Ötvös Tibor
Az évtized legfontosabb PC-s játékai
Miután kiderült, hogy az angolok számára a Half Life 2 az évtized legjobb játéka, a németek is listát készítettek. Ám germán társaink nem készítettek sorrendet, hanem szimplán felsorolták - kis indoklással - a 2000-2009 közötti időszak 25 legfontosabb PC-s játékát. Lássuk a résztvevőket.
Rome: Total War
A The Creative Assembley már a Shogun: Total Warral bebizonyította, hogy remek érzékkel rendelkezik a stratégiai játékok terén, ám a csúcspontot mindenképpen a 2004-es Rome: Total War jelentette a széria történetében. Az epikus és hatalmas, mégis teljesen átlátható és könnyen befolyásolható csaták, a menedzselési lehetőségek és a korábbi hibák kijavításával megérdemelten szerepel a listán.
Grand Theft Auto III
A játék, amely stílust teremtett. A játék, amely az egekbe röpítette a Rockstar csapatát. A játék, amely ezreket változtat agyatlan lövöldözőkké - legalábbis Jack Thompson és pár szervezet szerint. Már az első két rész is kiemelt figyelmet kapott, ám a 3D-be áthelyezett harmadik fejezet minden elképzelést felülmúlt.
Battlefield 2
A DiCE 2005-ös játéka megmutatta, hogy van élet a Counter-Strike világán kívül is. A Battlefield 2 remekül hozza a modernkori hadviselés hangulatát, csodásan néz(ett) ki, remek fejlődési rendszerrel bírt és megfelelően volt kiegyenlítve mindkét oldal erőviszonya.
The Sims 2
Szívesen beültem volna arra a megbeszélésre, ahol a Maxis és Will Wright előadják az Electronic Arts milliárdos tulajdonosainak következő nagy dobásuk tervezetét: egy játékot, melyben saját életünket kell játszanunk. A The Sims jött, látott és minden letarolt, a második rész pedig mindezt továbbfejlesztette. A The Sims 2 elképesztő siker lett és megmutatta a nőknek, hogy igenis van olyan program, amiben hosszú napokra el lehet merülni anélkül, hogy megunnánk.
Call of Duty 4: Modern Warfare
Bátor dolog egy jól menő és milliós eladásokat produkáló játékot kiragadni megszokott környezetéből és egy teljesen más világba áthelyezni. Az Infinity Ward azonban sikerrel vette az akadályt és a sokak számára már unalmasnak ható világháborús témát dobva - egy évre - modern környezetbe helyezte át a Call of Duty negyedik részét. Világsiker lett, sokak számára a franchise legjobb darabja mind a mai napig.
Operation Flashpoint: Cold War Crisis
A Bohemia Interactive gondolt egyet és az FPS-ek túlzsúfolt és Quake-klónoktól hangos világába bedobta az abszolút élethűségre törekvő Operation Flashpoint: Cold War Crisist. A 2001-es játék szép sikert aratott, a rajongók a mai napig gyártják hozzá a különböző modokat.
WarCraft 3
A WarCraft sorozat a Command & Conquer mellett a másik nagy múltra visszatekinthető stratégiai sorozat, ám előbbinek mindössze három rész is elég volt az örök klasszikussá válásához. A harmadik résszel a Blizzard is kilépett a harmadik dimenzióba és RPG-elemekkel is meglocsolták a játékot. Az elegy nagyon jó lett, a következő ember-ork háborút viszont elsöpörte az MMORPG sikere.
Diablo 2
Egy újabb Blizzard játék következik, mely alapvetően reformálta meg az akció-RPG műfaját. A Diablo 2 fogta elődje minden pozitívumát, majd az előző rész hibáiból tanulva tovább tökéletesítette azokat és így egy még jobb játékot kaphattunk a kezünkhöz. A sikert jol mutatja, hogy még a mai napig, közel 10 évvel a megjelenése után is néha fel-felbukkan az eladási listákon.
World of WarCraft
A harmadik Blizzard játék, mely mellett nem lehet szó nélkül elmenni. A World of WarCraft alapvetően reformálta meg az MMO-k haldokló műfaját és a mai napig kategóriája legsikeresebbje. A több, mint 10 millió stabil előfizető pedig hamarosan újabb kiegészítővel gazdagodik.
Half-Life 2
Az angolok szerint az évtized játéka és a jelek szerint a német kritikusoknak is tetszett. A Valve stílusreformáló Half-Life-ja bankot robbantott, a 2004-es második rész pedig újból bebizonyította, hogy a siker nem volt véletlen. A játék eddig két kiegészítőt kapott, az Episode Three pedig már hosszú évek óta készül. Reméljük jövőre már meg is jelenik.
Mafia: The City of Lost Heaven
A GTA-klónok közül magasan emelkedik ki a hangulatilag a Keresztapa-filmek legjobb pillanatait idéző 2002-es Mafia, melynek folytatása is "hamarosan" elkészül. A játék nagyon valósághűen adta vissza a gengszterek uralta Amerika hangulatát és ehhez jöttek még a korhű fegyverek és járművek.
Need for Speed: Porsche Unleashed
A Need for Speed fénykorában az Electronic Arts gondolt egyet és kiadott egy, kifejezetten egy géptípus fejlődését bemutató részt. A 2000-es Porsche Unleashed a mai napig az egyik leghangulatosabb és legjobban kivitelezett NfS a rajongók szemében. Mondjuk teljes élvezetéhez szükséges a kiválasztott autómárka szeretete is.
Gothic 2
Mivel németek készítették a listát, így meglepő lett volna, ha nincs rajta egy hazai játékuk. A Gothic 2 szerencsére nem csak ezért kapott helyet a felsorolásban, a Piranha Bytes akció-RPG-je megérdemelten szerepel itt. A 2002-es játék remek hangulattal bírt és maga a történet is nagyon jó volt. A folytatás(ok) már készül(nek).
Mass Effect
A 2008-as akció-RPG talán a BioWare eddig legnagyobb dobása volt. Az először csak X360-on, majd később PC-n is megjelent program remekül ötvözte az RPG-t az akcióval, ráadásul maga a történet is kifejezetten jó volt. Januárban érkezik a folytatás, mely nagyobb, hosszabb és akciódúsabb lesz.
Left 4 Dead
A Valve egyszer már megmutatta a Counter-Strike-kal, hogy milyen is egy hangulatos multi-lövölde, de a tavaly megjelent Left 4 Dead hangulatilag teljesen lepipálta elődjét. A zombis akció már csak azért is mérföldkő a fejlesztők életében, mert a folytatásra nem kellett éveket várni, hanem már idén készhez kaptuk azt.
Portal
A The Orange Box tartalmaként jelent meg eme remek játék, melyet Half-Life rajongók dobtak össze. A kis mod végül szép sikereket aratott a szűk játékosi körökben és erre már a Valve is felfigyelt. Azóta pedig zöld utat kapott a folytatás is. Így kell ezt csinálni.
BioShock
Ismét egy viszonylag frissnek mondható játék következik. A BioShock a klasszikus System Shock legszebb emlékeit hozta elő az egyszeri játékosból, amihez társult egy nagyon beteg képi világ, remek mesterséges intelligencia és jól megoldott harcjelenetek. Hamarosan itt is jön a folytatás.
Fallout 3
Az Interplay megszűnésével a kultklasszikus Falloutnak sokan végleges búcsút intettek. Szerencsére azonban a Bethesda látott fantáziát a dologban, és 2008-ban ki is adták a világsikert arató harmadik részt. A program azóta kapott négy kiegészítőt is, melyekkel tovább tágították az amúgy is terjedelmes Fallout-univezumot.
Prince of Persia: The Sands of Times
A Ubisoft 2003-ban úgy döntött, hogy felújítja a klasszikus Prince of Persiat. Az elképzelést tett követte és a nagyon nem sikerült első 3D-s epizód után megérkezett az akrobatikus Herceg. A The Sands of Time minden tekintetben lenyomta az akkor már hanyatló Lara Croftot. A Warrior Within és a The Two Thrones további élményekkel gazdagította a sorozatot, ám a leguóbbi, ellentmondásos cell-shadedes rész után a fejlesztők most visszatérnek a klasszikus látványhoz és megoldásokhoz.
Neverwinter Nights 2
Az Obsidian 2006-ban adta ki a Neverwinter Nights folytatását, mely hatalmas sikert aratott az RPG-rajongók körében. A játékban remek dialógusok, pompás történet, kiváló karakterek és pazar grafika fogadott minden kalandozót, akik a mai napig százával játszanak a második résszel.
The Elder Scrolls 4: Oblivion
A Bethesda az évek során mindig visszatért a The Elder Scrolls sorozatához és a harmadik, Morrowind alcímű epizód után a rajongóknak hatalmas elvárásai voltak a fejlesztők irányába - akik szerencsére meg is feletek mindegyiknek. A 2006-os játéknak remek grafikája és érdekes története volt és a játékélmény miatt megérdemelten szerepel a felsorolásban.
Civilization IV
A Civilization nevet gondolom senkinek nem kell bemutatni, hiszen az egyik legrégebbi sorozatról beszélünk. A Firaxis a nem túl sikeres Sid Meier's Alpha Centauri után nem kockáztatott, és inkább megvásárolta a Civilization jogait, így készítették el a remek negyedik részt. A 2005-ös játék megjelenése óta több, mint 3 millió példányban talált gazdára, így már csak idő kérdése, mikor jelentik be az ötödik részt.
Vampire: The Masquerade - Bloodlines
A Fallout egykori alkotóiból verbuválódott Troika Games gondolt egyet és megalkotta a 2000-ben megjelentetett Vampire: The Masquerade - Redemption folytatását, mely a Bloodlines címet kapta. A játék a Half-Life 2 motorját használta, ám ebben a programban a hangulat az, ami megfogta a játékosokat. A mai napig sokan esküsznek rá, mint az eddigi legjobb vámpíros PC-s játékra.
Street Fighter IV
Elsőre kicsit túlzásnak található a Street Fighter IV szereplése a felsorolásban, ám jobban belegondolva ebben az évtizedben a kiadók egyáltalán nem kényeztették el a PC-s verekedős játékok szerelmeseit. Így a Capcom jól tette, hogy számítógépre is megjelentette a programot - ezt szerencsére az eladások is tükrözik.
Baldur's Gate 2
A frissen megjelent Dragon Age: Origins elődje az utolsó felsorolt. A 2000-ben bemutatkozó programot rengetegen próbálták meg leutánozni, ám ez szinte senkinek nem sikerült. A Baldur's Gate 2 hangulata és egyedi megoldásai miatt a mai napig az egyik legjobban sikerült RPG a játékok történelmében.
Rome: Total War
A The Creative Assembley már a Shogun: Total Warral bebizonyította, hogy remek érzékkel rendelkezik a stratégiai játékok terén, ám a csúcspontot mindenképpen a 2004-es Rome: Total War jelentette a széria történetében. Az epikus és hatalmas, mégis teljesen átlátható és könnyen befolyásolható csaták, a menedzselési lehetőségek és a korábbi hibák kijavításával megérdemelten szerepel a listán.
Grand Theft Auto III
A játék, amely stílust teremtett. A játék, amely az egekbe röpítette a Rockstar csapatát. A játék, amely ezreket változtat agyatlan lövöldözőkké - legalábbis Jack Thompson és pár szervezet szerint. Már az első két rész is kiemelt figyelmet kapott, ám a 3D-be áthelyezett harmadik fejezet minden elképzelést felülmúlt.
Battlefield 2
A DiCE 2005-ös játéka megmutatta, hogy van élet a Counter-Strike világán kívül is. A Battlefield 2 remekül hozza a modernkori hadviselés hangulatát, csodásan néz(ett) ki, remek fejlődési rendszerrel bírt és megfelelően volt kiegyenlítve mindkét oldal erőviszonya.
The Sims 2
Szívesen beültem volna arra a megbeszélésre, ahol a Maxis és Will Wright előadják az Electronic Arts milliárdos tulajdonosainak következő nagy dobásuk tervezetét: egy játékot, melyben saját életünket kell játszanunk. A The Sims jött, látott és minden letarolt, a második rész pedig mindezt továbbfejlesztette. A The Sims 2 elképesztő siker lett és megmutatta a nőknek, hogy igenis van olyan program, amiben hosszú napokra el lehet merülni anélkül, hogy megunnánk.
Call of Duty 4: Modern Warfare
Bátor dolog egy jól menő és milliós eladásokat produkáló játékot kiragadni megszokott környezetéből és egy teljesen más világba áthelyezni. Az Infinity Ward azonban sikerrel vette az akadályt és a sokak számára már unalmasnak ható világháborús témát dobva - egy évre - modern környezetbe helyezte át a Call of Duty negyedik részét. Világsiker lett, sokak számára a franchise legjobb darabja mind a mai napig.
Operation Flashpoint: Cold War Crisis
A Bohemia Interactive gondolt egyet és az FPS-ek túlzsúfolt és Quake-klónoktól hangos világába bedobta az abszolút élethűségre törekvő Operation Flashpoint: Cold War Crisist. A 2001-es játék szép sikert aratott, a rajongók a mai napig gyártják hozzá a különböző modokat.
WarCraft 3
A WarCraft sorozat a Command & Conquer mellett a másik nagy múltra visszatekinthető stratégiai sorozat, ám előbbinek mindössze három rész is elég volt az örök klasszikussá válásához. A harmadik résszel a Blizzard is kilépett a harmadik dimenzióba és RPG-elemekkel is meglocsolták a játékot. Az elegy nagyon jó lett, a következő ember-ork háborút viszont elsöpörte az MMORPG sikere.
Diablo 2
Egy újabb Blizzard játék következik, mely alapvetően reformálta meg az akció-RPG műfaját. A Diablo 2 fogta elődje minden pozitívumát, majd az előző rész hibáiból tanulva tovább tökéletesítette azokat és így egy még jobb játékot kaphattunk a kezünkhöz. A sikert jol mutatja, hogy még a mai napig, közel 10 évvel a megjelenése után is néha fel-felbukkan az eladási listákon.
World of WarCraft
A harmadik Blizzard játék, mely mellett nem lehet szó nélkül elmenni. A World of WarCraft alapvetően reformálta meg az MMO-k haldokló műfaját és a mai napig kategóriája legsikeresebbje. A több, mint 10 millió stabil előfizető pedig hamarosan újabb kiegészítővel gazdagodik.
Half-Life 2
Az angolok szerint az évtized játéka és a jelek szerint a német kritikusoknak is tetszett. A Valve stílusreformáló Half-Life-ja bankot robbantott, a 2004-es második rész pedig újból bebizonyította, hogy a siker nem volt véletlen. A játék eddig két kiegészítőt kapott, az Episode Three pedig már hosszú évek óta készül. Reméljük jövőre már meg is jelenik.
Mafia: The City of Lost Heaven
A GTA-klónok közül magasan emelkedik ki a hangulatilag a Keresztapa-filmek legjobb pillanatait idéző 2002-es Mafia, melynek folytatása is "hamarosan" elkészül. A játék nagyon valósághűen adta vissza a gengszterek uralta Amerika hangulatát és ehhez jöttek még a korhű fegyverek és járművek.
Need for Speed: Porsche Unleashed
A Need for Speed fénykorában az Electronic Arts gondolt egyet és kiadott egy, kifejezetten egy géptípus fejlődését bemutató részt. A 2000-es Porsche Unleashed a mai napig az egyik leghangulatosabb és legjobban kivitelezett NfS a rajongók szemében. Mondjuk teljes élvezetéhez szükséges a kiválasztott autómárka szeretete is.
Gothic 2
Mivel németek készítették a listát, így meglepő lett volna, ha nincs rajta egy hazai játékuk. A Gothic 2 szerencsére nem csak ezért kapott helyet a felsorolásban, a Piranha Bytes akció-RPG-je megérdemelten szerepel itt. A 2002-es játék remek hangulattal bírt és maga a történet is nagyon jó volt. A folytatás(ok) már készül(nek).
Mass Effect
A 2008-as akció-RPG talán a BioWare eddig legnagyobb dobása volt. Az először csak X360-on, majd később PC-n is megjelent program remekül ötvözte az RPG-t az akcióval, ráadásul maga a történet is kifejezetten jó volt. Januárban érkezik a folytatás, mely nagyobb, hosszabb és akciódúsabb lesz.
Left 4 Dead
A Valve egyszer már megmutatta a Counter-Strike-kal, hogy milyen is egy hangulatos multi-lövölde, de a tavaly megjelent Left 4 Dead hangulatilag teljesen lepipálta elődjét. A zombis akció már csak azért is mérföldkő a fejlesztők életében, mert a folytatásra nem kellett éveket várni, hanem már idén készhez kaptuk azt.
Portal
A The Orange Box tartalmaként jelent meg eme remek játék, melyet Half-Life rajongók dobtak össze. A kis mod végül szép sikereket aratott a szűk játékosi körökben és erre már a Valve is felfigyelt. Azóta pedig zöld utat kapott a folytatás is. Így kell ezt csinálni.
BioShock
Ismét egy viszonylag frissnek mondható játék következik. A BioShock a klasszikus System Shock legszebb emlékeit hozta elő az egyszeri játékosból, amihez társult egy nagyon beteg képi világ, remek mesterséges intelligencia és jól megoldott harcjelenetek. Hamarosan itt is jön a folytatás.
Fallout 3
Az Interplay megszűnésével a kultklasszikus Falloutnak sokan végleges búcsút intettek. Szerencsére azonban a Bethesda látott fantáziát a dologban, és 2008-ban ki is adták a világsikert arató harmadik részt. A program azóta kapott négy kiegészítőt is, melyekkel tovább tágították az amúgy is terjedelmes Fallout-univezumot.
Prince of Persia: The Sands of Times
A Ubisoft 2003-ban úgy döntött, hogy felújítja a klasszikus Prince of Persiat. Az elképzelést tett követte és a nagyon nem sikerült első 3D-s epizód után megérkezett az akrobatikus Herceg. A The Sands of Time minden tekintetben lenyomta az akkor már hanyatló Lara Croftot. A Warrior Within és a The Two Thrones további élményekkel gazdagította a sorozatot, ám a leguóbbi, ellentmondásos cell-shadedes rész után a fejlesztők most visszatérnek a klasszikus látványhoz és megoldásokhoz.
Neverwinter Nights 2
Az Obsidian 2006-ban adta ki a Neverwinter Nights folytatását, mely hatalmas sikert aratott az RPG-rajongók körében. A játékban remek dialógusok, pompás történet, kiváló karakterek és pazar grafika fogadott minden kalandozót, akik a mai napig százával játszanak a második résszel.
The Elder Scrolls 4: Oblivion
A Bethesda az évek során mindig visszatért a The Elder Scrolls sorozatához és a harmadik, Morrowind alcímű epizód után a rajongóknak hatalmas elvárásai voltak a fejlesztők irányába - akik szerencsére meg is feletek mindegyiknek. A 2006-os játéknak remek grafikája és érdekes története volt és a játékélmény miatt megérdemelten szerepel a felsorolásban.
Civilization IV
A Civilization nevet gondolom senkinek nem kell bemutatni, hiszen az egyik legrégebbi sorozatról beszélünk. A Firaxis a nem túl sikeres Sid Meier's Alpha Centauri után nem kockáztatott, és inkább megvásárolta a Civilization jogait, így készítették el a remek negyedik részt. A 2005-ös játék megjelenése óta több, mint 3 millió példányban talált gazdára, így már csak idő kérdése, mikor jelentik be az ötödik részt.
Vampire: The Masquerade - Bloodlines
A Fallout egykori alkotóiból verbuválódott Troika Games gondolt egyet és megalkotta a 2000-ben megjelentetett Vampire: The Masquerade - Redemption folytatását, mely a Bloodlines címet kapta. A játék a Half-Life 2 motorját használta, ám ebben a programban a hangulat az, ami megfogta a játékosokat. A mai napig sokan esküsznek rá, mint az eddigi legjobb vámpíros PC-s játékra.
Street Fighter IV
Elsőre kicsit túlzásnak található a Street Fighter IV szereplése a felsorolásban, ám jobban belegondolva ebben az évtizedben a kiadók egyáltalán nem kényeztették el a PC-s verekedős játékok szerelmeseit. Így a Capcom jól tette, hogy számítógépre is megjelentette a programot - ezt szerencsére az eladások is tükrözik.
Baldur's Gate 2
A frissen megjelent Dragon Age: Origins elődje az utolsó felsorolt. A 2000-ben bemutatkozó programot rengetegen próbálták meg leutánozni, ám ez szinte senkinek nem sikerült. A Baldur's Gate 2 hangulata és egyedi megoldásai miatt a mai napig az egyik legjobban sikerült RPG a játékok történelmében.