Hosszú távon aligha jó a digitális adó

Az új adó nem valószínű, hogy elgondolkodtatja az IT-cégeket, de komoly áremelkedéshez vezethet.

Az Osztrák Gazdaságkutató Intézet (Wifo) szakemberei szerint a gazdaság és a társadalom egyre nagyobb mértékű digitalizálása még mélyrehatóbb lesz, mint a globalizáció. Azt ugyanakkor egyelőre nem lehet tudni, hogy az út pontosan hová fog vezetni. Simon Lorentz, a Wifo pénzügyekért, valamint nemzeti és nemzetközi adópolitikáért felelős munkatársa kifejtette, hogy Ausztriában a reklámokra 5 százalékos adó vonatkozik, míg az online hirdetéseket még nem adóztatják meg. Amennyiben a jövőben lesz digitális reklámadó, az 10-15 millió euró plusz bevételt hozhat. Az összes internetes hirdetésre (közösségi portálok, YouTube, mobiltelefonok stb.) vonatkozó adó 30 millió eurós bevételt eredményezhet, ha az adókulcs 3 százalékos.

Michael Peneder, a Wifo iparpolitikáért, vállalatokért, innovációért, struktúraváltásokért és gazdasági növekedésért felelős munkatársa elmondta, hogy nem osztják azokat az aggodalmakat, amelyek alapján a közeljövőben munkanélküliség jöhet. A digitalizálás hosszú távú hatásai csak nehezen becsülhetők meg, ezért észszerű lenne olyan politikai intézkedéseken és koncepciókon gondolkodni, amelyeket alkalmazni lehetne akkor, ha a negatív előrejelzések mégis valósággá válnak. A szakértő rámutatott, hogy automatizálásra általában akkor kerül sor, ha a gyártási költségek ezáltal csökkenthetők vagy a minőség javítható. Emiatt mérséklődhetnek az árak, ami a fogyasztók számára kétségkívül jó.

Michael Böheim, a Wifo piaci versenyért és szabályozásért felelős munkatársa mindezt azzal egészítette ki, hogy természetesen a piaci versenyt is érinti a digitalizálás, mert a nagy internetes társaságok meghatározó befolyással bírnak a versenyre. Kiemelte továbbá, hogy szisztematikus megoldásra van szükség. Az önálló, nem teljes koncepcióba beágyazott intézkedések nem lesznek sikeresek. Éppen ezért nem biztos abban sem, hogy például egy digitális adó közelebb vinné egymáshoz az Amazont és a kis- és a közepes vállalkozásokat. Egy digitális adó ráadásul azt eredményezheti, hogy a fogyasztók számára megdrágulhatnak a termékek. Emellett az is kérdéses, hogy egy ilyen intézkedés hatással lenne-e az óriáscégekre.

Az Európai Bizottság 2018 márciusában javasolta, hogy a nyereséget ott adóztassák meg, ahol a vállalkozások és a felhasználók közötti kapcsolat létrejön. Egy hónapja még Hartwig Löger osztrák pénzügyminiszter azt remélte, hogy gyorsan sikerül megállapodni az európai digitális adóról. Ellenkező esetben kilátásba helyezte, hogy akár saját digitális adót is bevezet Ausztria. Nemrég megszületett az elvi döntés arról, hogy a Sebastian Kurz kancellár által vezetett osztrák kormány elindítja az új digitális adó bevezetésének folyamatát. Az új adó az online reklámok után fizetendő áfa lesz, van azonban két komoly probléma. Az első az, hogy az adókat nem feltétlenül azok fizetik meg, akikre kivetik azokat. A második pedig, hogy egy adót annál könnyebb áthárítani az ügyfelekre, minél kevésbé tudják elkerülni azt.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • esztyopa #1
    Ez valójában a profit ujabb,raffinált növelése .
    Megint Minket nyúlnak le !
    Költsék gyógyszerre !