Berta Sándor

Felkészültek a települések a robotautók megjelenésére?

Az önállóan közlekedő gépkocsiknak köszönhetően kevesebb lehet a baleset, de nem biztos, hogy a társadalom felkészült a használatukra.

A robotjárművek számos előnyt kínálhatnak, például képesek tökéletesen tartani a sebességet, amit egyúttal az aktuális közlekedési helyzethez is tudnak igazítani; nem haladnak át a tilos jelzéseken; csak oda parkolnak, ahova szabad és nem okoznak balesetet, sőt, képesek elkerülni az ilyen helyzeteket. A robotautók megjelenése mindenesetre mindenképpen új helyzetet teremthet.

Az amerikai Brookings Institution elemzői rámutattak, hogy az önállóan közlekedő gépkocsik megjelenése közel sem csak áldás lesz a települések számára, hanem átok is. A kevesebb vezetési szabálytalanság, például gyorshajtás miatt kevesebb büntetés folyik majd be a helyi kasszába. Szintén kevesebb lehet a parkolási bírság. Mindez Alexander Host, az Accenture munkatársa szerint körülbelül 15 éven belül következhet be. Csak Los Angeles egyébként évente 161 millió dollárra tesz szert a különböző közlekedési díjakból. Ugyanakkor azt is figyelembe kell venni, hogy kevesebb lesz a balesetek miatti kár is és sokkal kevesebb az áldozat.

Hamburg az idén 26 millió euró bevételt tervez a közlekedési büntetésekből, München esetében ez az összeg az idén várhatóan 4,6 millió euró lesz. Az utóbbi csupán a teljes bevétel 0,08 százalékát teszi ki, de a költségvetéseknél már néhány millió euró kiesése is komoly problémákat okozhat. A Brookings Institution úgy vélte, hogy a kevesebb bevétel veszélyeztetheti az iskolák, a bíróságok és más közintézmények infrastruktúra-karbantartási és -fejlesztési projektjeit. Ráadásul könnyen lehet, hogy a közlekedési rendőröknek is új munkát kell találni.

A hatékonyabb gépkocsik miatt kevesebb üzemanyag fogyhat, amely viszont automatikusan azt eredményezi, hogy csökkenni fognak a jövedéki adókból származó bevételek. A kérdés az, hogy az állam ezeket a kieső összegeket akarja-e és tudja-e majd kompenzálni, illetve pótolni. Az egyik megoldást az jelentheti, hogy ha megadóztatják a járművek megosztását. Ebből a tevékenységből viszont kialakulhat egy teljesen új típusú tömegközlekedés.

Amennyiben a közösségek nem reagálnak az új kihívásokra, akkor gondba kerülhetnek. Emellett az is problémát jelenthet, ha a régi üzleti modelleket megadóztatják, de az újakat nem. Plusz, ha az üzleti modellek állami támogatást is kapnak, akkor végképp felborulhat az egyensúly. A Brookings Institution elemzői ezért arra biztatják a közösségeket, hogy aktívan foglalkozzanak az új helyzettel, hogy elkerüljék az aránytalanságokat és az igazságtalanságokat.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • botyika #6
    én alig várom, végre alkoholista lehetek, ihatok bármikor, a robotkocsi majd hazavisz részegen. legjobb találmány a földön.
  • DRFlame #5
    Én szeretek vezetni, de szerintem a robotautókkal tényleg jobb lesz a közlekedés. Sokkal kiszámíthatóbb és ezáltal hatékonyabb is.
    És talán a "fogolydilemma" nevű jelenség sem érvényesül annyira, ami összességében megint nagyon hasznos lenne a társadalomnak, mert rengeteg területen érvényesül sajnos a közösség kárára.
    Tipikus példa, hogy átmegyek még, hiába nem tudom elhagyni a kereszteződést a dugó miatt. Az meg hogy miattam nem tudnak majd keresztbe menni és ezzel sokkal nagyobb kárt okozok, az számomra mindegy, a lényeg, hogy én egy kicsit előrébb vagyok, nem kell megvárnom a következő zöldet. Persze a köv. kereszteződésnél meg hasonló szitunak a másik oldalán sokkal nagyobbat szopok.
  • duke #4
    "A robotautó szolgai módon betart minden aljas és ocsmány korlátozást, azokat is, amikor a kereszteződésben olyan rövid ideig zöld a lámpa, hogy váltásonként csak egyetlen (!) autó tud átcsúszni! "

    Ez inkabb, pont az emberek vezetesre alkalmatlansagat mutatja. A robotjarmu itt is magasan jobban fog teljesiteni.
    Az emberek eseten, valt a lampa, de a tobbseg eszre sem veszi. A masik resze akkor kezdi keresni a kormanyt, valtot, pedalt, es minimum ketszer lefullasztja a motort, mire egyaltalan sikerul elindulnia. Persze hogy csak egy auto megy at, es az is felig mar a pirosban.
    Ezzel szemben all 25 robotjarmu, es mikor valt a lampa, akkor keslekedes nelkul, mind a 25 jarmu, egyszerre megindul, es biztonsagosan, alacsony sebeseggel atmegy a keresztezodesen. Vagyis a robot 25-szor jobban vezet az embereknel.
  • duke #3
    "Az autóvezetés nemcsak teher és kötelesség, hanem EGY DÖNTÉSI HELYZET, AMELYET NEM AKAROK KIADNI A KEZEMBŐL. "

    Persze az sajnos egyertelmu, hogy az autovezetes az emberek tobbsegenek szorakozas, unalom uzo jatek, meg a kulonfele pszihiatriai problemaik (Iranyitas kenyszer, aggresszio, onbizalomhiany) sikertelen kezelesere szolgal.
    Es maga a kozlekedes a helyvaltoztatas mar mellekes.
    Pedig hat az utakon elsosorban kozlekedni kene, nem pedig szorakozni, mert akkor emberek halnak meg, es milliardos karok keletkeznek.
    A robotjarmu minden szempontbol jobban fog vezetni az embereknel, balesetmentessen, gyorsabban, olcsobban, hatekonyabban. Es az ketsegtelen, hogy ezek, az ember eletben, es milliard dollarokban is, kifejezheto elonyok, magasan felulirjak majd a szorakoztato vezeteshez vallo jogot, es ez igy normalis.
    Aki szorakozni akar, az majd elmegy egy versenypalyara, es ott jatszhat baromkodhat.
  • halgatyó #2
    Ez az egész egy nagyon ócska reklám, amellyel az alapvető jogaink újabb megnyirbálását próbálják elfogadtatni velünk.
    A robotautó szolgai módon betartja majd az összes nyomorult átkozott évekig kintfelejtett 20-as táblát, vagy a csupán szándékos forgalomlassítási céllal kirakott akármit.
    A robotautó megáll majd amikor bottal felfegyverzett kátrányosok úgy döntenek, hogy agyonverik az utasokat. Ez pedig várhatóan egyre gyakoribb lesz Európában.
    A robotautó szolgai módon betart minden aljas és ocsmány korlátozást, azokat is, amikor a kereszteződésben olyan rövid ideig zöld a lámpa, hogy váltásonként csak egyetlen (!) autó tud átcsúszni!
    Sőt, ezentúl már korlátozó táblákat se kell kirakni, elég ha valamelyik közlekedésszervező SZÓRAKOZNI AKAR egy kicsit, a hatalmát kiélvezni, és sok ezer ember alatt beáll a forgalom. Az emberi vezető ilyenkor beint egy nagyot, körülnéz, és eldönti, hogy mit csináljon. Ha pl. elémállna néhány agresszív szar, úgy áthajtanék rajtuk, mintha ott se lennének! Nem áldoznánm fel az életemet hulladékokért, az biztos!

    Annyi minden értelmeset is lehetne fejleszteni. MIÉRT PONT AZ AUTÓVEZETÉST NÉZTÉK KI azok, akik egyébként leszarják az emberek véleményét? Ez elgondolkodtató.

    Lehetne pl. gyümölcsszedő robotokat készíteni. Ribizli, eper, cseresznye, meggy, stb.
    Lehetne különféle tárgyak szétválogatását végző robotokat fejleszteni. Pl. rothadt gyümölcsöket a jótól, éretleneket az értettől, vagy a háztartási és egyéb hulladékokat szétválogatni, kiselejtezett gépeket szétszedni, a bennük levő rezet, műanyagokat, vasat, stb. újrahasznosítani. SZÁZSZOR TÖBBET ÉRNE EZ AZ EMBERISÉGNEK, mint az automatikus autó!

    Lehetne az idős emberek mozgását segítő robotokat is építeni.
    Vagy pl. lehetne a jelenleginél sokkal jobban optimalizálni, a forgalomhoz igazítani a közlekedési lámpákat.
    Lehetne normális, jól működő fordítóprogramokat írni, az csak hab lenne a torán, ha szóban elhangzó szövegeket is tudna fordítani.
    Sajnos, a technika láthatóan rossz szándékú valakik kezébe került. Segítség és az életünk megkönnyítése helyett az életünk ellehetetlenítése fokozódik évről évre.
    Az autóvezetés nemcsak teher és kötelesség, hanem EGY DÖNTÉSI HELYZET, AMELYET NEM AKAROK KIADNI A KEZEMBŐL.
  • Bazsio #1
    Ja, lassan aztán senkinek nem lesz munkája akinek egyszer az autóhoz van köze, rendőröket átképzik más rendőrnek, pl nyomozó de mindenki arra se alkalmas, sofőrök majd mehetnek ahova akarnak, (busz, kamion, taxi). Majd még a hagyományos autó és az új gépek között míg megtörténik az átváltás az még nagy probléma, mert akkor vagy az államok majd mindenkinek vagy pénz segélyt nyújt (minden Eu-s államnak nem lesz könnyű) vagy maguk az gépgyártók. csökkentik az árát az újaknak az pedig nekik nem jó. Érdekes lesz na, meglássuk.....