Hunter
Tiltakozások az Enola Gay kiállítása ellen
Az áldozatok hozzátartozói és a háborús veteránok tiltakozása ellenére kiállították a washingtoni Smithsonian Repülési és Űr Múzeumban a restaurált Enola Gay-t, azt a repülőgépet, ami 1945-ben ledobta az első atombombát Japánra.
A Boeing B-29 Superfortresst hivatalosan hétfőn adták át a Washington Dulles nemzetközi repülőtér déli peremén elhelyezkedő múzeumnak. A hatalmas területet elfoglaló Steven Udvarhazy Center hivatalosan december 15-én nyitja meg kapuit a nagyközönség előtt.
Az 1945. augusztus 6-án Hirosimára ledobott atombomba 66 000 japán életét oltotta ki, míg további 69 000 ember szenvedett sérüléseket, melybe többségük belehalt. A második bombát augusztus 9-én robbantották fel Nagaszaki felett, ez 40 000 ember életét követelte és 25 000 sebesülését okozta. A sugárzás áldozatainak száma 230 000-re tehető. A bombázás után Japán augusztus 14-én kapitulált.
Az Enola Gay dobta le az atombombát Hiroshimára. A B-29-es szárnyszélessége 43 méter, tömege 62 370 kg
Ez az első alkalom, hogy az Enola Gay-t teljesen összeszerelték 1960 óta. Az 1984-ben elkezdett helyreállítást magánjellegű adományokból finanszírozták, összesen 300 000 munkaórát vett igénybe. A bombázások felett még ma is komoly viták zajlanak. 1995-ben a múzeum visszavonta egyik kiállítását, melyben szerepelt volna a hírhedt repülőgép törzsének egy része, a hirosimai bombázás ötvenedik évfordulóján.
A bombázót Paul Tibbets pilóta nevezte el Enola Gay-nek, édesanyja tiszteletére. Tibbets vezette a 12 fős legénységet a "Little Boy" névre keresztelt bomba ledobásakor, ami reggel 8 óra 16 perckor következett be Hirosima városa felett. A bombázás túlélői erőteljes nemtetszésüknek adtak hangot a tervezett kiállítás hallatán.
"Számunkra az Enola Gay egyenlő az atombombával" - mondta Sunao Tsuboi a bombázás áldozatai által létrehozott szervezet 78 éves igazgatója, aki a mai napig viseli a robbanás okozta égési sérüléseket és egyike a számtalan rákban szenvedő hirosimainak. "A repülőgép kiállítása nem csupán számunkra sértés, de a bombázás dicsőítése is."
A 300 ezer munkaórával restaurált gép csak egyike a 15, atombombák
ledobására módosított repülőgépnek
A múzeumot az amerikai háborús veteránok is hevesen támadják, akik szerint a tervezett kiállítás túlságosan is a japán áldozatokra összpontosít, és figyelmen kívül hagyja a tényt, hogy a bombázás lényegében Japán megadását eredményezte, egyben a II. Világháború végét jelentette. Jack Dailey, a múzeum igazgatója folyamatosan állítja, hogy a múzeumnak nincs szándékában a viták felszítása, hozzátéve, hogy a kiállítás az amerikai történelemben lezajlott repülési és űrrepülési technikák fejlődési bemutatójának része. Ez azonban nem győzte meg a túlélőket.
"Ez egyértelműen egy embereken végrehajtott kísérlet volt, ami gyerekeket, felnőtteket, öregeket és nőket gyilkolt meg válogatás nélkül" - nyilatkozott Akito Suemune, egy másik atombomba elleni szervezet elnöke, aki 18 éves volt a Little Boy ledobásakor. "Nem hisszük, hogy a kiállítás a technika bemutatását szolgálná."
A Boeing B-29 Superfortresst hivatalosan hétfőn adták át a Washington Dulles nemzetközi repülőtér déli peremén elhelyezkedő múzeumnak. A hatalmas területet elfoglaló Steven Udvarhazy Center hivatalosan december 15-én nyitja meg kapuit a nagyközönség előtt.
Az 1945. augusztus 6-án Hirosimára ledobott atombomba 66 000 japán életét oltotta ki, míg további 69 000 ember szenvedett sérüléseket, melybe többségük belehalt. A második bombát augusztus 9-én robbantották fel Nagaszaki felett, ez 40 000 ember életét követelte és 25 000 sebesülését okozta. A sugárzás áldozatainak száma 230 000-re tehető. A bombázás után Japán augusztus 14-én kapitulált.
Az Enola Gay dobta le az atombombát Hiroshimára. A B-29-es szárnyszélessége 43 méter, tömege 62 370 kg
Ez az első alkalom, hogy az Enola Gay-t teljesen összeszerelték 1960 óta. Az 1984-ben elkezdett helyreállítást magánjellegű adományokból finanszírozták, összesen 300 000 munkaórát vett igénybe. A bombázások felett még ma is komoly viták zajlanak. 1995-ben a múzeum visszavonta egyik kiállítását, melyben szerepelt volna a hírhedt repülőgép törzsének egy része, a hirosimai bombázás ötvenedik évfordulóján.
A bombázót Paul Tibbets pilóta nevezte el Enola Gay-nek, édesanyja tiszteletére. Tibbets vezette a 12 fős legénységet a "Little Boy" névre keresztelt bomba ledobásakor, ami reggel 8 óra 16 perckor következett be Hirosima városa felett. A bombázás túlélői erőteljes nemtetszésüknek adtak hangot a tervezett kiállítás hallatán.
"Számunkra az Enola Gay egyenlő az atombombával" - mondta Sunao Tsuboi a bombázás áldozatai által létrehozott szervezet 78 éves igazgatója, aki a mai napig viseli a robbanás okozta égési sérüléseket és egyike a számtalan rákban szenvedő hirosimainak. "A repülőgép kiállítása nem csupán számunkra sértés, de a bombázás dicsőítése is."
A 300 ezer munkaórával restaurált gép csak egyike a 15, atombombák
ledobására módosított repülőgépnek
A múzeumot az amerikai háborús veteránok is hevesen támadják, akik szerint a tervezett kiállítás túlságosan is a japán áldozatokra összpontosít, és figyelmen kívül hagyja a tényt, hogy a bombázás lényegében Japán megadását eredményezte, egyben a II. Világháború végét jelentette. Jack Dailey, a múzeum igazgatója folyamatosan állítja, hogy a múzeumnak nincs szándékában a viták felszítása, hozzátéve, hogy a kiállítás az amerikai történelemben lezajlott repülési és űrrepülési technikák fejlődési bemutatójának része. Ez azonban nem győzte meg a túlélőket.
"Ez egyértelműen egy embereken végrehajtott kísérlet volt, ami gyerekeket, felnőtteket, öregeket és nőket gyilkolt meg válogatás nélkül" - nyilatkozott Akito Suemune, egy másik atombomba elleni szervezet elnöke, aki 18 éves volt a Little Boy ledobásakor. "Nem hisszük, hogy a kiállítás a technika bemutatását szolgálná."