Berta Sándor

A hálózatba kötött autók adatigényét méri a Swisscom

Svájc távközlési szolgáltatója igyekszik felkészülni az automata autókra, és az azokkal járó hálózati terhelésre.

A Swisscom olyan tapasztalatokra akar szert tenni, amelyekből megtudható, hogy milyen lesz a jövőben a közlekedés, ezért saját robotjármű-tesztekbe kezdtek. A jövő gépkocsijainak innovációja erősen fog függeni a hálózatba kötéstől és a környezettel való interakcióktól, a svájci társaság ezért működik együtt az UVEK és az Autonomos Labs nevű szervezetekkel.

Az Autonomos Labs VW Passatját szenzorokkal, fedélzeti számítógépekkel és szoftverekkel szerelték fel, s teljesen egy számítógép irányítja. A rendszer alézerszkennere, a lokátora és a videokamerái segítségével felismeri a többi járművet és gyalogost, szoftvere elemzi az adatokat, azonosítja a szituációt és kiadja az utasításokat. A Swisscom többek között arra kíváncsi, hogy a robotgépkocsik megjelenése az utakon mit jelent a kommunikációs hálózatok számára. Miként lehet az autókat, tárgyakat és embereket optimálisan összekötni egymással? A hatékony közlekedésvezérlő rendszerek miatt kevesebb dugó alakulhat ki, ez jó a környezetvédelem szempontjából, egyúttal csökkenti a nemzetgazdasági költségeket is.


Christian Petit, a Swisscom vállalati ügyfelekért felelős vezetője egyértelműsítette, hogy nem válnak autógyártóvá, ők csupán szeretnék összekötni a gépkocsikat, a tárgyakat és az embereket. Az önállóan közlekedő járművek kiváló példát jelentenek a digitalizálásra, párbeszédet kezdeményeznének ebben a témában és olyan kérdésekre keresnék a választ, hogy vajon bizonyos személyek akkor is vezethetik az autókat, ha nyilvánvaló, hogy az önállóan biztonságosabban közlekedne; miként igazítják majd az új helyzethez a törvényeket; ki felelős a balesetekért (a gépkocsi gyártója, a fedélzeti szoftver fejlesztője vagy esetleg más)?

A vállalat már napjainkban is elemzi a mobiltelefonok adatait és ezek segítségével igyekszik megjósolni a közlekedés alakulását. A dolgok internetének köszönhetően a jövőben egy önállóan közlekedő autó már a célhoz érkezés előtt tudni fogja, hogy mely parkolóhelyek szabadok és célzottan azokat keresi majd. A Swisscom ezenkívül azon is gondolkodik, hogy miként válhat a gépkocsi mozgó irodává vagy mozivá.


A Google eközben már az utcákra készül, Chris Urmson projektvezető friss blogbejegyzése szerint nyártól bárki találkozhat a legújabb verzióval. Az internetkonszern tavaly mutatta be kis elektromos kétülésesének prototípusát, mely még annyira kezdetleges volt, hogy a fényszórói sem voltak valódiak. Az aktuális tesztverzióknak még leszerelhető kormánykerekük, gáz- és fékpedáljuk is lesz, a kaliforniai szabályok szerint ezek kötelezőek. Az autóban ülők vészhelyzetben így át tudják venni az irányítást. A jövőben azonban a Google lemondana ezekről a klasszikus alkatrészekről, robotautóinak irányítását teljesen a számítógépre bízná, ennek érdekében azonban lobbiznia kell az előírások módosításáért.


Az új prototípusok legnagyobb sebessége mintegy 40 kilométer óránként - írta Urmson. Ennél a sebességnél a légzsákot és a közlekedési szabályok előírta más biztonsági berendezéseket is kihagyhatták a járművekből. A Google 2009-ben kezdett dolgozni robotautón, és a héten közzétett adatok szerint a hat év alatt mindössze 11 kisebb balesetnek voltak részesei a korábbi prototípusok, ám egyetlen esetben sem voltak az ütközések okozói. A több mint húsz járműből álló Google-flotta hat év alatt több mint 2,7 millió kilométert futott, ebből mintegy 1,6 millió kilométert robotüzemmódban, többnyire országutakon és autópályákon.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!