Ötvös Tibor
Grand Theft Auto 5
Kevés olyan játék van, melynek alig van szüksége reklámra vagy valamilyen hype-ra. A GTA sorozat kétségtelenül ezek közé tartozik, hiszen anno az ötödik rész bejelentésekor felrobbantak a fórumok és szinte vadászta mindenki az információs morzsákat. Nos, kedden hivatalosan is megjelent a Grand Theft Auto 5, melynek szinte azonnal nekiugrottunk.
De először egy kis történelem
A DMA Design 1997 októberében jelentette meg a felülnézetes megoldást alkalmazó Grand Theft Auto első részét, melyben már be is mutatkozott a három város: San Andreas, Liberty City és Vice City. A program rögtön milliós rajongótábort gyűjtött, melynek eredményeképpen két évvel később jött az első kiegészítő, a London 1969, majd pár hónappal később a GTA 2.
Ám az igazi bomba 2001 októberében robbant, mikor megjelent a GTA III és ezzel új mérföldkő jelent meg a játékvilágban. A megvalósítás, a teljes szabadság és természetesen az erőszak lehetősége miatt kirobbanó siker lett a program, ugyanakkor megjelentek az első ellenzői csoportok is.
Egy évvel utána jött a Vice City, majd 2004-ben a San Andreas is jelentősen bővítette a rajongói tábort. Ekkorra a GTA már egy fogalommá vált és ezért a rajongói elvárások is megnőttek. A 2007-ben, a sorozat tizedik évfordulóján megjelent negyedik epizód pedig ki is elégített szinte mindenkit. És a hozzá megjelent két DLC is megmutatta, hogy van még potenciál a szériában. Kedden pedig megjelent az ötödik epizód, mely feltette a franchise eddigi történetére a koronát.
Hogyan kerültem ide?
Nos, meghaltam. Minden 9 évvel ezelőtt kezdődött. Sima melónak indult. Kisvárosi bank, bemegyünk két haverral, felmarkoljuk a dohányt, aztán irány a kocsi és tűzünk el. Minden jól is ment, ám a szemét zsaruk hamarabb értek ki, mint azt számoltuk. És ekkor elkezdődött a harc. Meglepően sok zsernyák támadt ránk, szinte a földből nőttek ki, de elértük a verdát. Miután a sofőrünket kilőtték, én vettem át a kormányt és el is jutottunk a találkozási pontra... de átvertek. Ott nem egy helikopter várt, hanem egy mesterlövész, aki engem és haveromat is leszedett. Eltemettek. Megsirattak. A bankrabló Michael meghalt... a tanúvédelem alatt álló Michael pedig megszületett.
Nagy vonalakban ez a GTA 5 prológusa, melyben a játék megtanítja számunkra a kezelést, a karakterek közötti váltást, a fedezékrendszer használatát, a harcrendszert - szóval szinte mindent. A temetés után pedig megismerhetjük az "új" Michaelt, aki épp egy pszichiáternek panaszkodik a fiához fűződő rossz viszonyáról, unalmas életéről.
A szereplők
A GTA 5 sztorijának igazából három főszereplője van, ám a központi karakter Michael lesz. Egyébként ő a legszimpatikusabb és az emberek többségéhez legközelebb álló alak is a trióból, hiszen a sok pénze ellenére hétköznapi gondokkal küzd (megromlott viszony a nejével és a gyerekeivel, unalmas hétköznapok stb). A másik két karakter, az autótolvajként bemutatkozó Franklin egy fiatal a gettóból, aki keresi a helyét és Michaelre mint mentorára tekint; és Trevor, aki a GTA univerzum eddigi legőrültebb és legellentmondásosabb karaktere, ami azért nem kis szó.
Szerinted lesz PC-s port?
Trevor fejvadászként ténykedik Los Santos területén, de legalább ekkora elánnal főzi eladásra és felhasználásra szánt drogjait lakókocsijában. Ahogy látható, elég különböző karaktereket hozott össze egy csapatba a Rockstar és ez a közöttük való váltásnál is megmutatkozik. Ugyanis bármikor, bármilyen helyzetben válthatunk Trevorról például Franklinre, aki addig élte életét, tette a saját dolgát, így nem ott találjuk, ahol utoljára "hagytuk".
Franklint kutyasétáltatás, csajozás vagy autómosás közben értük utol, Michael a nejével vitázott, a medencéjében punnyadt vagy kerékpározott a parton, Trevor irányítását pedig egy autós üldözés közepén vagy kemény ivászat közben vehettük át. De ezek csak példák, hiszen közel 25-30 órányi játék után sem találkoztunk kétszer ugyanazzal a helyzettel.
Vannak küldetések, melyekben egyedül dolgozunk, ám az igazi hangulatot a trió közös munkái adják. Ilyenkor számos lehetőséget kapunk egy-egy küldetés letudására, hiszen folyamatosan váltogathatunk a karakterek között és dolgozhatjuk ki rablási stratégiánkat. De ez nem kötelező, hiszen a társainkat az MI remekül irányítja, szóval ez csak egy lehetőség. Képességek és minden más
A három karakter nem csak külsőben különbözik egymástól, de eltérő képességekkel is bírnak. Franklin például vezetés közben le tudja lassítani az időt, így szlalomozva a forgalomban, Michael a fegyverekhez ért profi módon, így ő lövöldözés közben tudja megtenni ezt a lassítást, míg Trevor pedig ex-pilótaként a légi járművek vezetésében jeleskedik és ha bedühödik, akkor jóval nagyobb sérülést tud okozni ellenfeleinek és sebezhetetlenné válik.
A sztori során rengeteg küldetést kapunk természetesen, melyek mindegyike egyedinek tűnik. A szimpla autós üldözésektől és lövöldözésektől kezdve a James Bond stílusú kémkedésen át pár egészen szürreális misszióig szinte mindennel találkozhatunk majd. Ám az igazán jó pillanatait a programnak a bankrablások okozzák. Hangulatosak, tervezést igényelnek és többféle módon is letudhatjuk őket.
Most nézem, hogy már elég sokat írtam, de még egy szó sem esett a szórakozási lehetőségekről. Pedig Los Santosban mindent megtehetünk, amihez csak kedvünk van. A különböző sportok (tenisz, golf, úszás, kerékpározás például) mellett vehetünk pilótaleckéket, kimehetünk lőni a lőtérre, ejtőernyőzhetünk, búvárkodhatunk... szóval elképesztően sok lehetőségünk van "kikapcsolódni".
Azonban ezek a ténykedések nem csak ezt szolgálják. Minden egyes szórakozási mód valamilyen szinten fejleszti karakterünket is. Például a sok tenisz után javul az állóképességünk; ha kondizunk, akkor megerősödünk és így tovább. Szóval érdemes ezekre is időt szánni, mert nem haszontalan dolgok.
A különböző járművek kezelése is fejlődött, ami jó pont, főleg a negyedik rész kicsit nehézkes irányítása után. A Rockstar is belátta, hogy ezen a ponton változtatni kell és inkább a harmadik epizód könnyedebb, árkádosabb mechanizmusát fejlesztették tovább és végre közel tökéletes élményt kapunk. Nem a legéletszerűbb - legalábbis nem minden esetben -, de cserébe kevés alkalommal fogunk fejre állni.
A különböző autók és motorok között akadnak irányításbeli különbségek, de ezek általában a teljesítményük vagy méretük miatt van. Az autókázás azonban továbbra is remek móka, a repülőket könnyű kezelni, a rádiókból pedig jó zenék szólnak. Nem lepne meg, ha sokan akár órákat keringnének a városban és annak környékén konkrét cél nélkül, pusztán élvezve a tájat.
A GTA 5 ugyanis gyönyörű. Los Santos pazarul fest. Az első, prológusban szereplő, havas táj után óriási váltást jelent a napfényes város, ahol ugyanúgy jelen van a szegénység, mint a gazdag negyed. Ugyan az elsőre kiadott képek kicsit csaltak, azt a grafikát majd csak a következő részben érheti el a Rockstar, de panaszra így sem lehet ok.
Végszó gyanánt
Sokat lehetne még írni a GTA ötödik részéről (és majd a PC-s változat megjelenésekor meg is tesszük ezt), de ehhez 10 oldal is kevés lenne. A Rockstar sorozata is egy olyan franchise, melyet divat gyűlölni (ebbe a társaságba tartozik még a Call of Duty is), de egyszerűen nem lehet nem észrevenni azt a profizmust, ami jellemzi a címet. Hosszan lehetne még sorolni a lehetőségeket: ingatlanvásárlás, a karakterek, fegyverek, járművek egyedire szabása, a programban szereplő Facebook megjelenése, a kutyánk tanítása, sztriptízbárok látogatása... de a lényeg akkor is egy: a GTA 5 a sorozat és az év eddigi legjobbja.
De először egy kis történelem
A DMA Design 1997 októberében jelentette meg a felülnézetes megoldást alkalmazó Grand Theft Auto első részét, melyben már be is mutatkozott a három város: San Andreas, Liberty City és Vice City. A program rögtön milliós rajongótábort gyűjtött, melynek eredményeképpen két évvel később jött az első kiegészítő, a London 1969, majd pár hónappal később a GTA 2.
Ám az igazi bomba 2001 októberében robbant, mikor megjelent a GTA III és ezzel új mérföldkő jelent meg a játékvilágban. A megvalósítás, a teljes szabadság és természetesen az erőszak lehetősége miatt kirobbanó siker lett a program, ugyanakkor megjelentek az első ellenzői csoportok is.
Klikk a képre a nagyobb változathoz |
Hogyan kerültem ide?
Nos, meghaltam. Minden 9 évvel ezelőtt kezdődött. Sima melónak indult. Kisvárosi bank, bemegyünk két haverral, felmarkoljuk a dohányt, aztán irány a kocsi és tűzünk el. Minden jól is ment, ám a szemét zsaruk hamarabb értek ki, mint azt számoltuk. És ekkor elkezdődött a harc. Meglepően sok zsernyák támadt ránk, szinte a földből nőttek ki, de elértük a verdát. Miután a sofőrünket kilőtték, én vettem át a kormányt és el is jutottunk a találkozási pontra... de átvertek. Ott nem egy helikopter várt, hanem egy mesterlövész, aki engem és haveromat is leszedett. Eltemettek. Megsirattak. A bankrabló Michael meghalt... a tanúvédelem alatt álló Michael pedig megszületett.
Nagy vonalakban ez a GTA 5 prológusa, melyben a játék megtanítja számunkra a kezelést, a karakterek közötti váltást, a fedezékrendszer használatát, a harcrendszert - szóval szinte mindent. A temetés után pedig megismerhetjük az "új" Michaelt, aki épp egy pszichiáternek panaszkodik a fiához fűződő rossz viszonyáról, unalmas életéről.
Klikk a képre a nagyobb változathoz |
A GTA 5 sztorijának igazából három főszereplője van, ám a központi karakter Michael lesz. Egyébként ő a legszimpatikusabb és az emberek többségéhez legközelebb álló alak is a trióból, hiszen a sok pénze ellenére hétköznapi gondokkal küzd (megromlott viszony a nejével és a gyerekeivel, unalmas hétköznapok stb). A másik két karakter, az autótolvajként bemutatkozó Franklin egy fiatal a gettóból, aki keresi a helyét és Michaelre mint mentorára tekint; és Trevor, aki a GTA univerzum eddigi legőrültebb és legellentmondásosabb karaktere, ami azért nem kis szó.
Klikk a képre a nagyobb változathoz |
Vannak küldetések, melyekben egyedül dolgozunk, ám az igazi hangulatot a trió közös munkái adják. Ilyenkor számos lehetőséget kapunk egy-egy küldetés letudására, hiszen folyamatosan váltogathatunk a karakterek között és dolgozhatjuk ki rablási stratégiánkat. De ez nem kötelező, hiszen a társainkat az MI remekül irányítja, szóval ez csak egy lehetőség. Képességek és minden más
A három karakter nem csak külsőben különbözik egymástól, de eltérő képességekkel is bírnak. Franklin például vezetés közben le tudja lassítani az időt, így szlalomozva a forgalomban, Michael a fegyverekhez ért profi módon, így ő lövöldözés közben tudja megtenni ezt a lassítást, míg Trevor pedig ex-pilótaként a légi járművek vezetésében jeleskedik és ha bedühödik, akkor jóval nagyobb sérülést tud okozni ellenfeleinek és sebezhetetlenné válik.
A sztori során rengeteg küldetést kapunk természetesen, melyek mindegyike egyedinek tűnik. A szimpla autós üldözésektől és lövöldözésektől kezdve a James Bond stílusú kémkedésen át pár egészen szürreális misszióig szinte mindennel találkozhatunk majd. Ám az igazán jó pillanatait a programnak a bankrablások okozzák. Hangulatosak, tervezést igényelnek és többféle módon is letudhatjuk őket.
Klikk a képre a nagyobb változathoz |
Azonban ezek a ténykedések nem csak ezt szolgálják. Minden egyes szórakozási mód valamilyen szinten fejleszti karakterünket is. Például a sok tenisz után javul az állóképességünk; ha kondizunk, akkor megerősödünk és így tovább. Szóval érdemes ezekre is időt szánni, mert nem haszontalan dolgok.
A különböző járművek kezelése is fejlődött, ami jó pont, főleg a negyedik rész kicsit nehézkes irányítása után. A Rockstar is belátta, hogy ezen a ponton változtatni kell és inkább a harmadik epizód könnyedebb, árkádosabb mechanizmusát fejlesztették tovább és végre közel tökéletes élményt kapunk. Nem a legéletszerűbb - legalábbis nem minden esetben -, de cserébe kevés alkalommal fogunk fejre állni.
Klikk a képre a nagyobb változathoz |
A GTA 5 ugyanis gyönyörű. Los Santos pazarul fest. Az első, prológusban szereplő, havas táj után óriási váltást jelent a napfényes város, ahol ugyanúgy jelen van a szegénység, mint a gazdag negyed. Ugyan az elsőre kiadott képek kicsit csaltak, azt a grafikát majd csak a következő részben érheti el a Rockstar, de panaszra így sem lehet ok.
Végszó gyanánt
Sokat lehetne még írni a GTA ötödik részéről (és majd a PC-s változat megjelenésekor meg is tesszük ezt), de ehhez 10 oldal is kevés lenne. A Rockstar sorozata is egy olyan franchise, melyet divat gyűlölni (ebbe a társaságba tartozik még a Call of Duty is), de egyszerűen nem lehet nem észrevenni azt a profizmust, ami jellemzi a címet. Hosszan lehetne még sorolni a lehetőségeket: ingatlanvásárlás, a karakterek, fegyverek, járművek egyedire szabása, a programban szereplő Facebook megjelenése, a kutyánk tanítása, sztriptízbárok látogatása... de a lényeg akkor is egy: a GTA 5 a sorozat és az év eddigi legjobbja.