Berta Sándor
Düsseldorfban bevált a parkolási robot
A Ray nevű rendszer két éve működik a helyi repülőtéren és bár bevált, sokan még idegenkednek a használatától.
A világ első parkolási robotjának elsődleges célja az, hogy lehetővé tegye a parkolóterületek csökkentését és tehermentesítse a vezetőket. Ugyan eddig egyetlen esetben sem hibázott a gép, amelynek egyébként már törzsügyfelei is vannak, mégis sok sofőr nem akarja a gépkocsiját egy robotra bízni.
A repülőtér egyik szóvivője elmondta, hogy a rendszer eddigi legnagyobb leterheltsége 60 százalékos volt, a normális leterheltsége általában 30-40 százalékos. A Ray képes egy bizonyos ponton elhelyezni az autót, majd a tulajdonos kérésére ismét előkeresi és odaszállítja a járművet. Ezzel nem kevés hely takarítható meg, ráadásul a vezetőknek nem kell sok időt tölteniük a szabad parkolóhely keresésével. Mivel a rendszer összeköttetésben áll a repülési adatbázissal, így pontosan akkor állhat elő a gépkocsival, amikor az utas már leszállt.
Az első lépésben a Ray lefényképezi és leméri az autót, majd gyakorlatilag villástargoncaként dolgozik. A megoldás előnye, hogy akár a hagyományos parkolóházak is felszerelhetők vele és elkerülhető az automatizált parkolóházakban alkalmazott módszer, amikor egymás tetején helyezik el a járműveket.
A rendszert a Serva Transport Systems nevű cég fejlesztette ki. Rupert Koch, a Serva ügyvezetője közölte, hogy egyetlen olyan esetről sem tudnak, amikor az ügyfelek gépkocsijában kár keletkezett volna a Ray miatt. A megkérdezettek teljesen el voltak ragadtatva a megoldástól. A hagyományos parkolóházakban sokkal nagyobb a kockázata van annak, hogy megsérülhet valakinek az autója. Ráadásul, ha történne is káresemény, a gyártó kifizeti a költségeket.
A parkolási robotra az egész világon felfigyeltek. Megkeresések érkeztek többek között az Amerikai Egyesült Államokból, Japánból, Tajvanról, Skandináviából és Nagy-Britanniából. Voltak olyanok is, akik nagyon messziről utaztak el Düsseldorfba, csak azért, hogy megnézhessék a rendszert működés közben. Mindenesetre a fejlesztők és a repülőtér üzemeltetői nem elégedtek meg az eddigi sikerrel, hanem jelenleg is azt vizsgálják, hogy a Ray miként tehető gyorsabbá és hatékonyabbá. A Ray 2.0 ősszel mutatkozhat be Düsseldorfban. Ehhez a meglévő robotot üzemen kívül helyezik, majd átépítik.
A projekt befektetési költsége 1,5-2 millió euró volt. Ebből a pénzből három robotot és hat átadó állomást szállítottak le. A Ray számára csupán 3 méter széles utak kellenek és miután nincs szükség plusz területekre az ajtók kinyitásához, így az egyes járművek néhány centiméteres távolságban vannak elhelyezve egymás mögött. A robotot 3,5 év alatt fejlesztették ki és ha éppen nem kell az akkumulátorait feltölteni, akkor éjszaka is dolgozik.
A világ első parkolási robotjának elsődleges célja az, hogy lehetővé tegye a parkolóterületek csökkentését és tehermentesítse a vezetőket. Ugyan eddig egyetlen esetben sem hibázott a gép, amelynek egyébként már törzsügyfelei is vannak, mégis sok sofőr nem akarja a gépkocsiját egy robotra bízni.
A repülőtér egyik szóvivője elmondta, hogy a rendszer eddigi legnagyobb leterheltsége 60 százalékos volt, a normális leterheltsége általában 30-40 százalékos. A Ray képes egy bizonyos ponton elhelyezni az autót, majd a tulajdonos kérésére ismét előkeresi és odaszállítja a járművet. Ezzel nem kevés hely takarítható meg, ráadásul a vezetőknek nem kell sok időt tölteniük a szabad parkolóhely keresésével. Mivel a rendszer összeköttetésben áll a repülési adatbázissal, így pontosan akkor állhat elő a gépkocsival, amikor az utas már leszállt.
Az első lépésben a Ray lefényképezi és leméri az autót, majd gyakorlatilag villástargoncaként dolgozik. A megoldás előnye, hogy akár a hagyományos parkolóházak is felszerelhetők vele és elkerülhető az automatizált parkolóházakban alkalmazott módszer, amikor egymás tetején helyezik el a járműveket.
A rendszert a Serva Transport Systems nevű cég fejlesztette ki. Rupert Koch, a Serva ügyvezetője közölte, hogy egyetlen olyan esetről sem tudnak, amikor az ügyfelek gépkocsijában kár keletkezett volna a Ray miatt. A megkérdezettek teljesen el voltak ragadtatva a megoldástól. A hagyományos parkolóházakban sokkal nagyobb a kockázata van annak, hogy megsérülhet valakinek az autója. Ráadásul, ha történne is káresemény, a gyártó kifizeti a költségeket.
A parkolási robotra az egész világon felfigyeltek. Megkeresések érkeztek többek között az Amerikai Egyesült Államokból, Japánból, Tajvanról, Skandináviából és Nagy-Britanniából. Voltak olyanok is, akik nagyon messziről utaztak el Düsseldorfba, csak azért, hogy megnézhessék a rendszert működés közben. Mindenesetre a fejlesztők és a repülőtér üzemeltetői nem elégedtek meg az eddigi sikerrel, hanem jelenleg is azt vizsgálják, hogy a Ray miként tehető gyorsabbá és hatékonyabbá. A Ray 2.0 ősszel mutatkozhat be Düsseldorfban. Ehhez a meglévő robotot üzemen kívül helyezik, majd átépítik.
A projekt befektetési költsége 1,5-2 millió euró volt. Ebből a pénzből három robotot és hat átadó állomást szállítottak le. A Ray számára csupán 3 méter széles utak kellenek és miután nincs szükség plusz területekre az ajtók kinyitásához, így az egyes járművek néhány centiméteres távolságban vannak elhelyezve egymás mögött. A robotot 3,5 év alatt fejlesztették ki és ha éppen nem kell az akkumulátorait feltölteni, akkor éjszaka is dolgozik.