Berta Sándor
Közvetett módon hajtanák be a Google adóját
A német adóhivatalok vitatható módon, a helyi partnereket elszámoltatva jutnának hozzá a webes konszern pénzéhez.
A hatóságoknak komoly problémát okoz, hogy behajtsák a külföldi technológiai cégek, például a Google adóját, ezért a helyzeten egy trükk bevonásával segítenének. A megoldás az lenne, hogy az adót - közvetett módon - a partnercégektől szereznék meg - minderről a Wirtschaftswoche és a ZDF magazinja, a Frontal 21 számolt be. A jelenleg hatályos adóelőírások alapján a Google keresési eredményeiben megjelenő hirdetésekkel kapcsolatos kiadások után 15 százalék adót kell fizetni. Ráadásul ez a kötelezettség - maximum 7 évig - visszamenőleges hatályú.
Az úgynevezett forrásadót régebben például a Németországban fellépő külföldi együttesek és művészek megadóztatására alkalmazták. Gyakori volt, hogy az adót a zenekarok partnereire, azaz a koncertszervezőkre vetették ki, azok pedig a kifizetett összeget behajtották a zenészeken. Adószakértők ugyanakkor úgy vélik, hogy a forrásadót nagyon nehéz lenne a német startupokra, valamint a Google és a többi külföldi társaság helyi partnereire kivetni, a módszer sikere ugyanis nagyon kétséges. Manuel Theisen adószakértő például azt kérdezte, hogy egy bajor vállalkozó mégis hogyan hajtson be bármilyen összeget is az amerikai óriáscégen. A Frontal 21-ben felvázolt konkrét ügyben a Schönberger nevű müncheni vállalat volt az érintett, amelyet 2-4 millió euró adó utólagos befizetésére akar kötelezni a német adóhatóság.
A Német Elektronikus Kereskedelmi és Csomagküldő Szolgáltatások Szövetsége a közleményében azt írta, hogy egyes esetekben a bajor, az észak-rajna-vesztfáliai és a Rajna-vidék-pfalzi adóhatóság követelt adófizetést. A szervezet álláspontja alapján ez az új közigazgatási gyakorlat a vállalkozások létét fenyegeti és jelentősen hozzájárul a helyi elektronikus kereskedelem szereplőinek az elbizonytalanításához. A szövetség kifejtette, hogy több olyan társaságot is ismer, amelyeket ezzel a gyakorlattal próbáltak megfélemlíteni, illetve rávenni az adófizetésre.
A Frontal 21 a tudósításában kiemelte, hogy a szövetségi pénzügyminisztérium még nem döntötte el, hogy az új gyakorlatot az egész országban alkalmazni akarja-e vagy sem. A Handelsblatt rámutatott, hogy Németország és Írország között létezik egyezmény a kettős adóztatás elkerülésére. Vagyis ha a Google Írországban fizet adót, akkor Németországban nem lehet megadóztatni a bevételeit sem közvetlen, sem - a partnereire kivetve - közvetett módon.
A hatóságoknak komoly problémát okoz, hogy behajtsák a külföldi technológiai cégek, például a Google adóját, ezért a helyzeten egy trükk bevonásával segítenének. A megoldás az lenne, hogy az adót - közvetett módon - a partnercégektől szereznék meg - minderről a Wirtschaftswoche és a ZDF magazinja, a Frontal 21 számolt be. A jelenleg hatályos adóelőírások alapján a Google keresési eredményeiben megjelenő hirdetésekkel kapcsolatos kiadások után 15 százalék adót kell fizetni. Ráadásul ez a kötelezettség - maximum 7 évig - visszamenőleges hatályú.
Az úgynevezett forrásadót régebben például a Németországban fellépő külföldi együttesek és művészek megadóztatására alkalmazták. Gyakori volt, hogy az adót a zenekarok partnereire, azaz a koncertszervezőkre vetették ki, azok pedig a kifizetett összeget behajtották a zenészeken. Adószakértők ugyanakkor úgy vélik, hogy a forrásadót nagyon nehéz lenne a német startupokra, valamint a Google és a többi külföldi társaság helyi partnereire kivetni, a módszer sikere ugyanis nagyon kétséges. Manuel Theisen adószakértő például azt kérdezte, hogy egy bajor vállalkozó mégis hogyan hajtson be bármilyen összeget is az amerikai óriáscégen. A Frontal 21-ben felvázolt konkrét ügyben a Schönberger nevű müncheni vállalat volt az érintett, amelyet 2-4 millió euró adó utólagos befizetésére akar kötelezni a német adóhatóság.
A Német Elektronikus Kereskedelmi és Csomagküldő Szolgáltatások Szövetsége a közleményében azt írta, hogy egyes esetekben a bajor, az észak-rajna-vesztfáliai és a Rajna-vidék-pfalzi adóhatóság követelt adófizetést. A szervezet álláspontja alapján ez az új közigazgatási gyakorlat a vállalkozások létét fenyegeti és jelentősen hozzájárul a helyi elektronikus kereskedelem szereplőinek az elbizonytalanításához. A szövetség kifejtette, hogy több olyan társaságot is ismer, amelyeket ezzel a gyakorlattal próbáltak megfélemlíteni, illetve rávenni az adófizetésre.
A Frontal 21 a tudósításában kiemelte, hogy a szövetségi pénzügyminisztérium még nem döntötte el, hogy az új gyakorlatot az egész országban alkalmazni akarja-e vagy sem. A Handelsblatt rámutatott, hogy Németország és Írország között létezik egyezmény a kettős adóztatás elkerülésére. Vagyis ha a Google Írországban fizet adót, akkor Németországban nem lehet megadóztatni a bevételeit sem közvetlen, sem - a partnereire kivetve - közvetett módon.