Berta Sándor

Robotautók - összefog a Continental, a Google és az IBM

A világ második legnagyobb autóipari beszállítója hamarosan együttműködési megállapodást köt a két amerikai technológiai cég vezetőivel. A kooperáció célja, hogy közösen új megoldásokat hozzanak létre az automatizált vezetés területén.

A Continental, a Google és az IBM a jövőben közös befektetéseket hajtana végre. A szerződés megkötésére a szeptemberi IAA autókiállítás előtt kerülhet sor. A cégnél jelenleg több mint 1300 kutató és fejlesztő dolgozik az autózás jövőjén. A tervek szerint 2025-től megvalósulhat a robotvezetés; a felhasználók újságot olvashatnak majd, e-maileket írhatnak és törölhetnek, vagy akár el is szundíthatnak. "Mindez 10-15 éven belül számos úton valóság lesz" - nyilatkozta Matthias Wissmann, a Német Autóipari Szövetség (VDA) elnöke.

A Google azt az álláspontot képviseli, hogy legkésőbb 2017-től Kaliforniában az első magánszemélyek megvásárolhatják majd a robotautóikat. Sergey Brin, a vállalat társalapítója ugyanakkor hozzátette, hogy ők nem akarnak saját robotautót gyártani, csak együttműködnének a különböző gyártókkal. A tervezett kooperációban a Google és a Continental készíthetnék el az autók közötti kommunikációt biztosító berendezéseket, míg az IBM a központi szervert. Ez utóbbi gyűjtené össze és dolgozná fel a beérkező adatokat, majd továbbítaná a gépkocsiknak a különböző információkat. A vezetőket akár már a dugóban lévő autók megpillantása előtt, például a torlódás előtti utolsó autópálya-kijáratnál figyelmeztetheti a rendszer az útvonal módosítására és ehhez felhasználhatja akár a radarok vagy a kamerák felvételeit, illetve adatait.


A jövő járműveinek jóval megbízhatóbbaknak kell lenniük a jelenlegi modelleknél. Nagyobb biztonság, kényelem, kevesebb dugó, kisebb fogyasztás, erősebb klímavédelem - ezeket várják a szakemberek az autóipar következő forradalmától.

A Continental korábban együttműködést kezdeményezett a Ciscóval. A projekt célja, hogy lehetővé tegyék a különböző vezeték nélküli hálózatok (LTE, 3G) közötti átváltásokat. A Cisco már el is készítette az első olyan autó prototípusát, amit a kísérleti rendszerekkel szereltek fel. "Hisszük, hogy az internet nem csupán az autóba fog csatlakozni, hanem az autó része lesz a világhálónak" - jelentette ki ezzel kapcsolatban Elmar Degenhart, a vállalat vezérigazgatója. Az elsődleges feladat a vezetés részleges automatizálása. Ekkor az autós figyelme még teljes mértékben a jármű irányítására irányul. A teljesen automatizált vezetéshez mindenképpen szükség lenne a jelenlegi közúti közlekedési törvény módosítására.

A Continentalt sokan sokan csak gumigyártóként ismerik, holott a vállalat a világ második legnagyobb autóipari beszállítója és gyakorlatilag majdnem minden olyan rendszerrel foglalkozik, amelyek a gépkocsik belsejében megtalálhatók. A Continental megszerezte azokat a licenceket, amelyek lehetővé teszik, hogy robotautóit Nevada autópályáin és útjain tesztelje. Januárban Elmar Degenhart azt mondta: "2016-ban lehetőség lesz arra, hogy megkezdődjön a korlátozott sebességű, maximálisan 30 km/órás automata vezetés olyan útvonalakon, melyeken a bonyolultság csekély, azaz az autópályákon." Ekkortól kezdve a sorozatgyártású autókat is felszerelhetik ezekkel a rendszerekkel.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Kahlest #44
    Mondjuk 20 év múlva...

    Senkinek sem kell saját autót venni.
    Mielőtt elindulsz bepötyögöd a telefonba hova akarsz menni.
    A sofőr nélküli taxik csak úgy hemzsegnek az úton.
    NINCS BKV
    Mire kiérsz az 5 percre lévő főúthoz, de akár a házasd elött is megáll egy robot taxi amiben vagy ül vki vagy nem és tudja hova akarsz menni, út közben kevés kitérővel megtervezi kit tud magával vinni mert ő is útba esik vagy oda megy ahova te, vagy te szállsz ki előbb és ő viszi tovább a többieket.
    Amikor vki kiszáll mert elérte a célját ott akár beszállhat egy új utas is :)
    És mindenki kényelmes kis 2-4 személyes kis elektromos robot autókban ül, nincs barom száguldozó, nincs dugó mert előre kiszámol mindent a rendszer. Haladsz kényelemben anélkül hogy attól kéne tartanod egy barom mercis furakszik 140-el a soroksárin...
    Sok helyre lehetne telepíteni pici parkolókat ahol mindig állna pár ilyen verda és töltené magát, ha lemerülés közelében van magától beáll a full töltött meg megy tovább a dolgára...jó is lenne ez.
  • M2 #43
    Aztán amikkel még nem számoltál:

    - egy mai személyautó ideje alig van kihasználva, nagyrészt áll valahol (pénzbe került, foglalja a helyet), robotautó egyfolytában ki van használva, megy egyik szállítási feladattól a másikig,
    - a ma parkolásra használt sávok, utak és területek is használhatók lesznek.
  • M2 #42
    "Ez mondjuk igaz. Viszont nem lenne a számára buszsáv, állhatna a dugóban."

    Milyen dugóban? Nincs dugó! Harminccal folyamatosan haladó forgalmi sávok vannak, abba kommunikálja be magát a robotautó, centi pontossággal. Ezt SEM fogja soha emberi közlekedés megcsinálni!


    "Ezt egy közepesen szar GPS is meg tudja csinálni már ma is."

    Persze, mert te a BKV buszra felszállsz GPS-szel, odaadod a sofőrnek és pont oda visz a célhoz. Meg a másik 50 embert is... :-)
  • M2 #41
    Persze, mert nagyon rosszul számolsz, pár segítség:
    - sofőr NEM kell a robotautókba,
    - tömegük és méretük minimális, kisebbek mint egy smart,
    - 1 ember BKV-val célba juttatásához kb. 3 jármű kell, robotautóból 1,
    - BKV átlagsebesség 20km/h, robotautó ha csak 30 km/h sebességgel poroszkál, máris sokkal gyorsabb,
    - egy elindulás van és egy fékezés a célnál (kereszteződéseknél sem állnak meg ugye).
  • bdzsana #40
    *programozol
  • bdzsana #39
    Szerintem neked fogalmad sincs a kor, de még a 10 évvel ezelőtti AI állásáról sem. Az látszik, hogy programozáshoz értesz valamelyest, de csupán attól, hogy programozó és egyetemen volt ilyen órád ne hidd azt hogy átlátod ezt a területet.
    Neked a fő érved hogy az ember az ember, a gép az gép. Nekem az az érvem, hogy az ember is gép, egy olyan gép ami most magasabb szinten van vezetésben az általunk alkotott gépeknél, de míg mi nem az utóbbi fejlődik folyamatosan napról napra.

    "érved az nincs". Neked kellene érveket felsorolni ellene, ugyanis eddig még az automatizálás áll nyerésre a társadalmunkban, az emberi erőforrás ellen.

    "Mindez működik, amíg egyedül vagy a lezárt pályán. De ahogy megjelenik a többi közlekedő társ, úgy kezd k.rva bonyolult lenni a dolog. Meg lehetne még 1001 olyan dolgot sorolni ami bele tud köpni a bádogsofőr levesébe, pl időjárás vs útburkolati jelek (de eleve csak Magyarországi útburkolati jelek), GPS leszakadás (alagút), stb-stb."

    Konkrétan, ez is az egyik bizonyítéka, hogy fogalmad sincs hol áll ma a technológia. Másfelől, pedig ki mondta, hogy az utakat nem lehet hozzájuk igazítani? Először egy két utat építenek ki nekik, amire már nem kell a sok tábla meg egyéb, helyette hozzájuk optimalizált nav pontok mondjuk, vagy bár milyen hasznosabb információ, aztán ha ez bevált majd elkezdik átépíteni a jelenlegi utakat is neki. És kész is a zárt rendszer

  • duke #38
    ""Az auto gombnyomasra magatol oda parkol a haz ele. Beszallsz, majd szoban, irasban megadod a celt...."
    Ezt úgy hívják hogy taxi, vagy sofőrös autó. Mindennapi használatra ma se tudja megfizetni a felső 10% se, szóval beleérhet a bilibe a kezed, de ez csak a filmeken a jövő."


    Latom nem erted a dolgot. Nem kell sofor, mert az auto sajat magat vezeti, egyik helyrol a masikra, emberi beavatkozas nelkul. A google kiserleti autoja mar tobb szaz ezer kilometert tett meg, forgalomba baleset nelkul. Mar most is gond nelkul odaparkolna a bejarati ajto ele. 10 ev mulva amikorra ezek sorozatgyartasra kerulnek, ez egyaltalan nem lesz problema.
    Raadasul amikor mar csak robotjarmuvek lesznek az utakon amik erzekelik egymast, es amiket meg egy kozponti szamitogep is segit, ami ellenorzi, es at latja az egesz varos forgalmat, meg konnyebb lesz a navigalas, mint most amikor meg az emberek altal kiszamithatatlanul vezetett jarmuvek ezreivel kell kuzdeni.

    "- 50x bérköltség (mert ugye felelősség miatt kell a taxiba egy majom, aki börtönbe megy ha gebasz van)"

    A feleloseg es a jogi resz megoldasara van meg boven ido, ez nem fogja megakadalyozni, az onvezeto jarmuvek elterjedeset. A repulogep gyartok sem ultetnek minden repulogepukre egy mernokot, csak azert, hogy baleset eseten, legyen aki valalni tudja a feleloseget. A liftek, mozgolepcsok is elmennek kezeloszemelyzet nelkul. Es amugy is, a balesetek szama olyan mertekben fog csokkeni a jelenlegi allapotokhoz kepest (ezred, tizezred reszre), ami barmifele ellenervet vastagon felul fog irni. Az autobalesetek ritkabbak lesznek, mint most a repulogep balesetek.
  • Komolytalan #37
    "Már nagyon régen vannak olyan megoldások, amik tudnak olyan döntéseket hozni, amikre eredetileg nem készítik fel őket. Pl.: Tanuló algoritmusok."
    Na igen, mert ma már mindenre ami nem brute force meg van benne random, azt mondják hogy AI algoritmus. Itt tartunk 2013-ban. Valójában a következő 1000 évben se fogunk valódi mesterséges intelligenciát alkotni, ha ilyen tempóban haladunk, ahogy az elmúlt 60 évben haladtunk.
    Az általad említett tanuló algoritmusok a nevükből fakadóan szimpla mintaillesztést végeznek, és amelyik hasonlít a helyzetre (ugye a hasonlóság definíciója az hard-code, vagyis drót), azt választja. Ettől még az evolúciós algoritmusok is komolyabbnak tűnnek, de azok is csak addig míg az eredményt csodálod. Amint írtál egyet és látod benne a for ciklust meg a randomot, onnan kezdve tudod, hogy abban sincs semmiféle intelligencia. Attól, hogy egy AI két független ismertből egy következtetést vonjon le kb fényévekre vagyunk. Amíg meg ezt nem tudja, addig ez csak egy szimpla programoptimalizáció, nem AI.

    "Egyébként a vezetés egy elég jól körülhatárolható rendszer amire elég céleszközt is fejleszteni nem kell mindent tudnia az AI-nak."
    Mindez működik, amíg egyedül vagy a lezárt pályán. De ahogy megjelenik a többi közlekedő társ, úgy kezd k.rva bonyolult lenni a dolog. Meg lehetne még 1001 olyan dolgot sorolni ami bele tud köpni a bádogsofőr levesébe, pl időjárás vs útburkolati jelek (de eleve csak Magyarországi útburkolati jelek), GPS leszakadás (alagút), stb-stb.


    "Zárt rendszerekben már a robotok sokkal hatékonyabbak mint az emberek."
    Ez igaz - hegeszteni tudnak. Amit meg elkúrnak azt majd kivágják ócskavasba. Az utakon sajna a hibát durvábban büntetik.

    "Előbb utóbb ez is sokkal hatékonyabb lesz."
    Ugye definíció szerint, mert érved, az nincs.
  • Komolytalan #36
    "Nem kötött pályán mozogna, nem kell átszállás."
    Ez mondjuk igaz. Viszont nem lenne a számára buszsáv, állhatna a dugóban.
    "Figyeli a forgalmat, optimalizál, és a legrövidebb úton a célhoz vezet."
    Ezt egy közepesen szar GPS is meg tudja csinálni már ma is.

    "Én úgy tudom elképzelni a nagyon távoli jövőben, hogy "Kézi irányítás" majd szépen átveszema kormányt és elvagyok vele."
    Ja, és kapnál 30 millióért egy kompaktot, csomagtartó nélkül, +0.5-1 liter fogyasztással. Ez ám az üzleti modell.
  • bdzsana #35
    Már nagyon régen vannak olyan megoldások, amik tudnak olyan döntéseket hozni, amikre eredetileg nem készítik fel őket. Pl.: Tanuló algoritmusok.
    Egyébként a vezetés egy elég jól körülhatárolható rendszer amire elég céleszközt is fejleszteni nem kell mindent tudnia az AI-nak.
    Zárt rendszerekben már a robotok sokkal hatékonyabbak mint az emberek.
    Sorolhatnék példákat, ahol a jelenleg használt robotok nem olyan jók mint az emberek az általuk elvégzett munkában de sajnos nem tudok.
    Előbb utóbb ez is sokkal hatékonyabb lesz. Míg az ember átlagosan 60 évet él, ami alatt megszületik, tanul, és meghal, addig a technológia halhatatlan és folyamatosan fejlődik. A tendencia egyértelmű.