Berta Sándor

Európában is manipulál­hatták a dízelautók tesztjeit

Az USA mellett Európa sem maradt ki a botrányból. A tengerentúlon már 40 pert indítottak a gyártó ellen.

A Volkswagent érintő manipulációs botrány folyamatosan újabb részletekkel bővül. Bár Martin Winterkorn, a gyártó vezetője néhány napja még arról tájékoztatta Alexander Dobrindt német közlekedési minisztert, hogy Németországban nem került sor hasonló manipulációkra és az összes aktuális modell mentes az illegális szoftveres vagy más jellegű módosításoktól, most ismertté vált, hogy ez koránt sincs így, ugyanis a manipulációk európai autókat is érintettek. Ezt pont Dobrindt jelentette be, miután Wolfsburgban erről tájékoztatták a botrány kivizsgálására létrehozott bizottság tagjait.

Azt egyelőre nem lehet tudni, hogy a kontinensünkön hány járművet érinthet az ügy. A pontos szám a következő napokban derülhet ki. Az viszont már kiszivárgott, hogy világszerte 11 millió autót láttak el a manipulációs szoftverrel és legalább négy olyan Audi-modell (A1, A3, A4, A6) van, amelyekben az érintett EA 189 típusú, 1,6 és 2 literes dízelmotorok vannak beépítve, s amelyek jelenleg is közlekednek Európa útjain. Ezenkívül kiderült az is, hogy a manipulációhoz használt szoftver 2005-ből származik.

Időközben a BMW X3 xDrive 20d kapcsán is érdekességek láttak napvilágot. Az érintett modell az ICCT kutatóintézet utcai tesztjein produkált az átlagostól jócskán eltérő, meglehetősen feltűnő értékeket.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #7
    Magam reszerol orulnek, ha mind az amerikai genmodositott novenyzet, mind a nemet szoftver modositott auto eltunne. Zoldsegekbol termeszetesebbet, autokbol meg tenyleg keveset fogyaszto es szennyezo valtozatokat szeretnek. Ha ez csak elektromos autokkal es bio zoldsegekkel megy, akkor azzal.

    A dizelek karosanyag kibocsatasara van tokeletes megoldas, idealis egest kell biztositani, ami fix fordulaton (es nyomatekon), tovabba kisebb teljesitmenyen lehetseges. Egy pontosan beallitott fix fordulatu range extender-es dizel villamos auto nemcsak kevesebbet fogyaszt, de kozben sokkal kevesbe szennyez. Raadasul meg gyorsulni is tud, jobban mint a hagyomanyos mechanikus atvitelu tarsai. Ezt kiegeszitve a konnektoros toltessel siman kapunk egy jo autot amit varosban hasznalva (foleg a kisebb Europaban) az esetek tobbsegeben tisztan villamos uzemben is elvan es a motor csak tartaleknak van. (autopalyara, 300 km-es tav fole) Ha a vegsebesseget is korlatozzuk a maximalis teljesitmeny limitalasaval, mondjuk 120-130-ra, akkor meg tovabb javul a fogyasztas, mivel kisebb teljesitmenyre es fogyasztasra, de azonos meretben konnyebb kornyezetkimelobb motort kesziteni.

    ps: Igen, a tisztan elektromos autokban ehhez kepest nincs semmi, csak egy nagy aksi, egy kis doboz elektronika, egy egyszeru villanymotor, meg a tolto csatlakozo. Ha az aksik ara a tomegtermeles miatt lemegy, akkor a belsoegesu autokhoz kepest a villany teljes hajtasrendszere kb. annyiba fog kerulni, mint most egy inditomotor es a mostani ar toredekebe az uzemanyag. (foleg ha az adonal atallnak megtett tavolsag * ut tipus alapu szamlazasra)
  • UUUU #6
    Micsoda veletlen, ja hogy azok nincsenek. Nem, ennek az ugynek sincs sok koze az autopiachoz, annal inkabb a vilagpolitikai allapotokhoz, hogyan akarja az USA gyengiteni a nemetek gazdasagat, mivel az autopiac jelentos reszt kepez ebbol.
    A sok europaban elo kreten liberalis agymosott meg ennek hajbokol, mikozben az o eletteruket mergezik arab menekultekkel es ilyen huzasokkal. De meg ezt sem veszik eszre.
    Pedg Noam Chomsky mar reg kifejtette, mi zajlik europaban. "ha a gazda uvolt, a szolga behuzza fulet-fakat"
    Az jol latszodott a lehallgatasi botranynal is.

  • hungi #5
    És ezt a gyikemberek tudtával vagy tudta nélkül csinálták szerinted?
  • NEXUS6 #4
    Ráadásul folynak a titkos (nem nyilvános) tárgyalások az USA/EU gazdasági összekapcsolásáról. Az EU-nak van pár kérdése, pl a GMO termékekkel ez egy ilyen kis visszacsapás, hogy ha ti nem engeditek be a sok génmanipulált terményt valami egészségügyi/környezeti kockázatra hivatkozva, akkor mi meg a dízelxarjaitokat.

    Az EU politikusai mellesleg több évtizede készítik elő ezt a fiaskót, persze nem tudatosan, amikor egy 70-es évek kicsijaira szabott tesztciklussal és nem Kg/fogyasztási/emissziós, hanem sima emissziós értékekkel próbálják befolyásolni az autóipart. A modern kocsik gyakorlatilag kis üzemek, amelyek a súlyosan korlátozott emissziós faktorokat alakítják át a kevésbé szigorúan vett tényezőkké és erre az energia, üzemanyag jó részét használják el. Pl anno amikor 95-körül a GM behozta az ECOTEC motorját, akkor ua, fogyasztás, mellett kisebb teljesítményt leadva produkálta a kedvezőbb emissziós értékeket. C20XE motor 7l fogyi, 150 lóerő, az utód X20XEV 7 liter fogyi 136 LE. 14 lóerő ment el bizonyos kedvezőbb értékek kinyerésére, miközben a motrokonstrukció lényegesen nem változott. És az ECOTEC motor különböző változatait 20 éve használta/használja a GM. Egy másfajta, bizonyos szempontból szigorúbb előírás, jelentős motorkonstrukciós fejlesztéseket kényszeríthetett volna ki. Ilyet jóformán csak a Mazda csinált, hiszen hagyományos 2l szívómotorokat, nem feltétlenül a hülye mérési ciklusra, hanem a hatásfok növelésére optimalizálták. De persze ahogy nézem a híreket az elektronikába azért ők is belepisztkáltak.
  • nkmedve #3
    A dolog úgy áll szerintem, hogy mindenki tudott a manipulálásról már egy ideje, beleértve az amerikai hatóságokat is. Most hogy kicsit megromlott a viszony Németország és az Egyesült Államok között (a közelkeleti helyzet miatt), persze kiderült a dolog teljesen "véletlenül".

    Kétlem hogy a VW lenne az egyetlen gyártó amelyik manipulált (lehet mások nem szoftverrel, hanem pénzzel tették ugyanezt), nincs akkora óriási technoloógiai fölénye egyik gyártónak sem, hogy olyan hatalmas különbségek legyenek a emisszós értékek között. Jóformán minden cég ugyan azokat a technológiákat használja és a beszállitók is sokszor közösek. Nagy valószinűséggel ez a helyzet a diesel személyautók durva visszaszorulásához fog vezetni, hacsak nem változtatnak a szabályzáson (amik egyértelműen a benzineseknek kedveznek). Ezen Európa és főleg a Német gazdaság hatalmasat fog veszteni (és nyilván mások nyerni fognak).
  • matatom #2
    Van akit ez meglepetésként ért? Ha az üzemanyagfogyasztási adatok lópikulát sem érnek (márpedig nem érnek), miért lenne jobb a helyzet a károsanyag kibocsátással? Én alapból úgy állok hozzá hogy legalább 20%-30% plusz a fogyasztásban, és ennek akár többszöröse a károsanyag kibocsátásban. Elöbbi töbszörösen igazolt dolog, az utóbbi meg levezethetö az elöbbiböl.
  • barret #1
    Jól meg kell büntetni az összes csaló céget,aki ilyet csinál!
    Ezek után bízzunk meg az általuk megadott emissziós adatokban?
    Vigyék a szarjaikat,és adják le a MÉH-ben kilóra.