Berta Sándor
Lehet jobban csinálni, mint Zuckerberg?
Vajon érdekli annyira az adatvédelem az embereket, hogy erre építve komoly közösségi platform-alternatívát lehessen felépíteni? Egy holland fejlesztőcsapat szerint igen.
Joel Levi Hernández Fernández, az Openbook 22 éves alapítója és kollégái egy olyan közösségi platformot terveznek, amely mentes a reklámoktól, biztonságos, átlátható és mindenekelőtt az adatvédelemre helyezi a hangsúlyt. Az elképzelés megvalósítása ugyanakkor egyelőre még kérdéses. A projektben adatvédelmi szakemberek, emberi jogi aktivisták, fejlesztők és tervezők vesznek részt. Az alapítócsapat tagja a PGP-t megalkotó Phil Zimmermann is. Az Openbook névre keresztelt projekt létrehozásához a Kickstarter közösségi finanszírozási oldalon kérnek 100 000 dollár támogatást.
Az Openbook nem keverendő össze az Open Book Challenge programmal, amelynél Jason Calacanis befektető akar szintén létrehozni egy Facebook-alternatívát. Joel Fernández hangsúlyozta, hogy a névegyezés csupán a véletlen műve, és a másik csapat először az üzleti modellt akarja megtalálni, majd utána építené fel a közösségi hálózatot. Ők pont fordítva gondolkodnak: először az adatvédelmet kell megvalósítani és a közösségi ötleten gondolkodni, majd ezután lehet kidolgozni az üzleti modellt.
Az Openbook nem egy nyereségorientált cég lesz, ezért is az az alapelvük, hogy a közösségi platform nyílt forráskódú. Ez azt jelenti, hogy a forráskódjukba bárki belenézhet. Kérdéses azonban, hogy ez önmagában elegendő-e, hiszen például a Diaspora nevű Facebook-konkurens is nyílt forráskódú szoftveren alapul, amelyet bárki letölthet, majd létrehozhatja a saját Diaspora-hálózatát.
Fernández elmondta, hogy a csapata megvizsgálta, hogy az eddig sikertelen Facebook-alternatívák mit csináltak rosszul. Azt állapították meg, hogy a többi próbálkozó túlzottan a közösségi portál hátrányaira összpontosított, ők inkább ehelyett olyan valamit akarnak felépíteni, ami egyedülálló és "örömet okoz". Az Openbook használni fogja a személyes adatokat, de nem gyűjteni. Az információk nem hagyják majd el a felhasználók készülékeit. Azt egyelőre még nem lehet tudni, hogy mindez a valóságban hogyan fog működni, de alapelve szerint az Openbook átlátható lesz és reklámmentes.
A tagok a hálózaton belül saját valutát használhatnak majd és azért fizikai vagy digitális termékeket, illetve szolgáltatásokat vásárolhatnak és adhatnak el. A vállalat az így befolyó bevételek 30 százalékát olyan jótékonysági projektek számára fogja felajánlani, amelyek az oktatást vagy a klímaváltozás elleni harcot segítik. Az Openbooknak jelenleg csak a prototípusa létezik. A Kickstarter-kampányt eddig több mint hatszázan támogatták. Ahhoz, hogy a projekt sikeres legyen még több ezer segítőre szükség lenne. Amennyiben minden a tervek szerint alakul, akkor az Openbook jövő májustól lesz elérhető.
Joel Levi Hernández Fernández, az Openbook 22 éves alapítója és kollégái egy olyan közösségi platformot terveznek, amely mentes a reklámoktól, biztonságos, átlátható és mindenekelőtt az adatvédelemre helyezi a hangsúlyt. Az elképzelés megvalósítása ugyanakkor egyelőre még kérdéses. A projektben adatvédelmi szakemberek, emberi jogi aktivisták, fejlesztők és tervezők vesznek részt. Az alapítócsapat tagja a PGP-t megalkotó Phil Zimmermann is. Az Openbook névre keresztelt projekt létrehozásához a Kickstarter közösségi finanszírozási oldalon kérnek 100 000 dollár támogatást.
Az Openbook nem keverendő össze az Open Book Challenge programmal, amelynél Jason Calacanis befektető akar szintén létrehozni egy Facebook-alternatívát. Joel Fernández hangsúlyozta, hogy a névegyezés csupán a véletlen műve, és a másik csapat először az üzleti modellt akarja megtalálni, majd utána építené fel a közösségi hálózatot. Ők pont fordítva gondolkodnak: először az adatvédelmet kell megvalósítani és a közösségi ötleten gondolkodni, majd ezután lehet kidolgozni az üzleti modellt.
Az Openbook nem egy nyereségorientált cég lesz, ezért is az az alapelvük, hogy a közösségi platform nyílt forráskódú. Ez azt jelenti, hogy a forráskódjukba bárki belenézhet. Kérdéses azonban, hogy ez önmagában elegendő-e, hiszen például a Diaspora nevű Facebook-konkurens is nyílt forráskódú szoftveren alapul, amelyet bárki letölthet, majd létrehozhatja a saját Diaspora-hálózatát.
Fernández elmondta, hogy a csapata megvizsgálta, hogy az eddig sikertelen Facebook-alternatívák mit csináltak rosszul. Azt állapították meg, hogy a többi próbálkozó túlzottan a közösségi portál hátrányaira összpontosított, ők inkább ehelyett olyan valamit akarnak felépíteni, ami egyedülálló és "örömet okoz". Az Openbook használni fogja a személyes adatokat, de nem gyűjteni. Az információk nem hagyják majd el a felhasználók készülékeit. Azt egyelőre még nem lehet tudni, hogy mindez a valóságban hogyan fog működni, de alapelve szerint az Openbook átlátható lesz és reklámmentes.
A tagok a hálózaton belül saját valutát használhatnak majd és azért fizikai vagy digitális termékeket, illetve szolgáltatásokat vásárolhatnak és adhatnak el. A vállalat az így befolyó bevételek 30 százalékát olyan jótékonysági projektek számára fogja felajánlani, amelyek az oktatást vagy a klímaváltozás elleni harcot segítik. Az Openbooknak jelenleg csak a prototípusa létezik. A Kickstarter-kampányt eddig több mint hatszázan támogatták. Ahhoz, hogy a projekt sikeres legyen még több ezer segítőre szükség lenne. Amennyiben minden a tervek szerint alakul, akkor az Openbook jövő májustól lesz elérhető.