Dojcsák Dániel
Lecsengett a Facebook?
Hónapokon át tartó robbanásszerű növekedés után a Facebook életében először fordul elő, hogy csökkent a látogatottsága, legalábbis az Egyesült Királyságban. Pedig nemrég éppen a britek tolták meg keményen a közösségi oldal szekerét.
Az Egyesült Királyságban jelenleg a Facebook a legnépszerűbb közösségi szájt, de ennek ellenére 17 hónap után 5%-os csökkenést voltak kénytelenek elkönyvelni a látogatók számát tekintve. A decemberi 8,9 millió egyedi felhasználó után januárban csak 8,5 millió ember tartotta fontosnak, hogy meglátogassa virtuális otthonát. Ennek ellenére persze nem kell temetni az oldalt, hiszen a mostani januári adat még mindig 712%-kal nagyobb, mint az egy évvel korábbi, és még mindig 10%-kal több ez a 8,5 millió, mint az előző negyedévi.
A számok egyetlen jelentése, hogy a 2006. vége óta tartó üstökösként szárnyalásnak vége. A britek által nem csak idétlen játszadozásra, hanem akár munkakeresésre, tartalommegosztásra is bátran használható lap ugyanakkor nem az egyetlen, melynek nehézkesen kezdődik az újév. A szigetországban második legnépszerűbb MySpace is bukott 5%-ot (5 millióra), illetve a harmadik Bebo is kénytelen volt elkönyvelni 2% mínuszt, amivel 4,1 millióra csökkent a látogatottsága - állítja a Nielsen Online felmérése.
"A Facebooknak sosem reméltek olyan meredek növekedési pályát, mint amit bejárt, de akik korábban hirtelen nagyon rákattantak, most szép lassan kimerülnek" - mondta a Timesnak Alex Burmaster, a Nielsen Online egyik elemzője. "Azt hiszem, ha valami ekkorát robban, akkor sok ember próbálja ki csak kíváncsiságból, mivel úgy érzik szükségük van rá. Egy ideig pedig izgalmas értesítéseket kapni arról, hogy a barátaid éppen mit csinálnak, de ez nyilvánvalóan elhal egy idő után."
Rebecca Jennings, a Forrester elemzője sem lepődött meg a Facebook lassulásán, hiszen a média által generált érdeklődés sok olyan embert vitt a rendszerbe, akik egyébként sosem használnának rendszeresen ilyen oldalakat. Ennek ellenére további növekedési potenciál van még az oldalban, akár az angolszász piacokon, akár a világ kevésbé fejlett területein.
A statisztikákat alaposabban megnézve kiderül, hogy nem csak az Egyesült Királyságban érvényes ez a tendencia, hiszen az elmúlt 12 hónapban a 10 legnagyobb közösségi szájt mindegyike észlelte, hogy felhasználóik csendesen hanyagolják őket. A Yahoo! és a Google tulajdonú hálózatokon belül már 16 és 30% az esések aránya, a főleg tinédzsereknek szóló Piczo pedig rajongóinak 56%-t veszítette el hirtelen. A számok tükrében a 2006-os év embere díj után az idei év a kijózanodás jegyében telhet az internetezők számára.
A Nielsen Online szerint az idei évben stagnálni fognak a közösségi szájtok, a növekedést pedig a szűkebb piacokat célzó termékek hozzák majd, hisz az emberek elkötelezettebbek az olyan dolgok iránt, amelyek valóban közel állnak hozzájuk. Ilyen példa lehet a "WAYN" (Where are you now - hol vagy épp most) utazási közösségi oldal, vagy a LinkedIn, melyek ugyan nem rendelkeznek milliós látogatottsággal, de stabil növekedést produkáltak az előző évben is.
Az Egyesült Királyságban jelenleg a Facebook a legnépszerűbb közösségi szájt, de ennek ellenére 17 hónap után 5%-os csökkenést voltak kénytelenek elkönyvelni a látogatók számát tekintve. A decemberi 8,9 millió egyedi felhasználó után januárban csak 8,5 millió ember tartotta fontosnak, hogy meglátogassa virtuális otthonát. Ennek ellenére persze nem kell temetni az oldalt, hiszen a mostani januári adat még mindig 712%-kal nagyobb, mint az egy évvel korábbi, és még mindig 10%-kal több ez a 8,5 millió, mint az előző negyedévi.
A számok egyetlen jelentése, hogy a 2006. vége óta tartó üstökösként szárnyalásnak vége. A britek által nem csak idétlen játszadozásra, hanem akár munkakeresésre, tartalommegosztásra is bátran használható lap ugyanakkor nem az egyetlen, melynek nehézkesen kezdődik az újév. A szigetországban második legnépszerűbb MySpace is bukott 5%-ot (5 millióra), illetve a harmadik Bebo is kénytelen volt elkönyvelni 2% mínuszt, amivel 4,1 millióra csökkent a látogatottsága - állítja a Nielsen Online felmérése.
"A Facebooknak sosem reméltek olyan meredek növekedési pályát, mint amit bejárt, de akik korábban hirtelen nagyon rákattantak, most szép lassan kimerülnek" - mondta a Timesnak Alex Burmaster, a Nielsen Online egyik elemzője. "Azt hiszem, ha valami ekkorát robban, akkor sok ember próbálja ki csak kíváncsiságból, mivel úgy érzik szükségük van rá. Egy ideig pedig izgalmas értesítéseket kapni arról, hogy a barátaid éppen mit csinálnak, de ez nyilvánvalóan elhal egy idő után."
Rebecca Jennings, a Forrester elemzője sem lepődött meg a Facebook lassulásán, hiszen a média által generált érdeklődés sok olyan embert vitt a rendszerbe, akik egyébként sosem használnának rendszeresen ilyen oldalakat. Ennek ellenére további növekedési potenciál van még az oldalban, akár az angolszász piacokon, akár a világ kevésbé fejlett területein.
A statisztikákat alaposabban megnézve kiderül, hogy nem csak az Egyesült Királyságban érvényes ez a tendencia, hiszen az elmúlt 12 hónapban a 10 legnagyobb közösségi szájt mindegyike észlelte, hogy felhasználóik csendesen hanyagolják őket. A Yahoo! és a Google tulajdonú hálózatokon belül már 16 és 30% az esések aránya, a főleg tinédzsereknek szóló Piczo pedig rajongóinak 56%-t veszítette el hirtelen. A számok tükrében a 2006-os év embere díj után az idei év a kijózanodás jegyében telhet az internetezők számára.
A Nielsen Online szerint az idei évben stagnálni fognak a közösségi szájtok, a növekedést pedig a szűkebb piacokat célzó termékek hozzák majd, hisz az emberek elkötelezettebbek az olyan dolgok iránt, amelyek valóban közel állnak hozzájuk. Ilyen példa lehet a "WAYN" (Where are you now - hol vagy épp most) utazási közösségi oldal, vagy a LinkedIn, melyek ugyan nem rendelkeznek milliós látogatottsággal, de stabil növekedést produkáltak az előző évben is.