Berta Sándor
2011-ben jön a Google TV
A berlini Nemzetközi Híradástechnikai Kiállítás (IFA) egyik leginkább várt és legérdekesebb beszédét mondta el Eric Schmidt, a Google első embere. Kiderült: lesz Google-TV, de csak jövőre és a konszern még több adatot szeretne összegyűjteni.
Schmidt a beszédében kijelentette: társasága mindenképpen el akarja indítani a lakószobák meghódítását, mivel a számítógép és a mobiltelefon után el akarják foglalni azt az utolsó bástyát is, amelynek nagy reklámértéke van. Az új TV-szolgáltatás az Egyesült Államokban már ősszel elérhető lesz, a világ többi részén azonban csak várhatóan 2011-ben indul el, de ehhez még meg kell állapodniuk a világ nagy televíziós társaságaival.
A Google bármely televízióadónál pontosabban mérni tudja, hogy ki mire keresett rá, milyen információt talált meg, illetve nézett meg, s ebből képes levezetni, hogy melyik felhasználónak milyen típusú hirdetések tetszenek. Így kizárhatók a folyamatból a drága reklámügynökségek és a vállalat maga döntheti el, hogy mely célcsoportnak reklámoz valamit és melyiknek nem.
A Google-TV egy olyan szoftver, amely egy set-top-box bevonásával teszi elérhetővé a különböző szórakoztató tartalmakat. A cél, hogy a nézők a fotelből választhassák ki az őket leginkább érdeklő televíziós műsorokat, YouTube-videókat, filmeket, valamint a Hulu, a Netflix vagy éppen a Vimeo kínálatában található műsorokat. Emellett biztosítja, hogy a televízió képernyőjén videotelefon beszélgetéseket is kezdeményezhessenek és fogadhassanak.
Britney Bohnet, a Google-TV termékmenedzsere hozzátette, hogy hamarosan senki nem akar majd olyan televíziót vásárolni, amelyben nem lesz böngésző. Az Egyesült Államokban a szolgáltatás beindításával egy időben az első Androidot futtató három netképes televíziótípus már kapható lesz, ezek közül kettőt a Sony gyárt. A WLAN-modulokkal és egy HDMI-porttal ellátott készülékekhez távirányítóként használható lesz akár egy iPhone vagy egy Androidot futtató mobil is, s a YouTube-videók, illetve más tartalmak közötti váltások zökkenőmentesen valósulnak majd meg.
A nézők bármikor kereshetnek az online anyagokban és a televíziós programokban. A Google TV-hez később elérhető lesz egy Blu-ray lejátszó is. A lényeg, hogy a cég a televízió és az internet összeolvadásakor egy olyan platform akar lenni, amely nem maga készít filmeket, fotókat és más tartalmakat, hanem csupán hozzáférhetővé teszi ezeket egy egységes felületen keresztül. "Van egy határ, amelyet nem fogunk átlépni és ezenkívül azt akarjuk, hogy a tartalomszolgáltatók pénzt keressenek" - szögezte le Eric Schmidt.
A vezető elmondta továbbá, hogy a vállalat igyekszik minden olyan ország törvényeit tiszteletben tartani, amelyben elérhetők a szolgáltatásai. Ezzel a Street View németországi vitáira célzott. "Érthető, hogy vannak viták a magánéletről. Az internet mindent megváltoztat, ez egy új helyzet. Olyan információkról van szó, amelyek fontosak az emberek számára. Az élet azonban továbbra is változni fog az internetes technológiáknak köszönhetően és ez a folyamat mindenképpen folytatódik" - jegyezte meg a cégvezető.
Schmidt számos vízióját elmesélte. Az egyik szerint a jövőben az online keresések során a rendszer olyan tartalmak megtekintésére is javaslatokat fog tenni, amelyekről még nem is tudunk, de érdekel bennünket. Az ő szemében ez lesz az internetes keresés területén a következő nagy lépés. Ehhez azonban mindenképpen szükség van arra, hogy a számítógépek sokat tudjanak egy adott felhasználóról.
A másik érdekes ötlet a beszédvezérlés alkalmazása. Ősztől az angol nyelvű internetezőknek már lehetőségük lesz arra, hogy internetes kereséseiket egyszerűen elmondják az okostelefonjuknak. A szolgáltatásra szükség van, hiszen a keresések egynegyede már az Androidot futtató készülékeken keresztül történik. Ezenkívül a vállalat kifejleszt egy fordítóprogramot is, amelynek a segítségével egy angolul beszélő ügyfél kitűnően megértetheti majd magát egy más nyelvű eladóval.
Schmidt a beszédében kijelentette: társasága mindenképpen el akarja indítani a lakószobák meghódítását, mivel a számítógép és a mobiltelefon után el akarják foglalni azt az utolsó bástyát is, amelynek nagy reklámértéke van. Az új TV-szolgáltatás az Egyesült Államokban már ősszel elérhető lesz, a világ többi részén azonban csak várhatóan 2011-ben indul el, de ehhez még meg kell állapodniuk a világ nagy televíziós társaságaival.
A Google bármely televízióadónál pontosabban mérni tudja, hogy ki mire keresett rá, milyen információt talált meg, illetve nézett meg, s ebből képes levezetni, hogy melyik felhasználónak milyen típusú hirdetések tetszenek. Így kizárhatók a folyamatból a drága reklámügynökségek és a vállalat maga döntheti el, hogy mely célcsoportnak reklámoz valamit és melyiknek nem.
A Google-TV egy olyan szoftver, amely egy set-top-box bevonásával teszi elérhetővé a különböző szórakoztató tartalmakat. A cél, hogy a nézők a fotelből választhassák ki az őket leginkább érdeklő televíziós műsorokat, YouTube-videókat, filmeket, valamint a Hulu, a Netflix vagy éppen a Vimeo kínálatában található műsorokat. Emellett biztosítja, hogy a televízió képernyőjén videotelefon beszélgetéseket is kezdeményezhessenek és fogadhassanak.
Britney Bohnet, a Google-TV termékmenedzsere hozzátette, hogy hamarosan senki nem akar majd olyan televíziót vásárolni, amelyben nem lesz böngésző. Az Egyesült Államokban a szolgáltatás beindításával egy időben az első Androidot futtató három netképes televíziótípus már kapható lesz, ezek közül kettőt a Sony gyárt. A WLAN-modulokkal és egy HDMI-porttal ellátott készülékekhez távirányítóként használható lesz akár egy iPhone vagy egy Androidot futtató mobil is, s a YouTube-videók, illetve más tartalmak közötti váltások zökkenőmentesen valósulnak majd meg.
A nézők bármikor kereshetnek az online anyagokban és a televíziós programokban. A Google TV-hez később elérhető lesz egy Blu-ray lejátszó is. A lényeg, hogy a cég a televízió és az internet összeolvadásakor egy olyan platform akar lenni, amely nem maga készít filmeket, fotókat és más tartalmakat, hanem csupán hozzáférhetővé teszi ezeket egy egységes felületen keresztül. "Van egy határ, amelyet nem fogunk átlépni és ezenkívül azt akarjuk, hogy a tartalomszolgáltatók pénzt keressenek" - szögezte le Eric Schmidt.
A vezető elmondta továbbá, hogy a vállalat igyekszik minden olyan ország törvényeit tiszteletben tartani, amelyben elérhetők a szolgáltatásai. Ezzel a Street View németországi vitáira célzott. "Érthető, hogy vannak viták a magánéletről. Az internet mindent megváltoztat, ez egy új helyzet. Olyan információkról van szó, amelyek fontosak az emberek számára. Az élet azonban továbbra is változni fog az internetes technológiáknak köszönhetően és ez a folyamat mindenképpen folytatódik" - jegyezte meg a cégvezető.
Schmidt számos vízióját elmesélte. Az egyik szerint a jövőben az online keresések során a rendszer olyan tartalmak megtekintésére is javaslatokat fog tenni, amelyekről még nem is tudunk, de érdekel bennünket. Az ő szemében ez lesz az internetes keresés területén a következő nagy lépés. Ehhez azonban mindenképpen szükség van arra, hogy a számítógépek sokat tudjanak egy adott felhasználóról.
A másik érdekes ötlet a beszédvezérlés alkalmazása. Ősztől az angol nyelvű internetezőknek már lehetőségük lesz arra, hogy internetes kereséseiket egyszerűen elmondják az okostelefonjuknak. A szolgáltatásra szükség van, hiszen a keresések egynegyede már az Androidot futtató készülékeken keresztül történik. Ezenkívül a vállalat kifejleszt egy fordítóprogramot is, amelynek a segítségével egy angolul beszélő ügyfél kitűnően megértetheti majd magát egy más nyelvű eladóval.