Berta Sándor
Nem felválthatók a lítium-ion akkumulátorok
A Dell által nemrég visszahívott négymillió akkumulátor ügye ismét rávilágított a mobil készülékek biztonságos energiaellátási kérdésére. Sajnos a szakemberek szerint még évekig a boltok polcain maradnak a mostani gyulladásveszélyes termékek.
Thomas Forquerannak legutóbb szerencséje volt. A férfi utólag azt nyilatkozta a New York Timesnak, "Egyszer mindenképp meg kell halni". Nos, a jóslata bejött, ugyanis majdnem ő halt meg egy felrobbanó notebook-akkumulátortól. A detonációt a terepjáró kesztyűtartójában lévő lőszerek és a kocsi benzintankjának felrobbanása követte. A 40 éves gépkocsi teljesen kiégett - még szerencse, hogy Forqueran éppen akkor nem tartózkodott a járműben.
Mint ismeretes, ezek az esetek nem egyediek. Nemrég például a Dell volt kénytelen visszahívni 4 millió notebook-akkumulátort, mert a vállalat szakemberei attól tartottak, hogy azok bármelyik pillanatban túlmelegedhetnek és kigyulladhatnak. Az esetet az amerikai hatóságok komolyan vették és a fogyasztók termékbiztonságáért felelős bizottság (Consumer Product Safety Commission) megkezdte más, a Sony akkumulátoraival felszerelt termékek vizsgálatát is. A Dell mellett a Hewlett-Packard, az Apple és a Lenovo használ a laptopjaiban Sony akkumulátorokat.
A lítium-ion akkumulátorok ügye azonban nemcsak a notebookokat érinti, hanem a hordozható MP3- és zenelejátszó készülékeket, a mobiltelefonokat és a digitális kamerákat is. Ráadásul az amerikai Repülésbiztonsági Hivatal is számos esetet regisztrált, amikor laptopok gyulladtak ki. A Lufthansa 435-ös, Chicagóból Münchenbe tartó járatán az első osztály egyik csomagtartó rekeszében például május 15-én egy laptoptáska gyulladt ki, tavaly februárban pedig az United Parcel Service (UPS) egyik akkumulátorokat szállító repülőgépén keletkezett tűz a philadelphiai leszállás közben.
Rövid távon a legfőbb rivális Sanyo lett a nyertese annak, hogy a Sony több millió notebook-akkumulátora hibásnak bizonyult. Becslések szerint a Dell visszahívási akciója akár 340 millió dollár kárt is okozhat a Sonynak. A hír megjelenése után a cég részvényei estek a tokiói tőzsdén, míg a Sanyóéi emelkedtek, mert a befektetők úgy vélték, hogy a fő konkurens lehet a nyertese annak, ha meggyengül a vevők bizalma a Sony akkumulátorai iránt.
Szintén kiemelendő, hogy a biztonsági szervek rettegnek attól, hogy valaki akkumulátorokat használ fel egy bomba elkészítésére, mivel ezekben a termékekben minden alkotóelem (szén, oxigén és egy gyúlékony folyadék, elektrolit) megvan, ami egy robbanószer létrehozásához kell. Sajnos jelenleg semmilyen olyan egyéb megoldás nincs, amivel azonnal kiküszöbölhető lennének a lítium-ionos akkumulátorok hiányosságai vagy ezek felválthatók lennének. Ugyan több program és kísérlet is volt, illetve van üzemanyagcellák létrehozására, például a Hitachi is készített már évekkel ezelőtt üzemanyagcellás PDA-kat, azonban ezen megoldások tömeges elterjedésére még várni kell.
Thomas Forquerannak legutóbb szerencséje volt. A férfi utólag azt nyilatkozta a New York Timesnak, "Egyszer mindenképp meg kell halni". Nos, a jóslata bejött, ugyanis majdnem ő halt meg egy felrobbanó notebook-akkumulátortól. A detonációt a terepjáró kesztyűtartójában lévő lőszerek és a kocsi benzintankjának felrobbanása követte. A 40 éves gépkocsi teljesen kiégett - még szerencse, hogy Forqueran éppen akkor nem tartózkodott a járműben.
Mint ismeretes, ezek az esetek nem egyediek. Nemrég például a Dell volt kénytelen visszahívni 4 millió notebook-akkumulátort, mert a vállalat szakemberei attól tartottak, hogy azok bármelyik pillanatban túlmelegedhetnek és kigyulladhatnak. Az esetet az amerikai hatóságok komolyan vették és a fogyasztók termékbiztonságáért felelős bizottság (Consumer Product Safety Commission) megkezdte más, a Sony akkumulátoraival felszerelt termékek vizsgálatát is. A Dell mellett a Hewlett-Packard, az Apple és a Lenovo használ a laptopjaiban Sony akkumulátorokat.
A lítium-ion akkumulátorok ügye azonban nemcsak a notebookokat érinti, hanem a hordozható MP3- és zenelejátszó készülékeket, a mobiltelefonokat és a digitális kamerákat is. Ráadásul az amerikai Repülésbiztonsági Hivatal is számos esetet regisztrált, amikor laptopok gyulladtak ki. A Lufthansa 435-ös, Chicagóból Münchenbe tartó járatán az első osztály egyik csomagtartó rekeszében például május 15-én egy laptoptáska gyulladt ki, tavaly februárban pedig az United Parcel Service (UPS) egyik akkumulátorokat szállító repülőgépén keletkezett tűz a philadelphiai leszállás közben.
Rövid távon a legfőbb rivális Sanyo lett a nyertese annak, hogy a Sony több millió notebook-akkumulátora hibásnak bizonyult. Becslések szerint a Dell visszahívási akciója akár 340 millió dollár kárt is okozhat a Sonynak. A hír megjelenése után a cég részvényei estek a tokiói tőzsdén, míg a Sanyóéi emelkedtek, mert a befektetők úgy vélték, hogy a fő konkurens lehet a nyertese annak, ha meggyengül a vevők bizalma a Sony akkumulátorai iránt.
Szintén kiemelendő, hogy a biztonsági szervek rettegnek attól, hogy valaki akkumulátorokat használ fel egy bomba elkészítésére, mivel ezekben a termékekben minden alkotóelem (szén, oxigén és egy gyúlékony folyadék, elektrolit) megvan, ami egy robbanószer létrehozásához kell. Sajnos jelenleg semmilyen olyan egyéb megoldás nincs, amivel azonnal kiküszöbölhető lennének a lítium-ionos akkumulátorok hiányosságai vagy ezek felválthatók lennének. Ugyan több program és kísérlet is volt, illetve van üzemanyagcellák létrehozására, például a Hitachi is készített már évekkel ezelőtt üzemanyagcellás PDA-kat, azonban ezen megoldások tömeges elterjedésére még várni kell.