Berta Sándor
Nyílt levélben számolt le a flash technikával Steve Jobs
Minden eddiginél keményebb módon foglalt állást az Apple kontra Adobe, és a Flash kontra iPhone, valamint iPad ügyben Steve Jobs. Szerinte a Flash alapvetően nem való a hordozható eszközökre.
A vezető már a nyílt levél elején visszautasította az Adobe azon vádjait, miszerint az iPhone és az iPad azért nem támogatják a flashvideók lejátszását, mert cége így akarja megvédeni az App Store üzletet. Az ok közlése szerint más: az Apple technikai okok, illetve hiányosságok miatt nem engedte be készülékeire a Flash-technológiát. Jobs kiemelte, hogy a Flash egy teljesen zárt rendszer, ami felett kizárólag az Adobe fejlesztőinek van ellenőrzési lehetőségük, így ők szabhatják meg a fejlődés irányát is és azt, hogy mennyit kérnek a termékükért. Önmagában az a tény, hogy az Adobe termékei széles körben elérhetők, még nem jelenti azt, hogy nyitottak más fejlesztők előtt.
Az Apple a nyílt szabványokat támogatja, ezért döntött úgy, hogy készülékeire a HTML5, a CSS és a Javascript kerülhet fel, s nem a Flash. E három szabványt független emberek készítik és fejlesztik, emellett bárki használhatja őket. Jobs rámutatott, hogy ezenkívül az Apple maga is kidolgoz új szabványokat, példaként a Webkit böngészőmotort említette, amit ma már a Google, a Nokia és a RIM is alkalmaz. Az Apple vezetője kitért arra is, hogy a cége készülékei gyárilag támogatják a H.264 kodeket és a játékok esetben léteznek a Flash-alapú megoldásokon kívül más programok. Szavai szerint a 200 000 meglévő alkalmazás is azt bizonyítja, hogy a fejlesztőknek nincs szükségük az Adobe technológiájára.
"A Flash miatt omlanak össze leggyakrabban a Macintoshok. Ugyan az Adobe munkatársaival együtt dolgozunk e problémák megoldásán, de ez a gond már évek óta fennáll. Nem akarjuk az iPhone, az iPod és az iPad biztonságát és stabilitását azáltal veszélyeztetni, illetve csökkenteni, hogy a rendszerükbe integráljuk a Flash-technológiát" - írta Jobs. Levele szerinte a Flash a mai napig nem működik megfelelően és hibamentesen a mobil eszközökön. Ezeken a készülékeken muszáj, hogy a videodekódolás hardveresen történjen, hiszen a szoftveres megoldás túl sok energiát fogyasztana. Az iPhone egyetlen feltöltéssel hardveresen támogatott megjelenítéssel tíz órányi videót tud lejátszani, de szoftveres lejátszásnál ez az idő 5 órára csökken le.
"A Flash nem támogatja az érintőképernyők használatát, ezért a flashvideókat vagy -animációkat tartalmazó honlapokat gyakran újra kell írni azért, hogy az érintőképernyőkön is helyesen jelenjenek meg. Jogosan merül fel, hogy akkor miért ne válasszuk egyből a HTML5-öt, a CSS-t és a Javascriptet?" - tette fel a kérdést a vezető. Steve Jobs végül leszögezte: ha egy fejlesztőnek folyamatosan egy harmadik féltől kell engedélyt kérnie, az jelentősen lelassítja a szoftverkészítési folyamatot. Az Apple nem hagyatkozhat mindig harmadik félre és arra, hogy majd az döntse el, hogy mikor továbbíthatják a programjavításokat a fejlesztőiknek.
Még rosszabb a helyzet, ha a harmadik fél platformfüggetlen megoldásokat kínál. Ekkor ugyanis fennáll a veszélye annak, hogy az újítások az egyik platformhoz csak azután jelennek meg, ha a másikra is már elérhetők. A Flash sajnos csak platformokon átnyúló alkalmazások készítését teszi lehetővé és nem a legjobb programok kifejlesztését. Az Adobenak 10 év kellett ahhoz, hogy átálljon a Mac OS X-szel bevezetett Cocoára.
"A Flash a PC-éra technikája. A mobil készülékek világával, amit az alacsony fogyasztás, az érintőképernyős kezelés és a nyílt webes szabványok jellemeznek, a Flash már nem tud lépést tartani. Az, hogy ilyen sok médiavállalat alkalmazkodott termékeinkhez, egyben azt is mutatja, hogy a Flashre a jövőben nincs szükség. Talán az Adobenak inkább a HTML5-ös eszközök fejlesztésére kellene összpontosítania, ahelyett, hogy minket bírál amiatt, hogy a múltat magunk mögött hagytuk" - szögezte le végül az Apple első embere.
A "Gondolatok a Flashről" című írásra az Adobe részvényei több mint 1 százalékos eséssel reagáltak. Kevin Lynch, az Adobe technikai vezetője a nyílt levélre rövid blogbejegyzésben reagált. Közlése szerint amennyiben az Apple együttműködne velük - amint azt más cégek is teszik - a Flash Player minden esetleges hibája ellenére is kiválóan futhatna az iPhone, az iPod és az iPad készülékeken. Az Adobe az ellenállás miatt adta fel terveit és inkább más platformokra, illetve vállalatokra (Google, RIM, Palm, Microsoft, Nokia stb.) koncentrál. Lynch bejelentette, hogy májusban a Google fejlesztői konferenciáján mutatják be a Flash Player 10.1 Android-kompatibilis előzetes verzióját. A végleges változat várhatóan júniusban jelenik meg.
Az Adobe szerint az Apple az App Store - alkalmazások beszerzésére létrehozott - központi webáruház uralmát akarja megvédeni. (Erről itt lehet bővebben olvasni.) Jobs az iPad bemutatóján sem játszott le a készüléken Flash-videókat. Februárban kiderült, a közjáték nem véletlenül történt, a Flash hibái vezettek oda, hogy az Apple száműzte termékeiről az Adobe technológiáját és szoftverét. A cég azonban gyorsan megoldást talált a problémára és a HTML5 legjelentősebb támogatója lehet.
A vezető már a nyílt levél elején visszautasította az Adobe azon vádjait, miszerint az iPhone és az iPad azért nem támogatják a flashvideók lejátszását, mert cége így akarja megvédeni az App Store üzletet. Az ok közlése szerint más: az Apple technikai okok, illetve hiányosságok miatt nem engedte be készülékeire a Flash-technológiát. Jobs kiemelte, hogy a Flash egy teljesen zárt rendszer, ami felett kizárólag az Adobe fejlesztőinek van ellenőrzési lehetőségük, így ők szabhatják meg a fejlődés irányát is és azt, hogy mennyit kérnek a termékükért. Önmagában az a tény, hogy az Adobe termékei széles körben elérhetők, még nem jelenti azt, hogy nyitottak más fejlesztők előtt.
Az Apple a nyílt szabványokat támogatja, ezért döntött úgy, hogy készülékeire a HTML5, a CSS és a Javascript kerülhet fel, s nem a Flash. E három szabványt független emberek készítik és fejlesztik, emellett bárki használhatja őket. Jobs rámutatott, hogy ezenkívül az Apple maga is kidolgoz új szabványokat, példaként a Webkit böngészőmotort említette, amit ma már a Google, a Nokia és a RIM is alkalmaz. Az Apple vezetője kitért arra is, hogy a cége készülékei gyárilag támogatják a H.264 kodeket és a játékok esetben léteznek a Flash-alapú megoldásokon kívül más programok. Szavai szerint a 200 000 meglévő alkalmazás is azt bizonyítja, hogy a fejlesztőknek nincs szükségük az Adobe technológiájára.
"A Flash miatt omlanak össze leggyakrabban a Macintoshok. Ugyan az Adobe munkatársaival együtt dolgozunk e problémák megoldásán, de ez a gond már évek óta fennáll. Nem akarjuk az iPhone, az iPod és az iPad biztonságát és stabilitását azáltal veszélyeztetni, illetve csökkenteni, hogy a rendszerükbe integráljuk a Flash-technológiát" - írta Jobs. Levele szerinte a Flash a mai napig nem működik megfelelően és hibamentesen a mobil eszközökön. Ezeken a készülékeken muszáj, hogy a videodekódolás hardveresen történjen, hiszen a szoftveres megoldás túl sok energiát fogyasztana. Az iPhone egyetlen feltöltéssel hardveresen támogatott megjelenítéssel tíz órányi videót tud lejátszani, de szoftveres lejátszásnál ez az idő 5 órára csökken le.
"A Flash nem támogatja az érintőképernyők használatát, ezért a flashvideókat vagy -animációkat tartalmazó honlapokat gyakran újra kell írni azért, hogy az érintőképernyőkön is helyesen jelenjenek meg. Jogosan merül fel, hogy akkor miért ne válasszuk egyből a HTML5-öt, a CSS-t és a Javascriptet?" - tette fel a kérdést a vezető. Steve Jobs végül leszögezte: ha egy fejlesztőnek folyamatosan egy harmadik féltől kell engedélyt kérnie, az jelentősen lelassítja a szoftverkészítési folyamatot. Az Apple nem hagyatkozhat mindig harmadik félre és arra, hogy majd az döntse el, hogy mikor továbbíthatják a programjavításokat a fejlesztőiknek.
Még rosszabb a helyzet, ha a harmadik fél platformfüggetlen megoldásokat kínál. Ekkor ugyanis fennáll a veszélye annak, hogy az újítások az egyik platformhoz csak azután jelennek meg, ha a másikra is már elérhetők. A Flash sajnos csak platformokon átnyúló alkalmazások készítését teszi lehetővé és nem a legjobb programok kifejlesztését. Az Adobenak 10 év kellett ahhoz, hogy átálljon a Mac OS X-szel bevezetett Cocoára.
"A Flash a PC-éra technikája. A mobil készülékek világával, amit az alacsony fogyasztás, az érintőképernyős kezelés és a nyílt webes szabványok jellemeznek, a Flash már nem tud lépést tartani. Az, hogy ilyen sok médiavállalat alkalmazkodott termékeinkhez, egyben azt is mutatja, hogy a Flashre a jövőben nincs szükség. Talán az Adobenak inkább a HTML5-ös eszközök fejlesztésére kellene összpontosítania, ahelyett, hogy minket bírál amiatt, hogy a múltat magunk mögött hagytuk" - szögezte le végül az Apple első embere.
A "Gondolatok a Flashről" című írásra az Adobe részvényei több mint 1 százalékos eséssel reagáltak. Kevin Lynch, az Adobe technikai vezetője a nyílt levélre rövid blogbejegyzésben reagált. Közlése szerint amennyiben az Apple együttműködne velük - amint azt más cégek is teszik - a Flash Player minden esetleges hibája ellenére is kiválóan futhatna az iPhone, az iPod és az iPad készülékeken. Az Adobe az ellenállás miatt adta fel terveit és inkább más platformokra, illetve vállalatokra (Google, RIM, Palm, Microsoft, Nokia stb.) koncentrál. Lynch bejelentette, hogy májusban a Google fejlesztői konferenciáján mutatják be a Flash Player 10.1 Android-kompatibilis előzetes verzióját. A végleges változat várhatóan júniusban jelenik meg.
Az Adobe szerint az Apple az App Store - alkalmazások beszerzésére létrehozott - központi webáruház uralmát akarja megvédeni. (Erről itt lehet bővebben olvasni.) Jobs az iPad bemutatóján sem játszott le a készüléken Flash-videókat. Februárban kiderült, a közjáték nem véletlenül történt, a Flash hibái vezettek oda, hogy az Apple száműzte termékeiről az Adobe technológiáját és szoftverét. A cég azonban gyorsan megoldást talált a problémára és a HTML5 legjelentősebb támogatója lehet.