Berta Sándor

Új európai-amerikai légiutas-egyezmény

Az Egyesült Államoknak és az Európai Uniónak sikerült megállapodnia a légiutasok adatainak átadásáról, kérdéses azonban, hogy az európai uniós tagállamoknak mennyire nyeri el a tetszését az egyezmény.

Franco Frattini, az EU illetékes biztosa, Wolfgang Schäuble német belügyminiszter és Michael Chertoff amerikai belbiztonsági miniszter minden kérdéses pontban megállapodott - jelentette be az Európai Bizottság egyik szóvivője. Ahhoz azonban, hogy az egyezmény jogerőre emelkedjen, mind a 27 európai uniós tagállamnak el kell fogadnia azt.

A légiutas-adatok átadásával kapcsolatos vita azután robbant ki, hogy az Amerikai Polgári Szabadság Unió (ACLU) képviselői tavaly áprilisban bejelentették: az amerikai belbiztonsági és az amerikai egészségügyi minisztérium hónapok óta megosztja egymással az Európából érkező légiutasok személyes adatait és ez azt jelenti, hogy az Egyesült Államok megsérti az Európai Unióval korábban kötött, a légitársaságok utasai személyes adatainak átadására vonatkozó megállapodást. Az Európai Bíróság ezután törvényellenesnek ítélte és hatályon kívül helyezte a korábbi európai-amerikai légiutas-adategyezményt.

A mostani megállapodásból néhány részlet már kiderült, így például az információkat úgynevezett Push-eljárás keretében adja majd át az Európai Unió, azaz nem az USA kéri, hanem az EU automatikusan megosztja. Az eddigi 34 mellett az USA további 14 adatra kíváncsi és ezekhez már nemcsak az amerikai belbiztonsági minisztérium férhet majd hozzá. Az Egyesült Államok azt szerette volna elérni, hogy a kapott információkat 50 évig tárolhassa, ebbe viszont az EU nem ment bele, így a kompromisszumos megoldás 15 évi tárolást tesz lehetővé. Ez az időtartam "egy 7 éves aktív és egy 8 éves passzív" időszakra oszlik meg.

Peter Hustinx európai uniós adatvédelmi megbízott Wolfgang Schäublenek írt levelében máris bírálta az egyezményt, mondván szinte bármelyik amerikai hivatal hozzáférhet az adatokhoz és az sincs korlátozva, hogy mit kezdenek ezekkel az információkkal. Ráadásul az európai uniós állampolgároknak a jelen állás szerint nem lesz lehetőségük jogi útra terelni az ügyet, ha egy tengerentúli hatóság visszaélne az adataikkal. Ez ellentétes az Európai Chartában lefektetett elvekkel, amelyek között szerepel az adatvédelem is, valamint azzal, miszerint az EU és intézményei megvédik az európai uniós állampolgárokat és jogaikat.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Mike at home #6
    ez még durvább
  • Mike at home #5
    esküszöm, mintha nem is a szövetségeseik lennénk hanem az ellenségeik
  • Mike at home #4
    gondolom emberi jogaik csak az amerikai állampolgároknak van, vagyis a dolog csak egy irányba működik, az EU nem kap semmit
  • AranyKéz #3
    << 2. Nem, mert az EU nem kéri, nincs is ilyen közös EU hivatal, nincs olyan hogy az "EU-ba repülsz", hanem az országokra tartozik a dolog. >>

    Pedig kéne. Úgy lett volna teljesen fair ha visszafele is megy a dolog.

    De azért kíváncsi vagyok hogyha ugyanazt kérjük majd a jenkiktől, milyen lesz a felháborodás odaát :D
  • Cat #2
    1. nem az adatok átadásával van gond, mert az adott esetben jogos is lehet, hanem a kezelésével, és a szabályozással, hogy ki jut hozzá, és mennyi ideig tárolják.
    2. Nem, mert az EU nem kéri, nincs is ilyen közös EU hivatal, nincs olyan hogy az "EU-ba repülsz", hanem az országokra tartozik a dolog.
  • fis #1
    Bennem két kérdés merült fel:
    -Az Amerikai Polgári Szabadság Unió (ACLU) képviselői vajon keveselték-e az utasokról begyűjtött adatok mennyiségét, vagy mit is kifogásolhattak, hogy a nagy felháborodás után az lett az eredmény, hogy még több adatot kapnak az amerikai hivatalok, és arra használhatják amire csak akarják?!
    -Vajon az amerikai utasok adatait szintén küldik az EU-s hivatalok adatbázisába?