Berta Sándor
Adataikért cserébe pénzt ad tinédzsereknek a Facebook
Havi 20 dollár, cserébe a közösségi portál minden az okostelefonon zajló tevékenységet monitoroz, a szoftverek elindításától kezdve a használati időig. A fiatalokat nem érdekli az adatvédelem, sok rivális cég viszont nagyon nem örül.
A TechCrunch világított rá a közösségi portál legújabb gyakorlatára, amelynek lényege, hogy a társaság fiataloknak fizetett rendszeresen azért, hogy bepillantást nyerhessen az életükbe, s teljes hozzáférést szerezhessen az okostelefonjaikon és a táblagépeiken zajló tevékenységükhöz. A stílusosan Facebook Research nevű alkalmazás telepítéséért és használatáért a fiatalok havonta akár 20 dollárt is kaphattak, mely összeg ajánlásokkal tovább növelhető. Azonban nem mindenki számára egyértelmű, hogy a Facebook áll a projekt mögött, mert más cégek mögé bújva hirdetik az alkalmazást. Reklámozásra olyan bétatesztelő szolgáltatásokat használnak, mint az Applause, a BetaBound vagy a uTest. Dokumentációjukban Project Atlasként hivatkoznak rá, azaz a kutatási terv az egész glóbuszra kiterjed.
Egy rootjogokkal futó VPN-ről, azaz virtuális magánhálózatról van szó, mely minden a telefonon futó forgalmat egy saját szerveren vezet át. A fiataloktól kapott felhatalmazások segítségével a megoldás hozzáférhet a chatbeszélgetésekhez, az elküldött fotókhoz és videókhoz, a felkeresett honlapok címeihez és a helyzetet meghatározó alkalmazások adataihoz. Ezek az adatok anonimizáltak, tehát a Facebook nem tudja, hogy pontosan ki mit csinál, de számára egyébként is a tömeges statisztikák a fontosak. Tudja, hogy célcsoportja milyen szoftvereket telepít, azokat milyen napszakban és naponta hányszor indítja el, pontosan látja a trendeket egy kereskedelmileg nagyon értékes, és egyébként a szokásai tekintetében nagyon rejtőzködő csoportban.
A reklámokban egy kutatási szoftver szerepel, amelynek telepítéséért a felhasználók pénzt kapnak
Például a Facebook pontosan látja, hogy a rivális Snapchat milyen ütemben nő vagy hogy mennyire veszélyes a kínai TikTok. Ez a pár másodperces videókból álló, zenékre tátogó Musical.ly átnevezve, melyet egy kínai cég felvásárolt - ennek előretörését látva indult a Facebook Lasso. A társaság megerősítette, hogy a szoftverével valóban a felhasználók online szokásait akarja összegyűjteni és egyelőre nem merült fel, hogy leállítják a kutatási programot. Minden felhasználó figyelmét felhívták arra, hogy a szoftver a személyes adataikat gyűjti, és a kiskorúak esetében kéri a szülők beleegyezését.
Az Apple alkalmazásboltjából már eltávolították a szoftvert, míg az Androidra még elérhető maradt. A Facebook Research forráskódja nagyon hasonlít az Onavo Protect nevű virtuális magánhálózat kliensszoftverének forráskódjára, mely céget 2014-ben vásárolták fel 120 millió dollárért. A mobilforgalom optimalizálására készült programot a Facebook hasonló célokra, azaz más szoftverek futtatásának elemzésére használta korábban és azt az Apple App Store rendszeréből 2018 augusztusában szintén eltávolították. Segítségével tudta meg a cég, hogy a WhatsAppban kétszer annyi üzenetet küldenek naponta, mint a Facebook Messengerben, és az üstökösszerű emelkedést látva 19 milliárd dollárért felvásárolták azt. Azóta a Whatsapp megtriplázta a felhasználói bázisát, bemutatva mennyire jó az Onavo által nyújtott előrejelzés.
A szoftver adminisztrátori jogosultságokat kér, amivel mindenhez hozzáfér
A Facebook szóvivője azt nyilatkozta, hogy a program egyáltalán nem titkos és senkit sem kémlelt ki, mert mindenki hozzájárult az adatai felhasználásához, sőt, ezért a résztvevők még pénzt is kaptak. Az érintetteknek csak kevesebb, mint 5 százaléka volt fiatalkorú és ők is rendelkeztek a szüleik beleegyezésével.
A dolog jól mutatja, hogy a Facebook milyen messzire hajlandó menni dominanciája megőrzéséért, és sem a fizetés, sem az iOS használati feltételeinek megsértése nem tartja vissza. A tech-óriások közötti helyzet tovább romolhat, emlékezzünk csak Tim Cook több, az adatvédelem érdekében törvényi szabályozást sürgető beszédére. Ez a vita a Facebook információéhségének növekedésével csak újabb lendületet fog kapni. Jogilag hiába szabályos a cég tevékenysége, attól még egy átlagos felhasználónak fogalma sincs a rootjogok átadásának súlyáról, és kérjenek tőlük bármilyen beleegyezési nyilatkozatot, nem tudják megítélni annak jelentőségét, hogy a legérzékenyebb információikat is folyamatosan továbbítják a Facebook számára.
A TechCrunch világított rá a közösségi portál legújabb gyakorlatára, amelynek lényege, hogy a társaság fiataloknak fizetett rendszeresen azért, hogy bepillantást nyerhessen az életükbe, s teljes hozzáférést szerezhessen az okostelefonjaikon és a táblagépeiken zajló tevékenységükhöz. A stílusosan Facebook Research nevű alkalmazás telepítéséért és használatáért a fiatalok havonta akár 20 dollárt is kaphattak, mely összeg ajánlásokkal tovább növelhető. Azonban nem mindenki számára egyértelmű, hogy a Facebook áll a projekt mögött, mert más cégek mögé bújva hirdetik az alkalmazást. Reklámozásra olyan bétatesztelő szolgáltatásokat használnak, mint az Applause, a BetaBound vagy a uTest. Dokumentációjukban Project Atlasként hivatkoznak rá, azaz a kutatási terv az egész glóbuszra kiterjed.
Egy rootjogokkal futó VPN-ről, azaz virtuális magánhálózatról van szó, mely minden a telefonon futó forgalmat egy saját szerveren vezet át. A fiataloktól kapott felhatalmazások segítségével a megoldás hozzáférhet a chatbeszélgetésekhez, az elküldött fotókhoz és videókhoz, a felkeresett honlapok címeihez és a helyzetet meghatározó alkalmazások adataihoz. Ezek az adatok anonimizáltak, tehát a Facebook nem tudja, hogy pontosan ki mit csinál, de számára egyébként is a tömeges statisztikák a fontosak. Tudja, hogy célcsoportja milyen szoftvereket telepít, azokat milyen napszakban és naponta hányszor indítja el, pontosan látja a trendeket egy kereskedelmileg nagyon értékes, és egyébként a szokásai tekintetében nagyon rejtőzködő csoportban.
A reklámokban egy kutatási szoftver szerepel, amelynek telepítéséért a felhasználók pénzt kapnak
Például a Facebook pontosan látja, hogy a rivális Snapchat milyen ütemben nő vagy hogy mennyire veszélyes a kínai TikTok. Ez a pár másodperces videókból álló, zenékre tátogó Musical.ly átnevezve, melyet egy kínai cég felvásárolt - ennek előretörését látva indult a Facebook Lasso. A társaság megerősítette, hogy a szoftverével valóban a felhasználók online szokásait akarja összegyűjteni és egyelőre nem merült fel, hogy leállítják a kutatási programot. Minden felhasználó figyelmét felhívták arra, hogy a szoftver a személyes adataikat gyűjti, és a kiskorúak esetében kéri a szülők beleegyezését.
Az Apple alkalmazásboltjából már eltávolították a szoftvert, míg az Androidra még elérhető maradt. A Facebook Research forráskódja nagyon hasonlít az Onavo Protect nevű virtuális magánhálózat kliensszoftverének forráskódjára, mely céget 2014-ben vásárolták fel 120 millió dollárért. A mobilforgalom optimalizálására készült programot a Facebook hasonló célokra, azaz más szoftverek futtatásának elemzésére használta korábban és azt az Apple App Store rendszeréből 2018 augusztusában szintén eltávolították. Segítségével tudta meg a cég, hogy a WhatsAppban kétszer annyi üzenetet küldenek naponta, mint a Facebook Messengerben, és az üstökösszerű emelkedést látva 19 milliárd dollárért felvásárolták azt. Azóta a Whatsapp megtriplázta a felhasználói bázisát, bemutatva mennyire jó az Onavo által nyújtott előrejelzés.
A szoftver adminisztrátori jogosultságokat kér, amivel mindenhez hozzáfér
A Facebook szóvivője azt nyilatkozta, hogy a program egyáltalán nem titkos és senkit sem kémlelt ki, mert mindenki hozzájárult az adatai felhasználásához, sőt, ezért a résztvevők még pénzt is kaptak. Az érintetteknek csak kevesebb, mint 5 százaléka volt fiatalkorú és ők is rendelkeztek a szüleik beleegyezésével.
A dolog jól mutatja, hogy a Facebook milyen messzire hajlandó menni dominanciája megőrzéséért, és sem a fizetés, sem az iOS használati feltételeinek megsértése nem tartja vissza. A tech-óriások közötti helyzet tovább romolhat, emlékezzünk csak Tim Cook több, az adatvédelem érdekében törvényi szabályozást sürgető beszédére. Ez a vita a Facebook információéhségének növekedésével csak újabb lendületet fog kapni. Jogilag hiába szabályos a cég tevékenysége, attól még egy átlagos felhasználónak fogalma sincs a rootjogok átadásának súlyáról, és kérjenek tőlük bármilyen beleegyezési nyilatkozatot, nem tudják megítélni annak jelentőségét, hogy a legérzékenyebb információikat is folyamatosan továbbítják a Facebook számára.