Rónai György

Battlefield 2



Kiadó: EA Games
Fejlesztő: DICE
Honlap

Rendszerkövetelmények:
Minimum: Pentium IV vagy AMD Athlon XP, 512 MB RAM, 128 MB-os videókártya (Pixel Shader 1.4 kell!)
Ajánlott: 2,5 GHz-es Pentium IV vagy Athlon XP 2500+, 1 GB RAM, 256 MB-os videókártya
Hasonló játékok: Battlefield Vietnam, Ghost Recon, Operation Flashpoint
Kategória: Taktikai FPS

EA Games - Challenge Everything! Méghozzá a javából. Ezúttal ez bizony nem csak a játékmenetre értendő, gépigénye ugyanis ugyancsak kiemelkedőre sikeredett. Talán máris szemet szúrt egyeseknek fentebb, hogy ehhez a játékhoz elsőként, minimum Pixel Shader 1.4-es videokártya szükséges. Magyarra lefordítva ez annyit jelent, hogy bizony az nVIDIA-tól (akinek a logója ott díszeleg a játék indításakor) kemény pénzek csurranhattak az EA-hoz, hogy a GeForce4 és az alatti videokártyákat már ne támogassák. Mi több, támogatás... el sem indul a játék GeForce4-en!

A hivatalos magyarázat szerint a komoly grafika az oka annak, hogy minimálisan 1.4-es pixel shaderre van szükség a futtatáshoz. Ez még rendben is lehet, hiszen az 1.3-hoz (GeForce 4) képest az 1.4 (RADEON 8500+) bizony jelentős előrelépés volt, azonban mint azt már több más játéknál is tapasztalhattuk, igenis meg lehet oldani a GeForce4 támogatását is. Ezúttal azonban a EA/DICE úgy döntött, hogy nem lesz benne. Így tehát akinek még GeForce2/3/4/MX, vagy RADEON 7x00 kártyája van, az itt helyben el is felejtheti a játékot.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Nade lépjünk tovább ezen, mert noha ezáltal igen komoly játékos mennyiségtől esik el az EA, az emberek döntő többségének ma már mégis jobb videokártyája van ennél. A korral haladni kell, és erre meg is teremtik mesterségesen az igényünket. Akinek megadatott, hogy egy Pixel Shader 2.0-s (RADEON 9500+) videókártyája legyen, annak már nincs félnivalója. Ezeken minden további nélkül, és igen jól fut a játék. A grafikai színvonal ugyanis maximum a papíron akkora amekkorának fel szeretnék tüntetni, valójában azonban a jó öreg Battlefield erősen feltupírozott motorjáról van szó.

Ennek ellenére azonban igen szépen eltalálták a dolgokat, ugyanis megfelelően funkcionális, szép, és nem utolsó sorban az átlag videokártyán (9600XT) medium beállításokon is jól futó grafikát alkottak. A megjelenés rendkívül részletesre sikeredett, talán még sokkal részletesebbre mint arra bárki számított az elődök alapján. Rengeteg apróságra odafigyeltek, így például még a fékszárnyak mozgása, vagy a pilótafülkék belseje is kitűnően ki van dolgozva.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

A játékot játszhatjuk egyedül is, egyjátékos üzemmódban. Itt azonban ne számítson senki bonyolult küldetésekre, lényegében egy az egyben olyan mint a multiplayer rész, csak éppen botok ellen. A botok intelligenciája jól sikerült, de természetesen igencsak izmos CPU kell ahhoz, hogy megfelelő számú ellen játszhassunk. A processzorteljesítmény egyébként nem árt a netes játékhoz is, hiszen itt akár 64 játékost befogadni bíró szerverekkel is összefuthatunk, ahol a résztvevők mozgását, fizikáját keményen a CPU számítja. Mindemellett a Battlefield 2 követi az elődök tradícióját, és hasonlóképp pazarló, rosszul megírt memóriakezelése van. Ilymódon talán ez az első olyan taktikai FPS, amelyhez optimális esetben jobb, ha 1 GB-nál is több memória található a gépünkben. A folyamatos, swappelés-mentes játékhoz az ajánlott mennyiség 1,5GB, de 2 GB RAM nagyon jótékony hatással van a pályabetöltés sebességére.

Szóval van egy gépünk, amin úgy-ahogy elfut a játék, lássuk tehát hogy mi is vár ránk, az első indítás után. Egy fekete képernyő. Viccesen hangzik igaz? Pedig ez az igazság. A fejlesztők ugyanis az első Battlefield óta nem bírták elintézni, hogy a játék felismerje a beállított frissítési frekvenciákat, és azon induljon el. Aki tehát ebbe a problémába ütközik, az kapcsolja ki a különböző refresh-rate állító programjait, majd a játékon belüli menüből beállíthatja később, hogy mennyin működjön a monitora. Kedves feature a DICE részéről, de ettől még a többi játékunk csak 60 Hz-en fut majd, mivel azoknak meg kellene a frissitést beállító program. Sebaj, túltesszünk magunkat rajta, és máris egy kitűnő intro fogad bennünket. A bevezető akciódús és hangulatos, le a kalappal. Az intro után azonban még nem a főmenü következik, az EA ugyanis beújított egy új account rendszerrel.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

A rendszerbe mind az egyjátékos, mind a netes játékhoz regisztrálnunk kell egy nevet, email címmel és jelszóval. Természetesen egy CD kulcshoz egy hozzáférés jár, és belépéskor ez ellenőrzésre kerül az EA központi szerverén, tehát már a játék indításakor online ellenőrzésen megyünk át. A kiadó ily módon kíván fellépni az illegális másolatok ellen - ennek sikerét most jobb ha nem tárgyaljuk itt. További sajnálatos velejárója az account rendszernek, hogy a nevünket a játékban már nem írhatjuk át, tehát a loginnév lesz az, amivel a multiplayer szervereken is szereplünk.

Hogy az online újdonságok sorát folytassuk, immár lehetőséget nyújt arra is az EA, hogy úgynevezett ranked szerveren játsszunk. Ez annyit jelent, hogy ezeken a gépeken hivatalos rangokat kaphatunk teljesítményünk alapján, amelyet az accountunkon tárol is az EA központi szerver. Később ezzel érdemeink alapján egyre több lehetőséghez juthatunk a szervereken, pl. kasztonként extrákat kapunk, vagy nagyobb lesz az esélye, hogy a Commander választás nekünk kedvez majd. Nade mi ez a parancsnoki téma? A Battlefield 2 legnagyobb újítása a játékmenet terén az úgynevezett Commander mód, és a vele járó vezetési hierarchia. Ez annyit jelent, hogy szerverre csatlakozásunk után lehetőségünk van Commandernek, vagy Squad Leader-nek (szakaszvezetőnek) jelentkezni. Előbbiként a teljes USMC (United States Marine Corps, azaz az Amerikai Tengerészgyalogság), a MEC (Middle East Coalition, azaz a Közel Keleti Koalíció), vagy a kínai oldalnak adhatunk utasításokat.

Természetesen mi ettől még mezei játékosként harcolhatunk, azonban rendelkezésünkre áll egy parancsnoki képernyő is. Innen különböző utasításokat osztogathatunk a Squad-oknak, vagy akár támogathatjuk is őket felderítéssel (műhold vagy robotrepülő), tüzérségi támadással, vagy ejtőernyős utánpótlás ledobásával. Természetesen ezekre kérhetnek is bennünket a Squad Leaderek, akik alá rendszerint ugyancsak tartoznak beosztottak. Így képeznek ők egy Squad-ot, amelynek a Commander parancsokat adhat ki.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

A kommunikációt ezen egységek között a játékba épített VoIP rendszer segíti, amely kitűnő hangkommunikációt biztosít. A Squad-ok egyes tagjai egymással, és a vezetőjükkel beszélhetnek, a vezetőjük pedig a csapat tagjaival, valamint a Commanderrel is. Ennek megfelelően a Commander hangját is csak a Squad Leaderek hallhatják. A Commander egyes eszközei, vagyis a műholdas felderítés, az UAV (pilóta nélküli felderítő repülő), a tűzérség különféle épületek formájában megtalálhatóak, méghozzá rendszerint a csapat el-nem-foglalható bázisán.

Spec Ops-ként bejutva a bázisukra, ezeket C4-el felrobbanthatjuk, lényegében megbénítva vele az ellenséges vezetőt. Persze ezután egy Engineer megjavíthatja őket, ráadásul a fairplay kedvéért ezek az eszközök egy idő után maguktól is elkezdenek "megszerelődni". ermészetesen, aki nem kíván csapatban dolgozni, annak nem kötelező belépni sem Commandernek, sem Squadba. De ez a játék erről szól, szóval akinek nem tetszik, az inkább maradjon a kvéknél.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Az EA tehát rengeteget tett annak érdekében, hogy komoly taktikai csapatjáték alakuljon ki a szervereken. A Battlefield 2 (ahogy elődei sem) nem csupán egy hentelős FPS, ahol magányos farkasként nekiindulunk az ellenségnek, hanem szinte csak úgy van esélyünk nyerni, ha a parancsnoki hierarchiát betartjuk, és konstruktív részét képezzük a csapatnak. Azon felül, hogy a ranglétrán választhatunk, természetesen itt is különféle kasztok állnak rendelkezésre.

Az első a listában a Spec Ops, aki extraként C4-el felszerelkezve indul. Utána következik a Sniper és a jóöreg Assault a gránátvetős puskával, majd a Support a géppuskával, és az eldobható muníciós zsákkal. Ezután következik az Engineer, aki továbbra is a javításért felelős, majd a Medic. A Medic újdonsága, hogy már "halottakat" is fel tud éleszteni. Ha a csatában elesünk, két lehetőség van. Vagy Critically Wounded (súlyos sérülés), vagy biztos halál áll be. Előbbi esetben a Medic még felkelthet minket a földről, erre pár másodperce van, amíg mi az eget bámuljuk mozdulatlanul. A sorban a Medic után jön még az Antitank, a hagyományos páncélököllel a vállán.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

A multiplayer mód 12 térképén széles arzenál áll rendelkezésünkre, ami a járműveket, és stacionárius fegyvereket illeti. A járművek terén vannak repülők, helikopterek, csónakok, tankok, csapatszállító járművek, valamint dzsipek és buggyk. Mindegyikből minden oldal számára jópár fajtát részletesen kidolgoztak, különböző fegyverzettel, páncélzattal, és taktikai képességekkel. A repülőkön használhatunk bombákat, gépágyút, levegő-levegő, vagy levegő-föld rakétákat - utóbbiakat a helikopteren is megtaláljuk. Mindemellett, a repülő szerkezetekről már csalikat is kidobhatunk (Flare), amely eltéríti az ellenséges hőkövető rakétákat. Ezeket akár a földi légvédelmi állásokból, vagy repülőről, vagy akár anyahajóról is utánunk küldhetik. Ráadásul mintegy utolsó esélyként még az utánégetőt is bekapcsolhatjuk. A játék modern harci eszközeihez méltóan a helyből felszálló vadászgépek irányítását is megoldották, igaz, az egyhelyben lebegéshez igen ügyesen kell irányítanunk a gépet.

A Battlefield 2 az elődöktől már megszokott spawn rendszert használja, és továbbra is csak a régi Double Conquest áll rendelkezésünkre, amely lényegében egy összetett Capture & Hold (C&H - foglald el és tartsd meg) rendszert képez. Minden csapat egy adott számú tickettel indul a tere elején, amely akkor kezd csökkenni, ha az ellenséges csapat a foglalható pontok legalább felét a kezében tartja. Amennyiben valamelyik csapat tickete eléri a nullát, vesztett. Ha netán időlimites a szerver, akkor pedig az adott időpontban több tickettel rendelkező csapat nyer.

Az eredménylistát a játék közben és a végén is átnézhetjük. Itt fel van sorolva, hogy mennyi pontot kaptunk foglalásért, gyilkolásért, hányszor haltunk meg, stb. A BF2 egyik újítása, hogy immár az aktív segítségért és csapatmunkáért is pontokat kapunk. Ha tehát például C4-el bevédtük az egyik pontot, és széttéptük vele a beérkező M1-es tankot, akkor nem csak a gyilkolásért kapunk pontot, hanem a foglalható pont megvédéséért is, főleg akkor, ha a Commander ennek a pontnak a védelmét parancsba adta a Squadunknak. Ugyanígy, ha például a Medic meggyógyít valakit, ugyancsak pontokat kap, hasonlóan az Engineerhez, aki a javításért részesül jutalomban.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Ha egy kicsit a történelemben akarunk turkálni, akkor az első ilyen játék a Tribes volt (1998). Kis hazánkban ez a játék igencsak a perifériára szorult, ugyanis akkoriban még nem volt ilyen mértékű információ áramlás a neten, és így főleg Magyarországon a veterán netezőkön kívül még keveseket talált meg. Mégis hatalmas online közössége volt a játéknak, és ugyan a környezet ott egészen más volt, a játékmenet mégis egy az egyben ugyanez. Igen komoly stratégiák, használható járművek, és a kor színvonalán messze túlmutató taktikai FPS módban folyó, C&H (CTF, DM, TDM) játékmenet.

Noha a Dynamics/Sierra az idők során a Tribest úgy építette lefelé, mint a DICE/EA az utóbbi években a Battlefieldet felfelé, mégis - ha a játékok színterétől eltekintünk - a műfaj szinte egy az egyben ugyanaz. A Tribes közönsége időközben szinte kipusztult, és (mutatva a fejlődés sajnálatos irányát) mára már csak párezer veterán játékos tolja a Tribes 1/2-t neten. Aztán ki tudja. Végülis kezdetben volt az 1942, majd a 70-es évek, és most a közeli jövő... lehet hogy a sorozat következő részével a Tribes jóöreg sci-fi világa köszön vissza majd? Grafika: Szép is a grafikája, meg jó is, technológiailag is fejlett, de mégis vannak szépséghibái. Az első kapásból az, hogy a PS 1.4 alatti videokártyákat kizárták. Nem szép húzás az EA részéről, hiszen ennél jobb grafikával rendelkező játékokban is meg tudták ezt oldani mások, sőt, ennél szebb játékok is vannak már a piacon. Persze, ez még nem jelent hátrányt a Battlefield 2 számára, hiszen legalább a szerényebb PS1.4+ videokártyákon is viszonylag normálisan elfut. Ráadásul ebben a játékban nincs akkora hangsúly a grafikán, mint mondjuk egy Doom3, vagy FarCry esetében. Cserébe ez legalább jól játszható!

Kezelőfelület: Ugyan maximumot ítéltem, de azért nem minden arany ami fénylik. Ami jól bevált az előző részből azt megtartották, azonban nagyon kevés a praktikus újítás, ráadásul néhány idegesítő bugot is sikerült átmenteniük az előző részekből. Ilyenek például a ghost bindek, vagyis olyan billentyűk, amire látszólag semmi sincs hozzárendelve, mégsem engedi semmihez sem beállítani a játék. Ezen maximum a script file-ok buherálásával lehet segíteni. Ezenkívül sajnos az eredményjelző, és a commander screen felhozása még 1 GB rammal is swappeléshez vezet, ami a játék közbeni ki be csukásukat bizony igen keservessé teszi.

Mindemellett azonban a híresztelésekkel ellentében támogatja még a gameportos joystickokat is, nem csak az USB-seket. Aki pedig egyszer jól bekonfigurálja a billentyűzetet és hozzászokik, annak rendkívül egyszerű, és áttekinthető vezérlést biztosít a játék. Apropó billentyűzet. Aki neten egy kicsit körbenéz, még speciálisan ehhez a játékhoz fejlesztett billentyűzetet is talál!

Játékmenet: Egyszerűen mindent megtettek azért, hogy az eredeti Battlefield feelinget még tovább fejlesszék úgy, hogy az semmit se veszítsen a tradíciókból, és mégis sok újdonság legyen benne. A VoIP rendszerrel támogatott kommunikáció, a Commander mód, és a Squadok rendszere egyszerűen zseniális. Ha valaki tényleg betartja a dolgokat, és csapatmunkával játszik, hatalmas élményben lesz része!

Hangeffektek és zene: A Battlefieldektől megszokottan a hangeffektek jók, és mindenhol a helyükön vannak. A zene már izlés kérdése, mégis, az előző részekhez képest egy kicsit kevésbé hangulatosra sikeredtek. Bár kétlem, hogy egyáltalán felül lehet-e múlni a Battlefield Vietnam zenei hangulatát... Egyetlen hátránya talán, hogy minimum egy jobb Audigy hangkártyával kell rendelkeznünk ahhoz, hogy a hardveres gyorsítást bekapcsolva maximumra tegyük a hangok részletességét. Egy SB Live kártyával például a játék szoftveresen alapból csak közepes hangokat enged.

Intelligencia és nehézség: A botok különösen intelligensek lettek annak ellenére, hogy egy valóságos reaktor kell ahhoz, ha egyjátékos üzemmódban 15-nél többet akarunk látni. A nehézség a sorozat nevéhez méltó, normális skill nélkül neki se induljunk multiplayerben a repülésnek vagy a tankozásnak, mert csak csúfos vége lehet, amivel ráadásul másokat, és a csapat sikerét is veszélyeztetjük. Egy kis gyakorlással a Single Player üzemmódban azonban könnyen elsajátíthatjuk az alapokat, amelyeket utána élesben igen magas szintre fejleszthetünk.

Összegzés: Egyes helyeken ugyan tapasztalható az EA/DICE kombótól megszokott hanyagság, azonban ez mit sem változtat azon, hogy kimondottan élvezetes, és komoly játékot dobtak piacra. Kétségtelen, hogy az új Battlefield még több játékost vonz majd a képernyők elé mint elődei, és talán végre megszorongathatják a komolyabb múlttal rendelkező multiplayer játékok statisztikáit is.
Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • DaweJr #111
    Szevasztok! Nem tudja valaki, hogy a halálkártyákat (a térkép mellett kicsi piros/kék négyzetbe(átlagba 200) lévő szám) hogy lehet növelni?
  • linkinpark91 #110
    Hell all!!Sztem faxa Game csak nincs valami sok pálya sztem :D próbálj mindent manuálisan felvenni maxra + le lehet tőlteni hozzá magyaritást remélem ez segit nekem segitet :S
  • XerPY #109
    nem tudja valaki hogy mit tegyek azért hogy a bf2ben a medicnek a defibrillátorát mikor összedörzsöli szikrázzon meg mikor a tank fordul akkor is szikrézzon?
    highon van minden : gpéem: amd athlon 64 3000+ 4*512 mega dual channel ram (400mhz) nvidia 7600gt és egy asrock 939 sli esata 2-es alaplap. valaki ehelpeljen!! ennél joval szarabb gépen ultra high graffon szikrézik minden nekem nem!! plz help mee kurva jól néz ki melleselg :)
  • Morpeus #108
    Ati Radeon 9200-on nem indul a játék.
  • Herold #107
    Nem tudjátok mi lehet az oka, hogy a BF2 indításnál (mielőtt bejön az EA logo) újraindul a gép? Az alábbi konfigon: Acer P4 3 GHz Pentium, 512 MB RAM, ATI RADEON 9200 128 MB.
  • reménytelen #106
    Vigyázz, nehogy meglincseljenek....
  • Runo #105
    hmm...hm....
  • Battlefront #104
    ime egy szar játék
  • Cukros #103
    zsír
  • motorolanokia #102
    az jo...