19
  • AgentKis
    #19
    Namost akik itt lejjebb a megszűnő munkahelyek miatt pánikolnak, azoktól megkérdezem, hogy jobban szeretnének-e olyan társadalomban élni, ahol a népesség 80%-a kéziszerszámokkal a esőben és a tűző napon azért gürizik heti 6*12-14 órát, hogy legyen étel. Mert úgy 3-400 éve még ez ment...
    Szerintük pedig jobb volt ez így, mert nem voltak munkanélküliek... XD
    Utoljára szerkesztette: AgentKis, 2015.10.22. 08:19:53
  • AgentKis
    #18
    És sírnak, hogy hány sofőrállás betöltetlen... Hát szerintem nem sokáig. ;-)
  • ostoros
    #17
    Erre is a Marson lesz majd igazán szükség. Ausztrália sivatagos részei pedig gyakorlatilag marsi környezet.
  • kvp
    #16
    Kezdunk oda eljutni, hogy egyre kevesebb ember kepes gazdasagilag is ertekes munkat vegezni. A nagytokesek szempontjabol ezek az emberek a fontosak es ha ervenyesul a kapitalista rendszer logikaja, akkor a tobbieket hagyjak ehen halni vagy valami ahhoz hasonlo allapotban. Miert jo ez a gazdasagnak (=a nagytokeseknek)? Mert ha kevesebb ember dolgozik, akkor ugyan kevesebben vasarolnak, de egyenenkent tobbet tudnak venni. Azaz idealis esetben azok a koltsegek is megtakarithatoak, amit a munkasok tanitasara es munkaban tartasara (etel, lakas, utazas) forditanak, igy a megmarado eroforrasok felhasznalhatoak pl. luxuscelokra. Peldaul ha nem kell enni adni a munkasoknak egy vizhianyos teruleten, akkor a megmardo vizzel lehet zoldebb fuvet es uszomedencet uzemeletni. A jelenlegi gazdasagi es politikai rendszer megmaradasa eseten az emberek jelentos (butabbik) reszere egyszeruen nem lesz szukseg es lehet, hogy a 7 milliardbol csak 100 millio fog dolgozni, mig kb. 1 millio jol elni, de ha az az 1 millio birtokolja az eroforrasokat (a toket) es ok meg jobb korulmenyek kozott elhetnek azzal, hogy a maradek ehenhal, akkor ezt fogjak valasztani. Az automatizalas miatt a tulajdonuk megtartasa sem jelenthet gondot, mivel emberi katonakra sem lesz szukseguk az ehezok leveresere. Tehat ilyen szempontbol vizsgalva ez az alternativa mukodokepes.

    Persze lehet alapjovedelem, meg heti 3x4 oras munkaido, de ekkor pl. egy fejlesztomernok mai munkajat 3-4 ember vegezne, ami 3-4x nagyobb oktatasi es berkoltseg, tehat csokkentene a tokesek profitjat es bizonyos szinten (foleg eroforrashiany eseten, amihez mar most is nagyon kozel allunk) az eletszinvonalukat is. Ezert a minel kevesebb koltseg (ember), minel nagyobb haszon a lenyeg. Legfeljebb akkor nem fognak olcso termekeket, hanem csak luxustermekeket gyartanak, aminek a haszna ugyancsak nagyobb, ezatal meg jobban megeri. Ez egy ongerjeszto folyamat es ha kulso fel (pl. Kina vagy civil politikai szervezetek) nem allitjak meg elvi alapon, akkor konnyen meg is valosulhat.

    ps: A garantalt minimaljovedelem csak arra jo, hogy ideiglenesen letrehozva az embereket a munkabol kivonhatova tegye. Amikor mar minden fizikai munkat megszuntettek, akkor ez a jovedelem is megszuntetheto, mivel a toke megvedesehez mar nem kellenek emberek es a nem dolgozo emberek a hosszu oktatas es munka nelkuli ido miatt mar azt sem tudjak hogyan tudnak magukat megvedeni, igy a folosleges lakossag mar konnyen megsemmisitheto. Ezert gondolom, hogy veszelyes azokra akik elfogadjak es a munka mellett lemondanak a tanulasrol es a tudas jelentette hatalomrol is.
  • Szefmester
    #15
    Az a gond, hogy a közgáz hallgatók nem is tanulnak ilyesmit. Akik onnan kikerülnek csak a profitmaximalizálásról hallanak, így teljesen hülyének nézik azt aki felhozza nekik hogy kevesebb túlóra helyett a több melósnak lenne értelme, mert akkor az állam nem segélyekre költene rengeteget, hanem a melósok fizetnének adót, valamint többen tudnának vásárolni is a boltokban a megtermelt javakból.

    A társadalmat alapszinten ellátni viszonylag egyszerű pár óra munkával is. Aki többet akarna dolgozni az többet kapna, kb ennyi. Viszont cserébe a pár óra munka mindenkinek úgymond kötelező lenne. A nemnövekedés elve legalábbis ezt mondja ki.
  • pomogáts józsef
    #14
    Nem sokkal ésszerűbb lenne egy vasútvonal. Sokkal intenzívebb, sokkal ésszerűbb, környezet kímélőbb és olcsóbb lenne a szállítás. Egyszer kell csak nagyobb beruházást csinálni, a pályát megépíteni. Nagyon hamar megtérülne !!!.....
  • Jawarider
    #13
    Én akkor megyek moziba, meg étterembe , meg akkor veszek pl. laptopot ha a munkaadóm korrekt fizut ad. Amit meg nem akar (tisztelet a kivételnek) így nem várja , hogy mindíg növekedni fognak az eladások/fogyasztások.. Ez egy szimbiózis.

    Fel kell ismerni, hogy a munkabáreken való spórolás az egy idő után önfékező folyamatokat indít el.
  • Jawarider
    #12
    Robot dolgozik -> elveszi a munkát -> növeli a munkanélküliséget -> csökken a fogyasztás -> nem lesz annyi munkára igény -> kidobjuk a robotokat -> ugyanott tartunk mint előtte csak lett munkanélküliség , azaz öngerjesztő spirálként eljutottunk a semmibe a valamiből->

    Csak óvatosan a robotokkal :)

    Szerintem
  • Archenemy
    #11

    Utoljára szerkesztette: Archenemy, 2015.10.21. 04:06:50
  • barret
    #10
    Egy idő után fordulni fog ám a kocka!
    A piacgazdaság alapelve : eladni az árút!
    Na és kinek? Annak,aki meg tudja vásárolni...Tehát pénze van!
  • NEXUS6
    #9
    A reálgazdaság/pénzgazdaság viszonyának újradefiniálása szükséges.
    Jelenleg a pénzgazdaság olyan fokú dominanciáját látjuk, ami a reálgazdaságban megjelenő káros folyamatokhoz, a társadalmat vastagon érintő hatásokhoz vezet. Magyarán a javakat birtokló felső 1% lexarja ha a maradék 99% éhen hal, ha neki ez nem jelent hátrányt és közben a banxámlája tovább hízik. Ráadásul mindezt akár a fenntarthatóság rovására is bevállalja, vagy is a saját unokáját is lexarja.

    Na, ezen a gondolkodáson és/vagy az ilyen emberkék "jogállásán" kell változtatni.

    Az alapjövedelem, vagy általában a jóléti állam kiépítése sajnos ellentétes azokkal az általános folyamatokkal, amelyek manapság jellemzik a gazdaságot és a társadalmakat.
    Pedig úgymond a termelőerők fejlettsége, a reálgazdaság teljesítménye eközben már évtizedek óta biztosíthatnák a fejlettebb országokban, hogy senkinek, akár rendelkezik munkahellyel, akár nem (munkanélküli, gyerek, öreg, beteg, nyugdíjas, anya) ne kelljen nélkülözni egy minimális kulturált életmódot, az ahhoz szükséges életfeltételeket.
  • Nos
    #8
    Ja, mire mi nyugdijasok koruak leszunk orulhetunk ha a napi fejadag elelmiszert megkapjuk, nem hogy nyugdijat.
  • duke
    #7
    "De mi lesz velünk emberekkel, egy munka bér alapú társadalomban? "
    Majd lesz helyette Feltetel nelkuli alapjovedelem vagy valami hasonlo.
    Csak ido kerdese, es a gepek mindenhonan kiszoritjak az embert, es muszaly lesz kitalalni valamilyen nem munkaalapu jovedelem elosztast.
    Ma meg persze ez, elkepzelhetetlennek tunik, mint barmikor barmilyen jelentos tarsadalmi valtozas, de eljon az ido, amikor az emberi munkara mar egyaltalan nem lesz szukseg. Es az emberek eletet mar majd, nem a munka, a munkabajaras fogja meghatarozni.
    A jovobeni nyugdijak miatti aggodalom is, egy teljesen erthetetlen idejet mult dolog lesz 30 ev mulva.

  • BCs design
    #6
    igen, munkahelyeket teremt, létrehoz egy új munkahelyet és cserébe elvesz 100 régit :D
  • BCs design
    #5
    a fiatal emberek fele már így is munkanélküli európában, de ez a szám csak tovább növekszik főleg most hogy jön több millió illegális határsértő akik még az adott nyelvet se tudják
  • Kikikirly1991
    #4
    Az automatizálás munkahelyeket teremt...XD. Egyébként az mind igaz amit leírnak a cikkben,olcsóbb,hatékonyabb és környezet barátabb megoldás.De mi lesz velünk emberekkel, egy munka bér alapú társadalomban?
  • dartois83
    #3
    Lassan megvalósul a Red Alert Ore Truck-je.
  • Cat #2
    Ezek nem is teherautóként, hanem egyszerű futószalagként funkcionálnak. Nincs közlekedési lámpa, nincs előzés, A-ból B-be szállítás van. Sofőrként pedig stresszes (bazinagy járgányok, kis hiba is dollármilliós kárt okoz, szóval iszonyat felelősség) és unalmas (földutakon, a semmiben kell furikázni) részek váltják egymást.
  • Merwenus
    #1
    szép új világ...