Berta Sándor
Rég nem sütikkel követ a Facebook
Az emberek évtizedes technológiáktól félnek, míg a követést végző megoldások ma már három lépéssel előrébb tartanak. Zuckerbergnek akkor is van profilja rólunk, ha be se regisztráltunk.
Korábbi vizsgálatok szerint a Google Play szoftverbolt ingyenes alkalmazásainak 42,55 százaléka megosztja adatait a Facebookkal is. Ez az adatgyűjtés általános gyakorlat a cégnél, mely kiterjed a nem regisztrált tagokra is. A dologra először a Cambridge Analytica-botrány kormányzati meghallgatásain derült fény, de ezeken a vitákon csak a weboldalakon keresztül zajló követés került szóba, míg ennél sokkal fontosabbak az appoktól kapott információk. A programozók a Facebook szoftverfejlesztési platformjával (SDK) küldenek adatokat a portálnak, számos esetben nagyon érzékeny dolgokat.
Frederike Kaltheuner, az angliai Privacy International online magánszféra fenntartásáért felelős munkatársa rámutatott, ha az egyes felhasználók internetes követésével kapcsolatban vita bontakozik ki, akkor a felek általában nem igazán tudják, hogy mi zajlik a valóságban. A közvélemény ugyanis böngészőkről és sütifájlokról, vagyis az 1990-es évekből és a 2000-es évek elejéről származó technológiákról beszél, miközben arról sokan gyakran megfeledkeznek, hogy a programok is követik az embereket. A követést végző megoldások három lépéssel előrébb tartanak.
A szakember a Chaos Computer Club hackerkongresszusán mutatta be a Privacy International új jelentését, amelyben összesen 34 alkalmazás - például a Spotify, a Dropbox, a Duolingo nyelvtanuló app, a Kayak és Skyscanner repülőjegy-keresők, a Shazam zeneszám-azonosító, a Yelp, az Opera böngésző és a WeChat - adatgyűjtési szokásait elemezték ki. Ezek a vizsgált szoftverek információkat továbbítanak a Facebooknak és ez még akkor is igaz, ha valaki nem rendelkezik Facebook-fiókkal. Elegendő ugyanis, ha valaki csupán megnyitja az egyik érintett programot.
"Naponta több órán át használjuk a készülékeinket. Amennyiben egy cég követni tudja, hogy milyen alkalmazásokat töltünk le és azokat miként használjuk, akkor nagyon jó bepillantást nyerhet a személyes érdeklődési körünkbe. Ez pedig beavatkozás a magánéletünkbe. Az Oxfordi Egyetem kutatói egymillió szoftvert értékeltek ki és közülük sok esetében kimutatták, hogy az adatokat harmadik féllel - többek között olyan cégekkel, mint a Google és a Facebook - megosztják. Több ezer követéssel foglalkozó vállalkozás létezik, de azok jelentős részét alig ismeri valaki."
"A vizsgált programok 90 százalékát úgy programozták, hogy az információk továbbíthatók legyenek az Alphabetnek, a Google anyacégéhez vagy a Facebookhoz. Minden olyan adatfolyamatot elemeztünk, amely azután jött létre, hogy egy felhasználó megnyitott egy szoftvert. Az általunk tanulmányozott 34 terméket többek között a méretük alapján válogattuk ki. Olyan kategóriákat választottunk ki, amelyek a személyes érdeklődési köröket lefedhetik. Ide tartoztak például az egészséggel, a munkakereséssel és az utazásokkal kapcsolatos szoftverek" - jelentette ki Frederike Kaltheuner.
A Privacy International munkatársa kiemelte, hogy az esetek közel kétharmadában az adattovábbítás célpontja a Facebook. Gyakorlatilag elmondható, hogy amint valaki megnyitja az egyik fenti programot, az információk máris a közösségi platformhoz kerülnek. Adatok mennek arról, hogy valaki megnyitotta és bezárta az alkalmazást, hogy melyik az érintett termék és ezenkívül elküldésre kerül egy Google hirdetési azonosítószám is, amelynek a segítségével egy személy egyértelműen azonosítható. Számos olyan szoftver van, amelyek sok részletes információt küldenek el. A Skyscanner vagy a Kayak esetében például megtudható, hogy ki, melyik városból akar elrepülni és hová tart, visz-e magával gyerekeket és milyen osztályon utazik.
Néhány fejlesztő arról panaszkodott, hogy már azelőtt továbbítódnak az adatok, hogy lehetőségük lenne az emberektől erre engedélyt kérniük. Júniusban aztán kiadott a Facebook egy frissítést, ami ezt lehetetlenné tette, így most már minden esetben lehetőséget lehet biztosítani az embereknek arra, hogy hozzájáruljanak az információik továbbításához. Az viszont egyelőre nem derült ki, hogy a nem regisztrált Facebook-tagok adatait miként hasznosítja a társaság. Jelenleg egy olyan eszközt fejleszt a Facebook, amelynek a segítségével a nem regisztrált tagok is könnyebben élhetnek majd az információikkal kapcsolatos jogokkal.
Mindig az a kérdés, hogy az adatmegosztási folyamat mennyire átlátható a felhasználóknak és valódi döntési, választási lehetőséget kínálnak-e a számukra. Ugyanígy a fejlesztőknek és a honlapüzemeltetőknek is átláthatóvá kell tenniük az egész folyamatot. Az emberek keveset tehetnek, az egyik védekezési lehetőség a személyre szabott reklámok mutatásának kikapcsolása.
Korábbi vizsgálatok szerint a Google Play szoftverbolt ingyenes alkalmazásainak 42,55 százaléka megosztja adatait a Facebookkal is. Ez az adatgyűjtés általános gyakorlat a cégnél, mely kiterjed a nem regisztrált tagokra is. A dologra először a Cambridge Analytica-botrány kormányzati meghallgatásain derült fény, de ezeken a vitákon csak a weboldalakon keresztül zajló követés került szóba, míg ennél sokkal fontosabbak az appoktól kapott információk. A programozók a Facebook szoftverfejlesztési platformjával (SDK) küldenek adatokat a portálnak, számos esetben nagyon érzékeny dolgokat.
Frederike Kaltheuner, az angliai Privacy International online magánszféra fenntartásáért felelős munkatársa rámutatott, ha az egyes felhasználók internetes követésével kapcsolatban vita bontakozik ki, akkor a felek általában nem igazán tudják, hogy mi zajlik a valóságban. A közvélemény ugyanis böngészőkről és sütifájlokról, vagyis az 1990-es évekből és a 2000-es évek elejéről származó technológiákról beszél, miközben arról sokan gyakran megfeledkeznek, hogy a programok is követik az embereket. A követést végző megoldások három lépéssel előrébb tartanak.
A szakember a Chaos Computer Club hackerkongresszusán mutatta be a Privacy International új jelentését, amelyben összesen 34 alkalmazás - például a Spotify, a Dropbox, a Duolingo nyelvtanuló app, a Kayak és Skyscanner repülőjegy-keresők, a Shazam zeneszám-azonosító, a Yelp, az Opera böngésző és a WeChat - adatgyűjtési szokásait elemezték ki. Ezek a vizsgált szoftverek információkat továbbítanak a Facebooknak és ez még akkor is igaz, ha valaki nem rendelkezik Facebook-fiókkal. Elegendő ugyanis, ha valaki csupán megnyitja az egyik érintett programot.
"Naponta több órán át használjuk a készülékeinket. Amennyiben egy cég követni tudja, hogy milyen alkalmazásokat töltünk le és azokat miként használjuk, akkor nagyon jó bepillantást nyerhet a személyes érdeklődési körünkbe. Ez pedig beavatkozás a magánéletünkbe. Az Oxfordi Egyetem kutatói egymillió szoftvert értékeltek ki és közülük sok esetében kimutatták, hogy az adatokat harmadik féllel - többek között olyan cégekkel, mint a Google és a Facebook - megosztják. Több ezer követéssel foglalkozó vállalkozás létezik, de azok jelentős részét alig ismeri valaki."
"A vizsgált programok 90 százalékát úgy programozták, hogy az információk továbbíthatók legyenek az Alphabetnek, a Google anyacégéhez vagy a Facebookhoz. Minden olyan adatfolyamatot elemeztünk, amely azután jött létre, hogy egy felhasználó megnyitott egy szoftvert. Az általunk tanulmányozott 34 terméket többek között a méretük alapján válogattuk ki. Olyan kategóriákat választottunk ki, amelyek a személyes érdeklődési köröket lefedhetik. Ide tartoztak például az egészséggel, a munkakereséssel és az utazásokkal kapcsolatos szoftverek" - jelentette ki Frederike Kaltheuner.
A Privacy International munkatársa kiemelte, hogy az esetek közel kétharmadában az adattovábbítás célpontja a Facebook. Gyakorlatilag elmondható, hogy amint valaki megnyitja az egyik fenti programot, az információk máris a közösségi platformhoz kerülnek. Adatok mennek arról, hogy valaki megnyitotta és bezárta az alkalmazást, hogy melyik az érintett termék és ezenkívül elküldésre kerül egy Google hirdetési azonosítószám is, amelynek a segítségével egy személy egyértelműen azonosítható. Számos olyan szoftver van, amelyek sok részletes információt küldenek el. A Skyscanner vagy a Kayak esetében például megtudható, hogy ki, melyik városból akar elrepülni és hová tart, visz-e magával gyerekeket és milyen osztályon utazik.
Néhány fejlesztő arról panaszkodott, hogy már azelőtt továbbítódnak az adatok, hogy lehetőségük lenne az emberektől erre engedélyt kérniük. Júniusban aztán kiadott a Facebook egy frissítést, ami ezt lehetetlenné tette, így most már minden esetben lehetőséget lehet biztosítani az embereknek arra, hogy hozzájáruljanak az információik továbbításához. Az viszont egyelőre nem derült ki, hogy a nem regisztrált Facebook-tagok adatait miként hasznosítja a társaság. Jelenleg egy olyan eszközt fejleszt a Facebook, amelynek a segítségével a nem regisztrált tagok is könnyebben élhetnek majd az információikkal kapcsolatos jogokkal.
Mindig az a kérdés, hogy az adatmegosztási folyamat mennyire átlátható a felhasználóknak és valódi döntési, választási lehetőséget kínálnak-e a számukra. Ugyanígy a fejlesztőknek és a honlapüzemeltetőknek is átláthatóvá kell tenniük az egész folyamatot. Az emberek keveset tehetnek, az egyik védekezési lehetőség a személyre szabott reklámok mutatásának kikapcsolása.