Berta Sándor
Japán internetszolgáltatók a fájlcserélők ellen
Négy nagy japán távközlési szövetség harcot indít a P2P-rendszerek fejlesztői, üzemeltetői és az azokat használó személyek ellen. Töredéknyi felhasználó foglalja a sávszélesség döntő részét.
A négy szakmai szervezet összesen ezer nagyobb és kisebb internetszolgáltatót tömörít. Céljuk, hogy megakadályozzák, hogy ügyfeleik hozzáférhessenek a fájlcserélő hálózatok tartalmához, elsősorban az illegálisan másolt szoftverekhez (főleg játékokhoz) és zeneszámokhoz. A négy szövetség a tervek szerint várhatóan április elején hozza létre azt a testületet, amely a jogalkotókkal és a szerzők, valamint a programfejlesztők képviselőivel közösen új irányelveket fog kidolgozni a tartalmak hozzáférésének kérdésében.
Többek között meghatároznák, hogy mely anyagok minősülnének tiltottnak és melyeket tűrnék meg ezentúl is, illetve hogy milyen típusú fájlokhoz férhetnek majd hozzá a felhasználók. Az intézkedéssel elsősorban a Japánban is népszerű Winny fájlcserélő rendszer ellen akarnak fellépni, amelynek becslések szerint körülbelül 1,75 millió rendszeres használója van.
Mint a grafikonból is látható, a terhelés jelentős részét a Winny, a WinMX és a Share (egy Winny-utód) p2p szoftverek teszik ki. A felhasználók 10 százaléka felelős a forgalom 75%-ért, de még durvább, hogy 1 százalékuk foglalja a teljes sávszélesség 63%-át
Két évvel ezelőtt egy helyi internetszolgáltató már megpróbált fellépni az illegálisan másolt zenéket, filmeket és szoftvereket letöltő internetezők ellen, akkor azonban a japán kommunikációs minisztérium még azt közölte, hogy ha valakit emiatt távolítana el az ügyfelei közül, akkor azzal beavatkozna az adott emberek magánéletébe. Azóta úgy tűnik, fordult a világ. Az elképzelések alapján először minden ügyfelet csak figyelmeztetnének és csupán a második esetben száműznék egy meghatározott időre a világhálóról.
Japánban van kiépítve a világ egyik legnagyobb kapacitású szélessávú hálózata, szinte bárki előfizethet akár 100 MBites kapcsolatra is. Míg Európában és az Egyesült Államokban sokan azt gondolják, hogy pusztán hálózatfejlesztéssel megoldhatók a sebességbeli problémák, addig a Japán példa azt mutatja, hogy a sávszélesség növelése, a kapacitások majdnem végtelen volta sem elegendő a p2p rendszerek okozta torlódások kiküszöbölésére.
Japánban felmérések szerint 3,55 millió illegálisan másolt játék van forgalomban, ezek értéke körülbelül 9,5 milliárd jen. A 610 millió másolt zeneszám értékét a szakemberek 440 millió jenre becsülik. A Winny és tulajdonosa nem először kerülnek a hatóságok célkeresztjébe, hiszen 2004-ben már letartóztatták Isamu Kanekót. Az ügyben eljáró helyi bíróság 2006-ban 13 ezer dollár, vagyis mintegy 2,5 millió forint megfizetésére kötelezte a férfit, mondván az általa megalkotott fájlcserélő szoftvert a szerzői jogi rendszer szétzúzására fejlesztette ki. Ezzel szemben az ítéletben nem ezért, hanem az illegális szoftverek terjesztésének megkönnyítése miatt marasztalták el.
A négy szakmai szervezet összesen ezer nagyobb és kisebb internetszolgáltatót tömörít. Céljuk, hogy megakadályozzák, hogy ügyfeleik hozzáférhessenek a fájlcserélő hálózatok tartalmához, elsősorban az illegálisan másolt szoftverekhez (főleg játékokhoz) és zeneszámokhoz. A négy szövetség a tervek szerint várhatóan április elején hozza létre azt a testületet, amely a jogalkotókkal és a szerzők, valamint a programfejlesztők képviselőivel közösen új irányelveket fog kidolgozni a tartalmak hozzáférésének kérdésében.
Többek között meghatároznák, hogy mely anyagok minősülnének tiltottnak és melyeket tűrnék meg ezentúl is, illetve hogy milyen típusú fájlokhoz férhetnek majd hozzá a felhasználók. Az intézkedéssel elsősorban a Japánban is népszerű Winny fájlcserélő rendszer ellen akarnak fellépni, amelynek becslések szerint körülbelül 1,75 millió rendszeres használója van.
Mint a grafikonból is látható, a terhelés jelentős részét a Winny, a WinMX és a Share (egy Winny-utód) p2p szoftverek teszik ki. A felhasználók 10 százaléka felelős a forgalom 75%-ért, de még durvább, hogy 1 százalékuk foglalja a teljes sávszélesség 63%-át
Két évvel ezelőtt egy helyi internetszolgáltató már megpróbált fellépni az illegálisan másolt zenéket, filmeket és szoftvereket letöltő internetezők ellen, akkor azonban a japán kommunikációs minisztérium még azt közölte, hogy ha valakit emiatt távolítana el az ügyfelei közül, akkor azzal beavatkozna az adott emberek magánéletébe. Azóta úgy tűnik, fordult a világ. Az elképzelések alapján először minden ügyfelet csak figyelmeztetnének és csupán a második esetben száműznék egy meghatározott időre a világhálóról.
Japánban van kiépítve a világ egyik legnagyobb kapacitású szélessávú hálózata, szinte bárki előfizethet akár 100 MBites kapcsolatra is. Míg Európában és az Egyesült Államokban sokan azt gondolják, hogy pusztán hálózatfejlesztéssel megoldhatók a sebességbeli problémák, addig a Japán példa azt mutatja, hogy a sávszélesség növelése, a kapacitások majdnem végtelen volta sem elegendő a p2p rendszerek okozta torlódások kiküszöbölésére.
Japánban felmérések szerint 3,55 millió illegálisan másolt játék van forgalomban, ezek értéke körülbelül 9,5 milliárd jen. A 610 millió másolt zeneszám értékét a szakemberek 440 millió jenre becsülik. A Winny és tulajdonosa nem először kerülnek a hatóságok célkeresztjébe, hiszen 2004-ben már letartóztatták Isamu Kanekót. Az ügyben eljáró helyi bíróság 2006-ban 13 ezer dollár, vagyis mintegy 2,5 millió forint megfizetésére kötelezte a férfit, mondván az általa megalkotott fájlcserélő szoftvert a szerzői jogi rendszer szétzúzására fejlesztette ki. Ezzel szemben az ítéletben nem ezért, hanem az illegális szoftverek terjesztésének megkönnyítése miatt marasztalták el.