Gyurkity Péter
A zenekiadók is a p2p felé tendálnak
Néhány nappal az Amerikai Legfelsőbb Bíróság várható döntése előtt úgy tűnik, hogy a fájlcserélgető hálózatok fejlesztői új, mindenki számára elfogadható kezdeményezéseken dolgoznak, míg a nagyobb kiadók lassan elfogadják a technológiát.
Az elmúlt hetekben két jelentős projekt is indult, amelyek kifejezett célja, hogy a kiadók és az előadók körében elfogadtassák a fájcserélgető megoldásokat, és az ágazat szolgálatába állítva azt, új értelmet adjanak a zenei anyagok terjesztésének. Az egyik ilyen kezdeményezés a Mashboxx, amely Wayne Rosso, a Grokster egykori igazgatójának fejlesztése, és amely egyelőre a béta változatot kínálja letöltésre. Az oldal láthatólag nagy hangsúlyt fektet a "legális" jelzőre, és több hivatkozással, napilapokban és online magazinokban megjelent írásokkal igyekszik alátámasztani, hogy a kiadók fontos szövetségest nyerhetnek, amennyiben támogatják a kezdeményezést.
Többek között ezt hivatott alátámasztani az International Herald Tribune májusi cikke, megemlítve, hogy egy ismert kiadó már szerződést kötött Rosso cégével, amely Shawn Fanning, a Napster ötletgazdájának Snocap nevű technológiájára alapozná tevékenységét. "Fizetnünk kell ezeknek a fickóknak - az ingyenvacsora ideje lejárt" - nyilatkozta akkor Rosso, ismételten kiemelve a legalitás fontosságát.
A napokban újabb hasonló kezdeményezés indult, amely azonban más oldalról közelíti meg a kérdést. A Gnutelligence LLC ugyanis már egy meglévő p2p hálózat, a Gnutella ismertségére épít, és szpronzorált keresési eredményekkel igyekszik a megfelelő weboldalra irányítani a potenciális vásárlókat. A megoldás hasonlít az ismert internetes keresők módszereire, amelyek szintén a szponzorált oldalakat helyezik a találati lista elejére, így hálálva meg a hirdetők nagylelkűségét.
"Rengeteg olyan vállalkozás létezik, amelyek vásárlói köre összefonódik a p2p hálózatok látogatóinak táborával. Egyedülálló kezdeményezésünk révén lehetőség nyílik e két tábor összekapcsolására" - indokolta közleményében a kezdeményezés létjogosultságát Vipul Khamar, a Gnutelligence LLC Business Development igazgatója.
Kérdés, hogy a kiadók vajon hogyan viszonyulnak ezen kezdeményezésekhez, igaz, a Peer Impact eddigi története világosan jelzi, hogy a nagyobb kiadók lassan kezdenek ráébredni a technológia előnyeire, és az így nyerhető bevételek nagyságára. A még szintén béta állapotban lévő szolgáltatást fejlesztő Wurld Media ugyanis már tavaly novemberben beszámolt arról, hogy sikeresen licenszelte a Warner Music, a Sony BMG Music Entertainment és a Vivendi Universal tulajdonában lévő Universal Music Group kezelésében megjelenő albumokat, sőt, a három kiadóhoz februárban az EMI Music is csatlakozott.
A neves kiadók tehát a jelek szerint végül mégiscsak beadják a derekukat, és a korábbi ellenkezés dacára hajlandóak másképp gondolkodni a fájlcserélésről. Ebben vélhetőleg fontos szerepet tulajdonítanak a napokban várható bírósági döntésnek, de erről még túl korai lenne következtetéseket levonni.
Az elmúlt hetekben két jelentős projekt is indult, amelyek kifejezett célja, hogy a kiadók és az előadók körében elfogadtassák a fájcserélgető megoldásokat, és az ágazat szolgálatába állítva azt, új értelmet adjanak a zenei anyagok terjesztésének. Az egyik ilyen kezdeményezés a Mashboxx, amely Wayne Rosso, a Grokster egykori igazgatójának fejlesztése, és amely egyelőre a béta változatot kínálja letöltésre. Az oldal láthatólag nagy hangsúlyt fektet a "legális" jelzőre, és több hivatkozással, napilapokban és online magazinokban megjelent írásokkal igyekszik alátámasztani, hogy a kiadók fontos szövetségest nyerhetnek, amennyiben támogatják a kezdeményezést.
Többek között ezt hivatott alátámasztani az International Herald Tribune májusi cikke, megemlítve, hogy egy ismert kiadó már szerződést kötött Rosso cégével, amely Shawn Fanning, a Napster ötletgazdájának Snocap nevű technológiájára alapozná tevékenységét. "Fizetnünk kell ezeknek a fickóknak - az ingyenvacsora ideje lejárt" - nyilatkozta akkor Rosso, ismételten kiemelve a legalitás fontosságát.
A napokban újabb hasonló kezdeményezés indult, amely azonban más oldalról közelíti meg a kérdést. A Gnutelligence LLC ugyanis már egy meglévő p2p hálózat, a Gnutella ismertségére épít, és szpronzorált keresési eredményekkel igyekszik a megfelelő weboldalra irányítani a potenciális vásárlókat. A megoldás hasonlít az ismert internetes keresők módszereire, amelyek szintén a szponzorált oldalakat helyezik a találati lista elejére, így hálálva meg a hirdetők nagylelkűségét.
"Rengeteg olyan vállalkozás létezik, amelyek vásárlói köre összefonódik a p2p hálózatok látogatóinak táborával. Egyedülálló kezdeményezésünk révén lehetőség nyílik e két tábor összekapcsolására" - indokolta közleményében a kezdeményezés létjogosultságát Vipul Khamar, a Gnutelligence LLC Business Development igazgatója.
Kérdés, hogy a kiadók vajon hogyan viszonyulnak ezen kezdeményezésekhez, igaz, a Peer Impact eddigi története világosan jelzi, hogy a nagyobb kiadók lassan kezdenek ráébredni a technológia előnyeire, és az így nyerhető bevételek nagyságára. A még szintén béta állapotban lévő szolgáltatást fejlesztő Wurld Media ugyanis már tavaly novemberben beszámolt arról, hogy sikeresen licenszelte a Warner Music, a Sony BMG Music Entertainment és a Vivendi Universal tulajdonában lévő Universal Music Group kezelésében megjelenő albumokat, sőt, a három kiadóhoz februárban az EMI Music is csatlakozott.
A neves kiadók tehát a jelek szerint végül mégiscsak beadják a derekukat, és a korábbi ellenkezés dacára hajlandóak másképp gondolkodni a fájlcserélésről. Ebben vélhetőleg fontos szerepet tulajdonítanak a napokban várható bírósági döntésnek, de erről még túl korai lenne következtetéseket levonni.