Berta Sándor
Jogsértő sütifájl-bannerek elleni kampány indult
A cégek által alkalmazott megoldások nem felelnek meg az előírásoknak.
A 2017 megalakult, bécsi székhelyű Digitális Jogok Európai Központja (noyb) nevű nonprofit szervezet kampányt kezdeményezett azért, hogy felhívja a vállalatok figyelmét az általuk alkalmazott jogsértő sütifájl-bannerekre. A noyb 33 országban 560 honlap-üzemeltetőnek küldött ki panaszt és ezzel a legnagyobb panaszhullámot indította el az a 2018. május 25. óta hatályos európai uniós általános adatvédelmi rendelet (GDPR) bevezetése óta.
A GDPR előírásai alapján az internetezőknek egy egyszerű "Igen/Nem" kérdést kell feltenni azzal kapcsolatban, hogy engedélyezik-e a sütifájljaik felhasználását. A legnagyobb problémát azonban az jelenti, hogy a használt bannerek nem felelnek meg az előírásoknak. A noyb által kifejlesztett szoftver felismeri a jogsértő sütifájl-bannereket és automatikusan panaszt generál. Az érintett társaságoknak a beadványok elküldése előtt egy hónapjuk van a szükséges módosítások elvégzésére és a sütifájl-bannerek jogi előírásokhoz igazítására. A szervezet a megoldásával átvizsgálhatja a legnagyobb látogatottsággal rendelkező európai oldalakat és akár 10 000 adatvédelmi panaszt is generálhat. Amennyiben a rendszer sikeres lesz, akkor egyre több honlapon jelenhetnek majd meg az előírásoknak megfelelő sütifájl-bannerek.
Gondot jelent, hogy a felhasználók egy része bűnbakként tekint a GDPR-re, holott sokkal inkább a cégek alkalmaznak nem megfelelő kérdőíveket. A probléma az, hogy a rendelet megvalósítása és kommunikálása az adott vállalkozásokra van bízva. De ahogy Max Schrems, a noyb vezetője fogalmazott, egyrészt tanácsadók és tervezők egész csapata valóságos őrült kattintáslabirintust alkotott meg azért, hogy összezavarja az internetezőket, másrészt néhány vállalat mindent elkövet azért, hogy a felhasználók számára nehézzé tegye az adatvédelmet. Az adatvédelmi beállításokat szándékosan úgy alakítják ki, hogy azok rémálomra hasonlítsanak, de ezzel párhuzamosan a GDPR-re hárítják a felelősséget. A társaságok minden lehetséges trükköt bevetnek az emberek manipulálására. Szerencsére hamarosan valódi választási lehetőségeik lesznek az európai internetezőknek.
A 2017 megalakult, bécsi székhelyű Digitális Jogok Európai Központja (noyb) nevű nonprofit szervezet kampányt kezdeményezett azért, hogy felhívja a vállalatok figyelmét az általuk alkalmazott jogsértő sütifájl-bannerekre. A noyb 33 országban 560 honlap-üzemeltetőnek küldött ki panaszt és ezzel a legnagyobb panaszhullámot indította el az a 2018. május 25. óta hatályos európai uniós általános adatvédelmi rendelet (GDPR) bevezetése óta.
A GDPR előírásai alapján az internetezőknek egy egyszerű "Igen/Nem" kérdést kell feltenni azzal kapcsolatban, hogy engedélyezik-e a sütifájljaik felhasználását. A legnagyobb problémát azonban az jelenti, hogy a használt bannerek nem felelnek meg az előírásoknak. A noyb által kifejlesztett szoftver felismeri a jogsértő sütifájl-bannereket és automatikusan panaszt generál. Az érintett társaságoknak a beadványok elküldése előtt egy hónapjuk van a szükséges módosítások elvégzésére és a sütifájl-bannerek jogi előírásokhoz igazítására. A szervezet a megoldásával átvizsgálhatja a legnagyobb látogatottsággal rendelkező európai oldalakat és akár 10 000 adatvédelmi panaszt is generálhat. Amennyiben a rendszer sikeres lesz, akkor egyre több honlapon jelenhetnek majd meg az előírásoknak megfelelő sütifájl-bannerek.
Gondot jelent, hogy a felhasználók egy része bűnbakként tekint a GDPR-re, holott sokkal inkább a cégek alkalmaznak nem megfelelő kérdőíveket. A probléma az, hogy a rendelet megvalósítása és kommunikálása az adott vállalkozásokra van bízva. De ahogy Max Schrems, a noyb vezetője fogalmazott, egyrészt tanácsadók és tervezők egész csapata valóságos őrült kattintáslabirintust alkotott meg azért, hogy összezavarja az internetezőket, másrészt néhány vállalat mindent elkövet azért, hogy a felhasználók számára nehézzé tegye az adatvédelmet. Az adatvédelmi beállításokat szándékosan úgy alakítják ki, hogy azok rémálomra hasonlítsanak, de ezzel párhuzamosan a GDPR-re hárítják a felelősséget. A társaságok minden lehetséges trükköt bevetnek az emberek manipulálására. Szerencsére hamarosan valódi választási lehetőségeik lesznek az európai internetezőknek.