Berta Sándor
A felhasználók fizetik majd meg valójában a digitális adót
Bármennyire is jó az elképzelés, közel sem biztos, hogy a várt hatást sikerül elérni.
Tavaly december elején Hartwig Löger osztrák pénzügyminiszter azt remélte, hogy gyorsan sikerül megállapodni az európai digitális adóról. Ellenkező esetben kilátásba helyezte, hogy akár saját digitális adót is bevezet Ausztria. Álláspontját azzal indokolta, hogyha a hagyományos társaságok 23 százaléknyi adót fizetnek, a digitálisak 8-9 százalékot és a nagy nemzetközi cégek még kevesebbet, akkor már nem csupán a tisztesség számít, hanem az állam hosszú távú bevételei is. Különben hamarosan nem lehet majd számos szolgáltatást finanszírozni.
Nos, most megszületett az elvi döntés arról, hogy a Sebastian Kurz kancellár által vezetett osztrák kormány elindítja az új digitális adó bevezetésének folyamatát. Az új adó az online reklámok után fizetendő áfa lesz, van azonban két komoly probléma. Az első az, hogy az adókat nem feltétlenül azok fizetik meg, akikre kivetik azokat. Így az új áfát sem elsősorban a Google és a Facebook fizeti majd, hanem minden a piaci viszonyoktól függ. A második probléma szorosan összefügg az elsővel. Egy adót annál könnyebb áthárítani az ügyfelekre, minél kevésbé tudják azt elkerülni. Az internetes hirdetések területén sem a Google, sem a Facebook nem kerülhető ki, ugyanakkor mind a két társaság könnyedén átháríthatja azt az ügyfeleire.
Az igazi probléma azonban az, hogy a hirdetők minden bizonnyal szintén át fogják hárítani - legalább részben - a plusz költségeket a felhasználókra. Ezért az ausztriai digitális adó jelentős részét végül a helyi vállalkozások és emberek fizetik majd meg. Éppen ezért kellene a megvalósítást jól átgondolniuk a politikusoknak. Az internetezőknek pedig nem árt felkészülniük arra, hogy - bár a döntéshozók jót akarnak, de - könnyen lehet, hogy az elképzelés őket hozhatja nehéz helyzetbe.
Tavaly december elején Hartwig Löger osztrák pénzügyminiszter azt remélte, hogy gyorsan sikerül megállapodni az európai digitális adóról. Ellenkező esetben kilátásba helyezte, hogy akár saját digitális adót is bevezet Ausztria. Álláspontját azzal indokolta, hogyha a hagyományos társaságok 23 százaléknyi adót fizetnek, a digitálisak 8-9 százalékot és a nagy nemzetközi cégek még kevesebbet, akkor már nem csupán a tisztesség számít, hanem az állam hosszú távú bevételei is. Különben hamarosan nem lehet majd számos szolgáltatást finanszírozni.
Nos, most megszületett az elvi döntés arról, hogy a Sebastian Kurz kancellár által vezetett osztrák kormány elindítja az új digitális adó bevezetésének folyamatát. Az új adó az online reklámok után fizetendő áfa lesz, van azonban két komoly probléma. Az első az, hogy az adókat nem feltétlenül azok fizetik meg, akikre kivetik azokat. Így az új áfát sem elsősorban a Google és a Facebook fizeti majd, hanem minden a piaci viszonyoktól függ. A második probléma szorosan összefügg az elsővel. Egy adót annál könnyebb áthárítani az ügyfelekre, minél kevésbé tudják azt elkerülni. Az internetes hirdetések területén sem a Google, sem a Facebook nem kerülhető ki, ugyanakkor mind a két társaság könnyedén átháríthatja azt az ügyfeleire.
Az igazi probléma azonban az, hogy a hirdetők minden bizonnyal szintén át fogják hárítani - legalább részben - a plusz költségeket a felhasználókra. Ezért az ausztriai digitális adó jelentős részét végül a helyi vállalkozások és emberek fizetik majd meg. Éppen ezért kellene a megvalósítást jól átgondolniuk a politikusoknak. Az internetezőknek pedig nem árt felkészülniük arra, hogy - bár a döntéshozók jót akarnak, de - könnyen lehet, hogy az elképzelés őket hozhatja nehéz helyzetbe.