Gyurkity Péter
Lézerfegyvert kap az AC-130
Ez a kisebb és érzékenyebb célpontok ellen jön majd jól, hamarosan indulnak a tesztek.
Az elmúlt években elindult a nagyhatalmak újabb fegyverkezési versenye, amely többek között a hiperszonikus platformok terén zajlik – ezt pedig jóval szerényebb formában a kisebb országok, így hazánk is igyekszik követni. Az amerikai fél a lézerek alkalmazását tervezi, a hajók mellett ezt a repülők esetében is szeretnék megvalósítani, most pedig megjelent a hivatalos közlemény a részletes tesztek várható elindulásáról.
A Lockheed Martin tette közzé a napokban a bejelentést, amelyben arról olvashatunk, hogy a hosszabb ideje hadrendben lévő AC-130H Spectre módosításával juttatnák el a levegőbe a lézert, amely az Airborne High Energy Laser (AHEL) névre hallgat. A gyártó már az AC-130J típusjelöléssel ellátott példányon próbálná ki az új platformot, mégpedig először a földön, statikus helyzetben, amelyet később követnének a bonyolultabb, már repülés közben végrehajtott további próbák. Az integrációra és a demonstrációra vonatkozó szerződést még 2019 januárjában nyerték el, ezt követi most a sorban a hosszabb tesztfázis, amelynek során nyilván szeretnék igazolni az elvárásokat.
A 60 kilowattos lézer, amely a repülőn meglévő 3 fegyverrendszert (két 20 mm-es M61 Vulcan-gépágyú, egy 40 mm-es Bofors-ágyú, valamint egy 105 mm-es M102-tarack) egészítené ki, nyilván nem hordoz akkora erőt magában, hogy egyszerűen átüsse egy páncélozott jármű védelmét, viszont arra tökéletesen megfelel, hogy a különböző felszíni antennák és optikai érzékelők rendszerében komoly kárt tegyen, felhevítve és megrongálva azokat. Az AHEL tehát elsősorban ezt a célt szolgálná, bár a Pentagon már korábban jelezte, hogy eközben dolgoznak egy olyan változaton is, amely „milliószor erősebb” lenne minden eddigi példánynál, így akár a jóval nagyobb és jobban védett célpontok ellen is megfelelő fegyver lenne.
Az anyagban arról nem tesznek említést, hogy mikor kerítenek majd sort a repülés közben végrehajtott tesztekre, ezek eredményét amúgy is csak később ismerhetjük majd meg.
Az elmúlt években elindult a nagyhatalmak újabb fegyverkezési versenye, amely többek között a hiperszonikus platformok terén zajlik – ezt pedig jóval szerényebb formában a kisebb országok, így hazánk is igyekszik követni. Az amerikai fél a lézerek alkalmazását tervezi, a hajók mellett ezt a repülők esetében is szeretnék megvalósítani, most pedig megjelent a hivatalos közlemény a részletes tesztek várható elindulásáról.
A Lockheed Martin tette közzé a napokban a bejelentést, amelyben arról olvashatunk, hogy a hosszabb ideje hadrendben lévő AC-130H Spectre módosításával juttatnák el a levegőbe a lézert, amely az Airborne High Energy Laser (AHEL) névre hallgat. A gyártó már az AC-130J típusjelöléssel ellátott példányon próbálná ki az új platformot, mégpedig először a földön, statikus helyzetben, amelyet később követnének a bonyolultabb, már repülés közben végrehajtott további próbák. Az integrációra és a demonstrációra vonatkozó szerződést még 2019 januárjában nyerték el, ezt követi most a sorban a hosszabb tesztfázis, amelynek során nyilván szeretnék igazolni az elvárásokat.
A 60 kilowattos lézer, amely a repülőn meglévő 3 fegyverrendszert (két 20 mm-es M61 Vulcan-gépágyú, egy 40 mm-es Bofors-ágyú, valamint egy 105 mm-es M102-tarack) egészítené ki, nyilván nem hordoz akkora erőt magában, hogy egyszerűen átüsse egy páncélozott jármű védelmét, viszont arra tökéletesen megfelel, hogy a különböző felszíni antennák és optikai érzékelők rendszerében komoly kárt tegyen, felhevítve és megrongálva azokat. Az AHEL tehát elsősorban ezt a célt szolgálná, bár a Pentagon már korábban jelezte, hogy eközben dolgoznak egy olyan változaton is, amely „milliószor erősebb” lenne minden eddigi példánynál, így akár a jóval nagyobb és jobban védett célpontok ellen is megfelelő fegyver lenne.
Az anyagban arról nem tesznek említést, hogy mikor kerítenek majd sort a repülés közben végrehajtott tesztekre, ezek eredményét amúgy is csak később ismerhetjük majd meg.