Berta Sándor
Vakon megbíznak a felhasználók a Google-ban
Az internetezők szerint önmagában az is azt jelenti, hogy egy oldal biztonságos, ha a Google egy keresés után a találatok között az első helyen jelenít meg egy címet. Ez komoly problémává válhat.
A Northwestern University kutatói kiderítették, hogy az internetezők a legjobban a népszerő kereső hivatkozási rangsorában bíznak. A Hargittai Eszter, Lindsay Fullerton, Ericka Menchen-Trevino és Kristin Yates Thomas által végzett kutatás rámutatott, hogy a fiatal felhasználók vakon megbíznak a keresési eredményekben és nem kérdőjelezik meg, hogy miért az egyik vagy a másik került a találatok közül az első helyre. A szakemberek az International Journal of Communication folyóiratban publikálták a tapasztalataikat összefoglaló tanulmányt.
Hargittai Eszter kutatásvezető szerint sok hallgató úgy gondolja, hogy azáltal válnak az oldalak megbízhatóvá, hogy a Google a keresésekkor a találatok között az első helyen jeleníti meg a címüket. Ez komoly problémává válhat, mivel a keresők az eredményeiket különböző szempontok alapján rangsorolják. S hogy mi lehetne a megoldás? Hargittai szerint az iskolák feladata lenne, hogy a hallgatókban tudatosítsák, kifejlesszék a portálok megítélésének képességét. Attól ugyanis, hogy valaki a webbel együtt nő fel, még önmagában nem lesz intelligensebb felhasználó. A fiataloknak meg kellene tanulniuk, hogy miként mérhetik le egy oldal hitelességét.
A szakember és kollégái azzal a feladattal bízták meg a hallgatókat, hogy különböző információkat keressenek az interneten. A tesztben résztvevők a leggyakrabban a Google, illetve a Bing, a Wikipedia, az AOL és a Facebook segítségét választották. A diákok szinte az összes esetben az első találatra kattintottak és a rangsorpozíciónál sokkal kevésbé tartották fontos a kinézettel vagy a tartalommal kapcsolatos információkat.
"A statisztikák azt mutatják, hogy a felhasználók legfeljebb az első kettő, esetleg a harmadik találati oldalt nézik meg. Ha nem találják meg a számukra szimpatikus találatot, akkor inkább módosítják a keresési kulcsszót. Éppen emiatt fontossá válik, hogy melyik linket hányan ajánlják és mekkora a szociális elismertsége" - közölte Christoph Wendl, az Iphos IT Solutions cég ügyvezetője.
Stefan Keuchel, a Google szóvivője kiemelte: a keresőoptimalizálás napjainkra egész üzletággá fejlődött. Amennyiben valakinek megígérik, hogy egy honlap két héten belül a találatok között az első helyen szerepel majd, akkor a háttérben gyakran tisztességtelen módszereket (linkfarm-technikákat, vagy az úgynevezett Cloaking-eljárást) vetnek be. E módszerek használatát a Google szabályzata tiltja, és igyekszik is ellenük fellépni. A társaságnak ugyanis saját érdeke, hogy a keresőindexét tisztán tartsa. Keuchel hozzátette, hogy egyrészt szoftverekkel, másrészt munkatársak bevonásával igyekeznek ezeket a csapdákat felderíteni. Amennyiben kiderül, hogy valamelyik oldal ilyen módszerekhez folyamodott, úgy a legrosszabb esetben akár a keresőindexből is kikerülhet.
A Northwestern University kutatói kiderítették, hogy az internetezők a legjobban a népszerő kereső hivatkozási rangsorában bíznak. A Hargittai Eszter, Lindsay Fullerton, Ericka Menchen-Trevino és Kristin Yates Thomas által végzett kutatás rámutatott, hogy a fiatal felhasználók vakon megbíznak a keresési eredményekben és nem kérdőjelezik meg, hogy miért az egyik vagy a másik került a találatok közül az első helyre. A szakemberek az International Journal of Communication folyóiratban publikálták a tapasztalataikat összefoglaló tanulmányt.
Hargittai Eszter kutatásvezető szerint sok hallgató úgy gondolja, hogy azáltal válnak az oldalak megbízhatóvá, hogy a Google a keresésekkor a találatok között az első helyen jeleníti meg a címüket. Ez komoly problémává válhat, mivel a keresők az eredményeiket különböző szempontok alapján rangsorolják. S hogy mi lehetne a megoldás? Hargittai szerint az iskolák feladata lenne, hogy a hallgatókban tudatosítsák, kifejlesszék a portálok megítélésének képességét. Attól ugyanis, hogy valaki a webbel együtt nő fel, még önmagában nem lesz intelligensebb felhasználó. A fiataloknak meg kellene tanulniuk, hogy miként mérhetik le egy oldal hitelességét.
A szakember és kollégái azzal a feladattal bízták meg a hallgatókat, hogy különböző információkat keressenek az interneten. A tesztben résztvevők a leggyakrabban a Google, illetve a Bing, a Wikipedia, az AOL és a Facebook segítségét választották. A diákok szinte az összes esetben az első találatra kattintottak és a rangsorpozíciónál sokkal kevésbé tartották fontos a kinézettel vagy a tartalommal kapcsolatos információkat.
"A statisztikák azt mutatják, hogy a felhasználók legfeljebb az első kettő, esetleg a harmadik találati oldalt nézik meg. Ha nem találják meg a számukra szimpatikus találatot, akkor inkább módosítják a keresési kulcsszót. Éppen emiatt fontossá válik, hogy melyik linket hányan ajánlják és mekkora a szociális elismertsége" - közölte Christoph Wendl, az Iphos IT Solutions cég ügyvezetője.
Stefan Keuchel, a Google szóvivője kiemelte: a keresőoptimalizálás napjainkra egész üzletággá fejlődött. Amennyiben valakinek megígérik, hogy egy honlap két héten belül a találatok között az első helyen szerepel majd, akkor a háttérben gyakran tisztességtelen módszereket (linkfarm-technikákat, vagy az úgynevezett Cloaking-eljárást) vetnek be. E módszerek használatát a Google szabályzata tiltja, és igyekszik is ellenük fellépni. A társaságnak ugyanis saját érdeke, hogy a keresőindexét tisztán tartsa. Keuchel hozzátette, hogy egyrészt szoftverekkel, másrészt munkatársak bevonásával igyekeznek ezeket a csapdákat felderíteni. Amennyiben kiderül, hogy valamelyik oldal ilyen módszerekhez folyamodott, úgy a legrosszabb esetben akár a keresőindexből is kikerülhet.