Berta Sándor
5 százalékos lesz az osztrák digitális adó
Megerősítést nyertek az elmúlt hónapokban megjelent információk.
"A gazdaság megadóztatását eddig erős egyenlőtlenségek jellemezték. Miközben a hagyományos vállalatokat Európában átlagosan 20-25 százalékos adóval sújtották, addig a digitális cégeket kevesebb, mint 10 százalékossal. Ezt a nagy különbséget semmi sem indokolja, ezért szerettük volna ezt a dolgot méltányosabbá tenni és emiatt készítettünk el egy csomagot, hogy biztosítsuk a digitális cégek megadóztatását Ausztriában" - jelentette ki Sebastian Kurz osztrák kancellár. A politikus és Heinz-Christian Strache alkancellár közösen kiemelték, hogy ez a dolog úttörőnek számít az Európai Unióban. Hartwig Löger osztrák pénzügyminiszter kifejtette, hogy azzal a mottóval, hogy "Amit az Európai Unió nem ér el, azt Ausztria igen", nemzeti megoldást találtak a digitális társaságok tisztességes megadóztatására. A szaktárca vezetője egyúttal rámutatott, hogy az adókulcs 5 százalék lesz, s az online hirdetésekre és a nagyvállalatokra (Facebook, Google) fog vonatkozni.
Az internetes közvetítő, lakásmegosztó platformok (Airbnb stb.) esetében 2020-tól bevezetik a tájékoztatási kötelezettséget. Ezzel kapcsolatban Hubert Fuchs pénzügyi államtitkár közölte, hogy elsősorban a turizmus területén vannak hatalmas problémák, mert a lakáskiadó platformok névtelen védelmet biztosítanak a magánbérlőknek, s ezáltal hozzájárulnak az adózási kötelezettségek elkerüléséhez. Az egyenlőtlenségeket azonban most megszüntetik. Fuchs kitért arra is, hogy az áfakötelezettséget kiterjesztik a digitális kereskedelmi platformokra, így az Európai Unión kívüli országból származó csomagok után minden esetben áfát kellene fizetni. Erre eddig csak a 22 eurósnál értékesebb küldemények esetében volt szükség.
Löger hangsúlyozta, hogy a remélt több mint 200 millió eurós éves plusz adóbevételből legalább 15 millió eurót akarnak az osztrák médiapiac erősítésére és digitalizálására fordítani. Gernot Blümel médiaügyi miniszter leszögezte, hogy a politikának felelősséget kell vállalnia és meg kell kísérelnie azt elérni, hogy az osztrák médiapaletta pluralizmusa változatlan maradjon és alkalmassá váljon a digitális létre azért, hogy lépést tudjon tartani a nemzetközi versenytársakkal.
Löger már tavaly júliusban a digitális adó mellett lobbizott. A politikus 2018 decemberében remélte, hogy sikerül gyorsan megállapodni a kérdésben. Ellenkező esetben kilátásba helyezte, hogy akár saját digitális adót is bevezet Ausztria. Január közepén megszületett az elvi döntés arról, hogy a Sebastian Kurz kancellár által vezetett kormány elindítja az új, online reklámok után fizetendő digitális adó bevezetésének folyamatát. Az osztrák pénzügyminiszter egyébként csalódott volt, hogy Európa még egy minimális kompromisszumra sem volt képes a digitális adó kérdésében. Kifejtette, hogy ezzel a kontinens vezetői nem csupán magukat hozták nehéz helyzetbe, hanem csalódást okoztak mindazoknak, akik egy nemzetközi megoldáson dolgoztak.
"A gazdaság megadóztatását eddig erős egyenlőtlenségek jellemezték. Miközben a hagyományos vállalatokat Európában átlagosan 20-25 százalékos adóval sújtották, addig a digitális cégeket kevesebb, mint 10 százalékossal. Ezt a nagy különbséget semmi sem indokolja, ezért szerettük volna ezt a dolgot méltányosabbá tenni és emiatt készítettünk el egy csomagot, hogy biztosítsuk a digitális cégek megadóztatását Ausztriában" - jelentette ki Sebastian Kurz osztrák kancellár. A politikus és Heinz-Christian Strache alkancellár közösen kiemelték, hogy ez a dolog úttörőnek számít az Európai Unióban. Hartwig Löger osztrák pénzügyminiszter kifejtette, hogy azzal a mottóval, hogy "Amit az Európai Unió nem ér el, azt Ausztria igen", nemzeti megoldást találtak a digitális társaságok tisztességes megadóztatására. A szaktárca vezetője egyúttal rámutatott, hogy az adókulcs 5 százalék lesz, s az online hirdetésekre és a nagyvállalatokra (Facebook, Google) fog vonatkozni.
Az internetes közvetítő, lakásmegosztó platformok (Airbnb stb.) esetében 2020-tól bevezetik a tájékoztatási kötelezettséget. Ezzel kapcsolatban Hubert Fuchs pénzügyi államtitkár közölte, hogy elsősorban a turizmus területén vannak hatalmas problémák, mert a lakáskiadó platformok névtelen védelmet biztosítanak a magánbérlőknek, s ezáltal hozzájárulnak az adózási kötelezettségek elkerüléséhez. Az egyenlőtlenségeket azonban most megszüntetik. Fuchs kitért arra is, hogy az áfakötelezettséget kiterjesztik a digitális kereskedelmi platformokra, így az Európai Unión kívüli országból származó csomagok után minden esetben áfát kellene fizetni. Erre eddig csak a 22 eurósnál értékesebb küldemények esetében volt szükség.
Löger hangsúlyozta, hogy a remélt több mint 200 millió eurós éves plusz adóbevételből legalább 15 millió eurót akarnak az osztrák médiapiac erősítésére és digitalizálására fordítani. Gernot Blümel médiaügyi miniszter leszögezte, hogy a politikának felelősséget kell vállalnia és meg kell kísérelnie azt elérni, hogy az osztrák médiapaletta pluralizmusa változatlan maradjon és alkalmassá váljon a digitális létre azért, hogy lépést tudjon tartani a nemzetközi versenytársakkal.
Löger már tavaly júliusban a digitális adó mellett lobbizott. A politikus 2018 decemberében remélte, hogy sikerül gyorsan megállapodni a kérdésben. Ellenkező esetben kilátásba helyezte, hogy akár saját digitális adót is bevezet Ausztria. Január közepén megszületett az elvi döntés arról, hogy a Sebastian Kurz kancellár által vezetett kormány elindítja az új, online reklámok után fizetendő digitális adó bevezetésének folyamatát. Az osztrák pénzügyminiszter egyébként csalódott volt, hogy Európa még egy minimális kompromisszumra sem volt képes a digitális adó kérdésében. Kifejtette, hogy ezzel a kontinens vezetői nem csupán magukat hozták nehéz helyzetbe, hanem csalódást okoztak mindazoknak, akik egy nemzetközi megoldáson dolgoztak.