket volt lehetetlen éles körülmények között szemügyre venni, de annyit mindenesetre megtudtunk, hogy a busz valóban működik, itt nem pusztán egy ködös álomról van szó.


Néhány hónapon belül kiderül, hogy a fejlesztésből valóban lesz-e végleges verzió, illetve hogy ez hol és mikor kerülhet majd először éles bevetésbe.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • BrockSamson #24
    Nem tudom jartal-e mar Kinaban, de ott egeszen uj jelentest kap a tomeg fogalma, valoszinuleg ezert van aranylag keves ulohely.
  • NEXUS6 #23
    Hát akkor nincs más, küldj egy üzit a kínai elvtársaknak, hogy milyen balfékek!
    XD
  • cateran #21
    Ja, a troli(busz) meg repulogep..ja, megsem...
  • jkedzs #20
    kötöttpályás, tehát nem busz.
  • gforce9 #19
    Ez nem végleges. Ez egy tesztpéldány. Sok dolgot kell kitesztelgetni, hogy megfelelően működik e egy ilyen újfajta járműnél. Meghajtás, fékezés, kanyarodás stb. Ezeknek a kitesztelgetéséhez és optimalizálásához nem kell megépíteni elsőkörön a 3-4 emelet magas példányt.
  • Csaba6 #18
    A futurisztikus latvany videokon az also resz is uvegezett volt, tehat az autos is kilatott volna, tablak, lampak, etc, de a veglegesnel ebbol nem latszik semmi. Durva lehet mintha egy alagut huzna el feletted....egy oregebb sofor nem tudom hogyan reagalna le!
  • NEXUS6 #17
    Gondolom azért nem raktak bele több ülőhelyet, mert nagyvárosi közlekedésre és nem túrista busznak szánják.

    Agyfaszt kapok, amikor a szép új Volvo, de akár a kis török buszok is tele vannak rengeteg ülőhellyel, meg köztük szűk folyosókkal, aminek az az eredménye, hogy az ülőhelyek kihasználatlanok, mert 1-1 ember beáll a folyosóra, vagy nagyon max leül a folyosó mellé, amivel minimum 1+ ülőhelyet stoppol, hátul meg rögtön 5-öt.
    Eközben mindenki az ajtók mellett tobzódik, mert nem akar 2 megállóért átfurakodni a többieken, ha esetleg leül.

    A csúcs, amikor még egy kb 1 nm területet el is kerítenek az ajtók mellett biztonsági okokból, és az ajtó addig nem csukódik, amíg a fotocella vonalaába a juzer, vagy a szatyra belelóg. Ebből meg jó kis anyázások is jönnek, mert a busz addig nem indul

    Szal szummázva: vidéki svájci kisvárosban ok az ülőhely, Shanghaj, Peking, de akár Budapest szinten viszont felejtős.
  • gforce9 #16
    Amit linkeltem videót ott 3d animáció van a kész rendszer működéséről. Benne vannak a megállók, és azok a helyzetek, hogy mi történik kereszteződésben. Az elején biztos be fog szarni pár sofőr, de hozzá fognak szokni. A busz alján lehet forgalomirányító lámpa, ami pirosra vált az alatta lévő kocsik számára, amikor kereszteződésben halad át.

    #15 "a megállók kérdése is érdekes"
    Úgy van tervezve, hogy az út felett felüljáró van és felülről szállnak be az utasok lépcsőn vagy lifttel.
  • lammaer #15
    Az ilyen jellegű problémát simán meg lehet oldani egy egyszerű lámpázással, mint ahogy pl villamosoknál is csinálják. Pl ahol kanyarodna a busz, oda benyomnak egy piros lámpát a forgalomnak amikor a busz odaér és szépen befordul a jármű.

    Budapesti viszonylatban is vannak olyan bevezető utak (pl XVII. ker jászberényi/keresztúri út) ahol viszonylag kevés kanyarodás meg fel/lehajtás van, oda tökéletesen el tudnám képzelni a buszt.

    Nekem a magassága tűnik kevésnek, egy kisbusz pl már nem fér alatta, szóval ahol ilyen van oda csak személykocsival lehet behajtani. Meghát ugye a megállók kérdése is érdekes, nyilván több kell mint egy egyszerű tábla meg egy betonplacc.

    De összességében nekem tetszik hogy próbálkoznak, hátha ezzel motiválják a többi országot is az új módszerek kitalálására/bevezetésére.
  • gaszton421 #14
    Tévedsz, a lóvasútig sem jutottunk volna el mert már korábban is volt egy halom technikai probléma amit meg kellett oldani a kerékkel, tengelyekkel, kanyarodással kapcsolatban.