Berta Sándor
Megvalósíthatók-e a dugók nélküli városok?
2050-ben kétszer annyi autó közlekedhet az utakon, mint most, a városokon belüli torlódások kialakulását intelligens rendszerekkel lehet elkerülni.
A települések belvárosától az autópályákig tartó szakaszokon intelligens közlekedési megoldások biztosíthatják majd, hogy ne legyenek dugók. Néhány városban már vannak ilyen projektek.
Newcastle városában például a betegszállítóknak csak ritkán kell megállniuk a lámpáknál, ugyanis a vezetők együttműködnek a Siemens Mobility céggel és 20 lámpát szereltek fel olyan különleges egységekkel, amelyekkel a mentők folyamatosan adatokat válthatnak. Így a berendezések tudják, hogy éppen hol vannak a rohamkocsik, míg azok látják, hogy az egyes lámpák mennyi ideig biztosítanak szabad áthaladást. Az ambulanciák sofőrjei kijelzőiken keresztül kapnak információkat az ajánlott sebességekről, amelyeknek köszönhetően előbb célba juthatnak és ebben segítenek az optimalizált lámpaváltások is. Phil Blythe, a helyi egyetem intelligens szállítási rendszereket tanulmányozó professzora azt mondta, hogy a vezetők a projekt keretében személyre szabott információkat kapnak.
Matthew Vincent, a Siemens Mobility marketingigazgatója közölte, hogy az időbeli megtakarítás legalább 10 százalékos. Az eredményeket az év végén értékelik ki, akkor lehet majd felismerni, hogy más felhasználói csoportok is profitálnak-e a dologból vagy sem. Newcastle mindenesetre úgy gondolja, hogy ez egy fontos lépés abba az irányba, hogy intelligens várossá váljon.
Hamburg is hasonló módon gondolkodik. Ott a Cisco mérnökeivel fogtak össze és az első projektekben az utakba beépített szenzorokkal ellenőrzik a kikötői közúti forgalmat. Markus Wissmann, a Cisco szakértője úgy nyilatkozott, hogy a különböző forrásokból származó adatok intelligens összekapcsolásával jobban meg lehet határozni a közlekedési folyamatokat.
Duisburgban a kikötőt üzemeltető Duisport összeköti a területén lévő adatokat a beszállító cégek teherautóival. A vezetők egy okostelefon-alkalmazáson keresztül jelentkeznek be a kikötő IT-rendszerébe, a helyzetüket GPS-adatok segítségével határozzák meg. Így mind a szállítók, mind a kikötő üzemeltetői meg tudják határozni a becsült érkezési időket. Amennyiben az egyik teherautó dugóba kerül, úgy a Duisport azonnal tud reagálni a helyzetre, a sofőr pedig új időpontot és alternatív rakodási helyet kap. Digitális rendszer, valamint LED-ek és kamerák segítik a tájékozódást és a rakodóhelyekre való eljutást. Lars Nennhaus projektvezető kifejtette, hogy az elsődleges céljuk a kapacitásaik jobb kihasználása és a jövőre való felkészülés.
A jogi háttér adott, ugyanis az Európai Unió már 2010-ben arra kötelezte a tagállamait, hogy az intelligens közlekedési rendszerek adatait tegyék hozzáférhetővé. Minden tagországban létre kellett hozni egy nemzeti adatelérési pontot. A jelenlegi navigációs megoldások legnagyobb problémája, hogy általában a legjobb útvonalat ajánlják az autósoknak, ezzel viszont jelentős mértékben hozzájárulnak a dugók kialakulásához. Az utcai lámpák a jövőben elemezhetik a közlekedési szokásokat, s valós időben figyelemmel kísérhetik a közelükben lévő parkolóhelyeket és a mozgásokat.
A települések belvárosától az autópályákig tartó szakaszokon intelligens közlekedési megoldások biztosíthatják majd, hogy ne legyenek dugók. Néhány városban már vannak ilyen projektek.
Newcastle városában például a betegszállítóknak csak ritkán kell megállniuk a lámpáknál, ugyanis a vezetők együttműködnek a Siemens Mobility céggel és 20 lámpát szereltek fel olyan különleges egységekkel, amelyekkel a mentők folyamatosan adatokat válthatnak. Így a berendezések tudják, hogy éppen hol vannak a rohamkocsik, míg azok látják, hogy az egyes lámpák mennyi ideig biztosítanak szabad áthaladást. Az ambulanciák sofőrjei kijelzőiken keresztül kapnak információkat az ajánlott sebességekről, amelyeknek köszönhetően előbb célba juthatnak és ebben segítenek az optimalizált lámpaváltások is. Phil Blythe, a helyi egyetem intelligens szállítási rendszereket tanulmányozó professzora azt mondta, hogy a vezetők a projekt keretében személyre szabott információkat kapnak.
Matthew Vincent, a Siemens Mobility marketingigazgatója közölte, hogy az időbeli megtakarítás legalább 10 százalékos. Az eredményeket az év végén értékelik ki, akkor lehet majd felismerni, hogy más felhasználói csoportok is profitálnak-e a dologból vagy sem. Newcastle mindenesetre úgy gondolja, hogy ez egy fontos lépés abba az irányba, hogy intelligens várossá váljon.
Hamburg is hasonló módon gondolkodik. Ott a Cisco mérnökeivel fogtak össze és az első projektekben az utakba beépített szenzorokkal ellenőrzik a kikötői közúti forgalmat. Markus Wissmann, a Cisco szakértője úgy nyilatkozott, hogy a különböző forrásokból származó adatok intelligens összekapcsolásával jobban meg lehet határozni a közlekedési folyamatokat.
Duisburgban a kikötőt üzemeltető Duisport összeköti a területén lévő adatokat a beszállító cégek teherautóival. A vezetők egy okostelefon-alkalmazáson keresztül jelentkeznek be a kikötő IT-rendszerébe, a helyzetüket GPS-adatok segítségével határozzák meg. Így mind a szállítók, mind a kikötő üzemeltetői meg tudják határozni a becsült érkezési időket. Amennyiben az egyik teherautó dugóba kerül, úgy a Duisport azonnal tud reagálni a helyzetre, a sofőr pedig új időpontot és alternatív rakodási helyet kap. Digitális rendszer, valamint LED-ek és kamerák segítik a tájékozódást és a rakodóhelyekre való eljutást. Lars Nennhaus projektvezető kifejtette, hogy az elsődleges céljuk a kapacitásaik jobb kihasználása és a jövőre való felkészülés.
A jogi háttér adott, ugyanis az Európai Unió már 2010-ben arra kötelezte a tagállamait, hogy az intelligens közlekedési rendszerek adatait tegyék hozzáférhetővé. Minden tagországban létre kellett hozni egy nemzeti adatelérési pontot. A jelenlegi navigációs megoldások legnagyobb problémája, hogy általában a legjobb útvonalat ajánlják az autósoknak, ezzel viszont jelentős mértékben hozzájárulnak a dugók kialakulásához. Az utcai lámpák a jövőben elemezhetik a közlekedési szokásokat, s valós időben figyelemmel kísérhetik a közelükben lévő parkolóhelyeket és a mozgásokat.