Berta Sándor

Egyszerűbbé válhat az autók és a felhőkörnyezet közötti kommunikáció

5G-kapcsolatot építettek ki egy mozgó teherautóhoz. Minden használt szenzor azonos szabvány szerint fog kommunikálni.

A European Road Transport Telematics Implementation Coordination Organization – Intelligent Transportation Systems (Ertico ITS) a Here ajánlása alapján fejlesztette ki azt az új rendszert, amely lehetővé teszi az autók és a felhőkörnyezet közötti egységes kommunikációt. A csoportnak jelenleg száz vállalat és intézet a tagja, illetve a partnere. Ezek között vannak távközlési óriások (pl. a Telekom, az Orange, a Huawei, az Ericsson vagy a Kapsch), informatikai cégek (mint az IBM, a Xerox, a Qualcomm, az Atos, a TomTom és a Here) és természetesen autóipari konszernek (pl. Volvo, Toyota, Renault, Honda, Ford, Fiat, BMW, Mitsubishi, Michelin).

A szervezet különböző megoldásokat és technológiákat elemez ki, s emellett igyekszik növelni a közlekedésbiztonságot, egyúttal hatékonyabban elosztani a forgalmat. Az új megoldás neve Sensoris, amelyből egy olyan adatszabvány lesz, ami kiválthatja az egyes gyártók saját adatátviteli rendszereit. Dietmar Rabel, a Here autonóm vezetés felelős igazgatója kijelentette: a céljuk az volt, hogy biztosítsák, hogy az új szabvány nyitott és mindenki számára hozzáférhető legyen, ezenkívül nemzetközivé váljon.

Hermann Meyer, az Ertico ITS Europe vezetője hozzátette, hogy a járműszenzorok és a felhőkörnyezet közötti adatátvitelt lehetővé tévő szabvány kidolgozása biztosítja, hogy a gépkocsik információihoz az eddiginél sokkal többen férjenek hozzá, ráadásul a jövőben egyszerűbb lehet az információk átvitele és feldolgozása is. Minden piaci szereplő könnyen oszthatja majd meg egymással az adatokat, aminek köszönhetően a helyhez kötött szolgáltatások is átfogóbbak lehetnek. Ezek a platformok pedig elengedhetetlenek a különböző szolgáltatások létrehozásához és biztosíthatják a valóban önálló vezetést.

Az Ericsson egy működő megoldást is bejelentett, sikerült stabil 5G-kapcsolatot létesíteniük egy mozgó teherautóval. Az állandó kapcsolat 7 Gbps-os volt, a technológia alkalmas lehet az intelligens járműrendszerek összekötésére is. Mindez azt jelenti, hogy hamarosan a hálózatba kötött fedélzeti elektronikai megoldások fejlesztői is elkezdhetik a tesztjeiket. A Stockholmban végrehajtott teszt során az Ericsson egy olyan rádiós interfészt alkalmazott, amelyet csak egyszerűen Új Rádiónak (NR) hív, ezt ötvözték a Massive MIMO (azaz akár több száz antennát tartalmazó) eljárással. A MIMO továbbfejlesztése többek között biztosítja a lefedettség növelését és a mobilhálózat eddiginél sokkal hatékonyabb leterhelését.

Az Ericsson jelezte, hogy azt az 5G-prototípust, amelyet a teszt során a tehergépkocsiban is használt, a jövőben a partnereinek is elérhetővé teszi. Joakim Sorelius, a társaság 5G-architektúrákért felelős vezetője azt nyilatkozta, hogy az 5G-technológiával kapcsolatos legújabb áttörésük lehetővé teszi a hálózatüzemeltetők számára, hogy tesztelni kezdjék azokat a különböző 5G-megoldásokat, amelyek az autók, a buszok és a vonatok nagy teljesítményű kapcsolataihoz szükségesek és amelyekre az intelligens járműtechnika elterjedése miatt is szükség van. Az Ericsson világszerte több mint 20 mobilhálózat-üzemeltetővel dolgozik együtt az 5G fejlesztése kapcsán.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #1
    Szoval nehany autogyarto akik megvettek a Nokia maps szolgaltatast, kereszul lobbizzak azt mint uj altalanos europai szabvanyt. Ami persze nem erheto el nyilt formaban, csak az emlitett szovetseg tagjakent. Persze mindezt ugy, hogy pl. a Google fele tenyleg nyilt API-kat figyelmen kivul hagytak.

    A cikk masik resze keveri az ericsson uj radios fejleszteseit a cikk elso feleben levo, barmilyen netkapcsolattal (akar 1G-vel is) mukodo Nokia maps-es rendszerrel. A ket fejlesztes fuggetlen egymastol.

    ps: A massive mimo beam forming az gyakorlatilag egy phased array, azaz elektronikusan iranyitott sugar, ami lehetove teszi az iranyitott pont-pont kapcsolat ket adovevo kozott, raadasul ugy hogy mozgo jarmu eseten kovetik egymast. Ennek jelenleg leggyakoribb hasznalata a phased array radar technologia vadaszrepulokon, bar ott nem az adatkommunikacio a lenyeg. A megoldas mellekhatasa, hogy a bazisallomas pontos terkepet tud epiteni minden jarmu helyerol es haladasi iranyarol/sebessegerol. Tehat a gyors net melle, pontos helyzetadatokat is biztosit.