MTI

Megvalósul az elektronikus ügyintézés

Kovács Kálmán szerint a közigazgatási törvény elfogadásával megvalósulhat a szolgáltató állam, hiszen az elektronikus és a papír alapú ügyintézés egyenrangúvá vált.

"Várhatóan még a nyári szünet előtt elfogadja a parlament azt a több mint ötven törvényt módosító csomagot, ami lehetővé teszi az állampolgárok számára, hogy minél több ügyüket elektronikus úton intézzék" - mondta Kovács Kálmán, informatikai és hírközlési miniszter kedden Budapesten sajtótájékoztatón. Elmondása szerint az elektronikus ügyintézés kiteljesedését az Országgyűlés által tavaly decemberben elfogadott, a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény teszi lehetővé. Ez a törvény 2005. november 1-jén lép hatályba, ám addig még más jogszabályokat is módosítani kell annak érdekében, hogy megvalósulhasson az elektronikus ügyintézés.

A törvény egyik újdonsága, hogy míg korábban az egyes ágazatoknak kellett lehetővé tenniük az elektronikus ügyintézést, addig novembertől ez a lehetőség a törvényből következően alanyi jogon adott az állampolgárok számára. A másik fontos újdonság, hogy 2005 novemberétől már nem kérhető az ügyféltől olyan adat igazolása, amelyet valamelyik hatóság nyilvántartásának tartalmaznia kell: a különböző igazolások beszerzése nem az ügyfél, hanem a hatóság feladata lesz.

A miniszter elmondta: november 1-jétől valamennyi államigazgatási szerv köteles a kormányzati portálon, valamint saját internetes honlapján elektronikusan tájékoztatni az ügyfeleket többek között az illetékes ügyintézők elérhetőségéről, az ügyfélfogadási rendről, az ügyek elektronikus és hagyományos módon megvalósuló intézésének részletes menetéről, valamint az ügyfél jogairól és kötelezettségeiről. A hatóságok kötelesek honlapjukon letölthetővé tenni azokat a formanyomtatványokat, amelyeket ezt követően vagy papíron kinyomtatva postai úton, vagy elektronikus formában fogadnak el a hivatalok.

A közigazgatási törvény rendelkezései szerint az interneten az elektronikus ügyintézés két módon valósulhat meg. Az ügyfélnek egyrészt lehetősége van arra, hogy ügyét a központi elektronikus szolgáltató rendszeren keresztül az ügyfélkapu igénybevételével intézze. Másrészt lehetősége van az ügyfélnek arra is, hogy kérelmével közvetlenül a hatósághoz fordulhasson: ebben az esetben legalább fokozott biztonságú elektronikus aláírással kell rendelkeznie.

Kovács Kálmán példaként elmondta: november 1-jétől mind az ügyfélkapun keresztül, mind közvetlenül a hatósághoz fordulva lehetővé válik, hogy az ügyfelek születési, házassági, halotti anyakönyvi kivonatot igényeljenek, bejelentsék lakóhelyük megváltoztatását, kérjék lakcímigazolványuk kicserélését és vállalkozói igazolványuk hiteles másolatát vagy pótlását. Ezen túlmenően kezdeményezhetik külföldi igazolványaik és okleveleik elismerését, illetve intézhetik a munkanélküli ellátásokkal, vagy nyugdíjjal kapcsolatos ügyeiket. Ugyanakkor egyelőre nem lehet elektronikusan intézni olyan főként az ügyvédi és a közjegyzői munkához kötődő ügyeket, amelyek esetében feltétlenül szükséges a személyes megjelenés.

Mindebből következően az elektronikus ügyintézés fokozatosan teljesedik ki, s lesznek olyan intézmények, hivatalok, amelyeknek csak jövő év közepétől, illetve 2007-től kell alkalmazniuk ezt a formulát. A miniszter közölte, hogy az elektronikus ügyintézést segítendő ősztől több település eMagyarország pontján úgynevezett IT-mentorok kezdik meg munkájukat. Feladatuk az lesz, hogy támogassák az állampolgárokat ügyeik elektronikus intézésben. Kovács Kálmán kérdésekre válaszolva elmondta, hogy az elektronikus ügyintézés kiépítése nem jelent többletköltséget az intézmények számára, mivel ezeket a fejlesztéseket mindenképpen megvalósították volna, csak esetleg nem ilyen egységes formában.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • neonlight #11
    A jelenlegi "elektronikus" ugyintezesnel meg az is jobb lenne, ha papirhalmazt kellene kitolteni... argh
  • neonlight #10
    hülyeség! sokkal jobb lesz ez így mint most!

    szégyen hogy erre ennyit kellett várni.

    most pl. nyugdijjarulekrol kellett nyilatkozni, vallalkozokent. bementem a NYENYI-be, ahol sorbanalltam azert, hogy kaphassak egy sorszamot, amivel majd sorbanallhatok. 2 orat vartam, mire kaptam egy FLOPPY lemezt!!! (a legtobb gepben mar nincs is floppy meghajto) mivel a nyilatkozatot csak a floppy-n levo programmal lehet kitolteni es kinyomtatni, es a floppy-t is vissza kell nekik kuldeni postan! Maskepp nem fogadjak el.

    Hazahoztam a floppy-t, keritettem egy floppy meghajtot, betettem a lemezt. Dobbenet! egy DOS-os program volt rajta, aminek a gepigenye 640kb memoria es 286-os processzor. Az USB-s HP nyomtatot termeszetesen nem ismerte. A Windowst se, el sem indult. Adtak hozza egy 40 oldalas doksit (kezikonyv) amiben le volt irva, hogy XP eseten milyen konfig fileokat kell editalni a SYSTEM32-ben hogy elinduljon. Orulet!
    Vegul sikerult elinditani, file-ba nyomtatni, majd a filet megnyitni notepaddal es nyomtatni.
    1 napom ment ra. Az ekezetek termeszetesen elcseszodtek.

    Ennyit a jelenlegi magyar rendszerrol. ENNEL MINDEN CSAK JOBB LEHET!!!
  • Admiral #9
    Ja azt elfelejtettem írni, pedig akartam, hogy végre egy miniszter, aki csinál is valamit. Nem elfelejtendő pl. az sem, hogy mostanában lett megnégyszerezve az ADSL sebessége (előbb novemberben duplázás, és most is duplázás), meg még sok egyéb dolog.
  • Tetsuo #8
    Ezzel vitatkoznék.. ill csak megmutatnék néhány régebbi SG cikket.
  • Keldor #7
    Sokáig:)
  • Keldor #6
    ez egy normális ember!!
    ÉLJEN SOKIÁG!!
  • Caro #5
    Véééégreeeee!
    Yeeehaaawww!
    Következő lépcsőfok az, hogy a computer átvesz több feladatot a bürokratáktól.
    Így nő az ország termelékenysége, és legalább az egyszerű állampolgárnak nem kell 20000-est csúsztatni, hogy a fickó elvégezze a feladatát!
  • SoDI--- #4
    Ezt a baromságot sürgősen felejts el!

    Ez így sokkal biztonságosabb, mint a személyes ügyintézés. Odamegy bárki egy nyomtatott műanyag lapkával bárhova, aki csak kicsit hasonlít rád, és bármit megtehet a nevedben!

    Ennél az SSL-hitelesített cucc sokkal biztonságosabb, mert CSAK biztonságosabb lehet!
  • Praetor #3
    Végül is előfordulhatnak visszaélések, de szerintem ez a veszély nem lesz jelentősebb mint most. Ha meg biztonságosabbnak érzed, még mindig elmehetsz személyesen is intézni az ügyede. Ez az új módszer azért sok embernek előnyére válhat. Főleg, ha megfelelően működik, + gyorsan. Kényelmes dolog, hogy kisebb ügyek miatt nem kell majd az ügyfélfogadási időben elmászni a hivatalba, esetleg órákat ott várakozni, hanem az ember bármikor beadhatja a kérelmét és ha nincs gond, akkor viszonylag gyorsan lefut az ügy. Ha meg gond van, akkor sem feltétlenül lesz lassab, mint hagyományos sokablakos közigazgatási módszerrel.

    Bár ha a német egyablakos ügyintézési módszert sikerülne maradéktalanul létrehozni, akkor ennek sem lenne akkora jelentősége. Tudtommal még nem "egészen" valósult meg a törelvések ellenére.
  • Admiral #2
    Visszaélni a hagyományos, "papíros" ügyintézés során is lehet... Amúgy meg digitális aláírást és 128 vagy 256 bites titkositott kommunikációt fog a rendszer alkalmazni, így biztonságos lesz.

    Nagyon sok előnye van az elektronikus ügyintézésnek. Remélhetőleg megszűnnek a kígyozó sorok, az ideges és türelmetlen ügyfelek, a dolgokat hamarabb el lehet majd végezni, ezáltal csökkenhet a munkaidőkiesés. Egy igazolásért nem kell majd az ügyfélnek futkorásznia ide-oda, hanem az ügyintéző klikkel párat, és már meg is van az irat.